צורת האות "ב" – צורת בית שיש לו גג, תקרה, קיר ורצפה וצד אחד פתוח לרווחה דומה לכניסה פתוחה של הבית. הבית מלא אור. הבית הזה מכיל בתוכו רוחניות.
אות זו זכתה להיות האות הראשונה בתורה, בגלל כשרה להיות אות מתווכת בין עולם הרוח לעולם הגשם.
בטחון ודאגה
האות "ב" רומזת למידת הבטחון. דורשי רשומות הפנו את תשומת לבנו למלה "דאגה" ואמרו כי היא מלה שנבנתה מהאותיות הראשונות של הא'-ב' ללא האות "ב" המסמלת את מידת הבטחון. מי שחי ללא בטחון בבורא הרי כל ימיו יהיה בדאגה . יש לזכור שיש "סדרן" בעולם, והוא המסדר את העולם צופה משגיח ..שהכל תלוי ברצונו.. לא נופתע אם נגלה שהמלה :"סדרן" היא בגימ' 314 כערך שם ה' – "ש-די".
המתעלם מה"סדרן" וחושב שהעולם הפקר "לית דין ולית דיין" ח"ו הרי הוא חי "ב-ד-א-ג-ה". יש לשים לב לסדר האותיות במלה זו? התשובה היא: אין סדר! אלה חמש האותיות הראשונות של הא'-ב' ואין אחת נמצאת סמוך לחברתה על פי הסדר.. כך, באי-סדר הזה יש ליטול צפרניים בסימן: "בדאג"ה". אצבע שניה (ב) אח"כ אצבע רביעית(ד) והמשך: ראשונה, שלישית וחמישית.
אמר החכם אבן עזרא: "הסר דאגה מלבך, כי: העבר- אין! העתיד- עדיין! הווה -כהרף עין! דאגה מנין?
המתבונן יראה כי בכלח 22 אותיות הא'-ב' יש רק שלוש אותיות המסתיימות בשתי אותיות- "ית" והן האותיות המהוות את השורש של המלה "בטחון" האות "ב" –בי"ת האות "ט" –טי"ת האות "ח"-חי"ת אין לנו אותיות נוספות עם סיומת כזאת.
שלושתן חד הן, יוצרות את המלה "בטח" "ושכבתם לבטח ואין מחריד" האותיות "ית" בגימ' 410 רומזות לערכים יסודיים וחשובים כגון:"קדוש" "משכן" "דרור" "קודש" ועוד..
במלה "בראשית" נרמז: בראש- ית פירוש: בהתחלה: "ית" (קדושה..בחירה חופשית..)
"ב" -ספירת הבינה
האות בית רומזת לספירת הבינה ולתכונה המיוחדת הזאת.
הזכרנו לעיל שהאות "ב" מבקשת מאתנו להתבונן בה פנימה ושמה מעיד על פנימיות נוכל יותר להבין מדוע מתאימה היא לתכונת הבינה.
האות "א" רומזת לספירת החכמה מלשון "ואאלפך חכמה"(איוב לג לג)- לפעמים האות "א" רומזת לספירת הכתר ואז האות "י" רומזת לספירת החכמה. לכן, יש הרואים במילה "בית" את המילים בת- "י", פירוש:
היא תוצאה של ספירת החכמה, האצורה בקרבה.
על פי הפשט , "חכמה היא השגת ידע, רכישת ידיעות איסוף פרטים, השגת ידיעות ממקורות חוץ ממנו, ואילו בינה היא מעלה אחרת של התבוננות פנימית של ניתוח פרטים של הרכבה , הבנת דבר מתוך דבר, נתוח ופתוח החכמה שהושגה.
ה"א" קודמת ל"ב" לרמוז כי בשלב ראשון יש צורך לרכוש ידיעות כמה שהאדם יכול להשיג ורק אח"כ יעמול להבנת הדברים על בורין.
תכונות האות "ב" כמו אשה
תכונת הבינה ניתנה לאשה על פי מה שנאמר "ויבן ה' א-להים את הצלע אשר לקח מן האדם לאשה ויביאה אל האדם"(בראשית ב,כב). מכאן למדו חז"ל "בינה יתירה באשה יותר מבאיש"(נדה מ"ה ע"ב) אשה -תכונתה היסודית פנימיות. "כל כבודה בת מלך פנימה." קבלה את תכונות האות "בית" ולא סתם היא נקראת בתואר כבוד עקרת הבית שהיא גם עיקר הבית. האשה לפעמים נקראת "בית" "לאשתי קראתי "ביתי".
האיש לעומת זאת , מקביל לתכונת החכמה. גם מצאנו זאת במאמר חז"ל בענין המעלה הגדולה של האשה: "אדם הולך לשוק מביא מכל הבא ליד.. והאשה בבית יש לה את התכונה לצרף את הדברים ויצור מהן יצירה מאכלים ועוד.."
גם בספירות, ספירת החכמה נקראת "אבא" וספירת הבינה נקראת "אמא" , סמכו זאת גם על פסוק במשלי (ב,ג) " כי אִם לבינה תקרא" ודרשו "כי אֵם לבינה תקרא" (זהר שמות דף קא/א)