שעשועי לשון
תכונת ה"ראדאר" הקולט מכל כיוון
זהירות :"ראדאר"!מכל הכיוונים כמה פעמים המילה ראדאר נמצאת בריבוע :
ר א ד א ר
א א א א
ד ד ד
א א א א
ר א ד א ר
צוואה מוזרה:
נמצאה צוואה הבאה ללא פיסוק, ללא נקודות ללא סימני קריאה, ללא סימני שאלה…
"כל רכושי לאחי לא לבן
אחותי משה בודאי לא
לשלם לצלם לא כלום לאנשים
עניים הכל זו היא בקשתי
כיצד קרא כל אחד מהנזכרים בצוואה , האח? משה? הצלם? האנשים העניים? כך שהצוואה תהיה לטובתו?
הוסיפו סימני פיסוק, סימני שאלה ועוד כרצונכם…
שאלה:
אבי אל חי שמך למה המלך משיח לא יבא?
תשובה:
דעו מאביכם כי לא בוש אבוש שוב אשוב אליכם כי בא מועד.
(השאלה והתשובה נקראות מראשן לסופן ומסופן לראשן)
נסו לקרוא משפט שכתב רש"י –
רבי שלמה יצחקי
התדעו מדוע כתב זאת?
ש ל מ ה
ש ל מ ה
ש ל מ ה
ש ל מ ה
ש ל מ ה
ת |
ו |
כ |
ו |
כ |
ב |
ר |
ו |
האם אתם יכולים לשאול את המשפט דעיל אם באמת הוא מייצג את הביטוי "תוכו כברו":
יענה לכם :
הביטו אל המילה :"תוכו".
שתי האותיות הפנימיות הן "וכ"
והאותיות האחרונות(תוכו)החיצוניות הן "כו"
-ממש אותו דבר!
ואם לא די בכך:
הביטו אל האותיות החיצוניות בכל מילה: תוכו כברו וגליתם כי שם ,באותיות החיצוניות כתובה המילה :" ת ו כ ו"
ואילו בפנים, צירוף האותיות הפנימיות :תוכו כברו: צירופם נותן את המילה : "כברו"
הרי ש"תוכו" "כברו" מובן??????
מספרים ואותיות
1. ארבע שתים ומאתים – המיתו את מקנה מצרים
שתים מאתים וארבע – ניתרו מלמעלה באש רעה.
4. משם בן חמש מחקתי שלש
ונשארו שש. הכיצד?
להתרגעות קצת חידות מודרניות
לילדים ולנוער
למרות שהתשובות רמוזות, יש צורך לפענח גם את הרמז
סוכריות לדני (ש)
לדני היו שלֹשים סוכריות
אכל דני שלשים
ונשארו לו…ששים.
(הפחת אות ל' משלשים..)
חמור אחד- אבד (ש)
אדם נהג ארבעה עשר חמורים
אבד לו בדרך אחד
ונשאר לו רק אחד
(הפחת "אח"ד =13 מ-14 או להיפך)
אלף (ש)
כתוב שלושים ואחד
הוסף שמונים
ותקבל אלף
הידעת כיצד? (א-ל +פ=80)
דו-חיים
איזה השרץ הדו-חיים הקטֹן
המכיל פרד שלם בקרבו ?
(צפרדע)
מותר אסור
גברת אחת נגשה לאוטובוס
ועמה כלבלב
שאלה הגברת את הנהג:
המותר
להכניס את הכלב לרכב?
ענה הנהג בעברית צחה:
מותר – אסור, אסור – מותר
האם הבנתם את תשובת הנהג?
(אסור= קשור..)
לא ישאר
קח מאלף – שמונים
ולא ישאר לך. (א-ל-(פ))
שני פרים (ש)
שני פרים
וטסים באויר. (פר-פר)
ירושלים ותל-אביב
מה יש בירושלים
שיש בתל-אביב
ואין בירושלים. (ים)
סידרת חידות קצרות:
במה מתחיל הקיץ?(באות ק')
במה נגמרים החיים ומתחיל המוות? (באות מ')
איזה חמישה עשר חל תמיד בראש חודש? (מ"ט מונים..)
איזו מילה תקטן יותר אם נוסיף אליה עוד אותיות? (קטן-טן ועוד)
אילו מילים נכתבות תמיד לא נכון? (לא נכון)
מה היא המילה הארוכה ביותר? מ-מטר-ה (-המרחק מהאות הראשונה לאחרונה :מטר או "ג-מיל-ה")
כמה אותיות יש בכל עתון ? (4)
כמה אותיות באל"ף בי"ת ? (6)
הייתכן כי אני בת חמש ואמי בת שבע? (שם האם בת-שבע)
איזה אב לא הוליד בנים? (חודש..)
מי עף, עף תמיד ועל מקומו יעמוד? (עף-עף)
כמה אותיות יש בכל תנ"ך? (3)
מתי מתחילה ירושלים ב-י' ונגמרת ב- נ' ? (נ-גמרת)
אתגר לשם הנאה
איך תכין קציצה
איך תכין קציצה
משליש קמח
רבע צנון
שליש יין
שליש חֹמץ
ורבע חמאה?
(שליש "ק-מ-ח" האות ק' וכן הלאה..)
עשרים ושנים (ש)
עשרים ושנים אילמים
וכולם מדברים
עשרים ושנים נראים
ועיני כל מאירים. (כ"ב האותיות)
בקר צהרים וערב
בבוקר – על ארבע הוא זוחל
בצהרים – על שתיים מטייל
ובערב – על שלוש ינהל.
(האדם בשנות חייו)
יש ואין (ש)
יש לו לשון – אך אינו מדבר.
יש לו שפה – ושפה אין
יש לו לב – ומח אין. (הים)
בחורש או ביער (ש)
בחורש או ביער אין מִשכָּני
ובכל בית, ראשון אני
גם בבוקר גם בערב תראני
אך בצהרים לא ימצאני.
אינני בירושלים,
אך בתל אביב הנני פעמים. (האות…)
בשבת אינני (ש)
בשבת אינני
כן אבוא בחג
בביתך לא תמצאני
אך פעמים על הגג. (האות..)
אינני בעיר (ש)
אינני בעיר, אף לא בכפר
לא בעמק ולא בהר
הנני ביהודה ובשומרון
אטוס פעמיים באוירון. (האות ..)
נמצא בכל מקום (ש)
בתנור תמיד תמצאני
וגם בחנות הנני
בחוץ, ברחוב במסדרון
במזנון ובארון,
אך לא בביתי, לא בדיר
לא בחדר ולא על הקיר
אינני בריב, אני בשלום
אני נמצא בכל מקום. (האות …)
בראש חכם (ש)
בראש חכם שם אנוח
ולרגלי הפקח אשוח
אחד ועשרים לי אחים
ואני הוא הראשון בחיים.
(האות…)
חיוך אין (ש)
חיוך אין בלעדי
אשכון בראש כל חי
בין חבריך בשמחה תפגשני
בחלומך תמיד תראני
גם בצחוקך העליז הנני
חַ חַ חַ התכירני?
(האות …)
שני למלך (ש)
שני למלך אני
בלעדי חשוב המלך כעני
לא תמצאני בבקר ובצהרים
בלילה תראני פעמיים.
(האות….)
באדמה ובשמים (ש)
באדמה – אחת
בשמים – שתים
במות – לפנים
בחיים – מאחור (האות….)
לא בחורף ולא בקיץ (ש)
לא בחורף ולא בקיץ
כן ביום וכן בליל
על פני יבשת ועל פני הים
אינני בכח ואעשה חיל
לא בארץ, אך ברקיע רם. (האות …)
עד היום אינני בכפר
לא בעמק ולא בהר
חיים אוהב, אשאף אויר
רק בקריה, רק בעיר. (האות…)
ביפו וחיפה שם מושבי
גם בתל אביב ובטבריה
ובירושלים
כוחי כמובן כפליים
אבל בשכם, חבל
אינני כלל. (האות ….)
בראש מחנה (ש)
בראש מחנה
אצל המכבי הופעתי
בקרב חשמונאים דרתי
ראש מתתיהו הכתרתי. (האות….)
יד בירושלים (ש)
יש לי יד בירושלים
ושתי ידות במצרים ובמחניים
לא בפרס, אך במדי תמצאני
לא ביון, אך ברומא תראני. (האות….)
יחיד ויחידה(ש)
יחיד נותן מקלט בטוח
לספינות מפני הרוח
והיחידה איננה רק שרץ,
אך חרוצה ובעל מרץ. (נמל-)
בן שתים (ש)
בן שתים אני
בביתך תמצאני
זהב בלעדי בל יהי
ואני עם כי – נהי
חלק גבך הנני
ובבואת פניך פעמים תראני. (האות …)
שני חצאים (ש)
חציי הראשון תחת הדלת
חציי השני נרדף לקֶלֶת
בכולי משתמש
יום יום כל ילד. (ספ-סל)
בקיץ ובחורף (ש)
ראשי כי תסיר- בקיץ הנני
ואם רגלי תכרותה – בחורף תפגשני
מאכל חשוב הנני
ואם תערבני – שוב מאכל הנני.
(לחם, מלח)
ישר והפוך
גדול שם האיש
בתורה ובמחקר
ואם תהפכנו יהיה ישר. (רש"י)
מי היא?
בגורה אחרי עיר
צדיק בה לא יגור
בצאתה עם החרב
כל איש ממנה יגור
ובהיותה לבדד –
תתרועע עם סיס ועגור. (יונה)
בחץ וכעץ (ש)
גלגל אותי ותמצא
פעם אני פוצע כחץ
ופעם נטע עולה כעץ
ופלא: גם היום הנני לפנים
גם היום נחכה לו ונמתין
משקה – לא לארבע כוסות, בנים.
אדרבה, לפסח יבערוני כליל
אבל אני חי וקיים בגליל.
(אותיות: ח.מ.צ)
בלי
בלי רגלי מי אנכי
בלי ראשי ים הנני
ושם מעוני (מים)
אי מקום
אי מקום זה בארצנו
יעקב בו יתגורר
ואם יצא יעקב ממנו
אך זכרון שם ישאר
(זכרון יעקב)
אבן ועיר (ש)
בין אבני השדה אבן אני
בארץ הלבנון שם תמצאני
ואם תכפיל את סופי
לאויב תשימני (צור-ר)
אי ארץ (ש)
אי ארץ – סביבותיה
תן גדול יתהלך שם.
ובתוכה, בתוך גבוליה
יהמה, יסער הים. (תימן)
לא דגן (ש)
לא דגן ולא חטה –
לעוגות עשוני
לא בשר ולא דגים –
ובפרור בשלוני
אם את אחי לא תקים
אהיה הגדול שבענקים
ואם אחרי חמש תציגני
לצורר ישראל תשימני.
(X-מן)
מה הסכום
מה הסכום אם תהפכני
יכול תוכל בו השתמש
אם תגנוב שלושים ממנו
פי שנים תשלם ותענש
אך אם בו עצמו תחלקנו
פי שבעים יצא וידרש.
(שלש)
מפתן וטנא (ש)
אם אין לך על מה לשבת
הט אלי אוזן קשבת
למפתן טנא מהר הקרב
ועל שניהם תשב היטב.(ספסל)
חציי וכולי (ש)
חציי – לחם אבירים
חציי – צעיר בצעירים
כולי יביא תועלת
בשמרי על שער ודלת. (מן-עול)
אני כבש (ש)
אני כבש אני איל
נח בשדה יומם וליל
הרוכבים עלי רוכבים
הנרדמים עלי שוכבים
ואם הפוך תהפכני
רך וענוג הנני. (כר-רך)
אם תשתני (ש)
אם תשתני – אשמח לבך
ואם תהפכני – היזהר, אדקרך.
אני מונה כל אברך
וכל מצוות עשה בתורתך.
(חמר, רמח,….)
שור וכנפים (ש)
שור גדול אני, מקרין קרנים.
אם עוד אחד אלי תקרב
לא נהיה כפלים
כי אם בעל כנפיים. (פר-פר)
גבה קומה (ש)
גבה קומה הנני
הא הוסיפה בסופי
וחשקת לאכלני. (עוג-ה)
רגלו וראשו (ש)
רגלי אם תחסר
אב לבנים תעשני
ואם את ראשי
לבן אבות תהפכני. (אבן)
דירה גם מעון (ש)
דירה גם מעון, עם ב בראשיתי
עץ פרי נהדר עם ז הנני
עם ש בין חרבות שבת אויתי
מר אני (ש)
מר אני בראשותי
גבור, ענק באחריתי.
שתי קצותי תקח ממני
רק את רגלי תראה לי
אך בתהומות אם תחפשני
והנה אבן יקרה הנני. (מרגלית)
גדול ונכבד (ש)
גדול ונכבד הנני – בן שתים
תן י בתוכי – ארחק מידידות
תן ו בתוכי– לא אהיה במיעוט
תן כ בתוכי – אסע ואדהר
תן ח בתוכי – ולא אהי צר. (רב)
ראשי (ש)
ראשי אם תסירה
אתן ריח ניחוח
אם רגלי תכרותה
אשאג ואנהם בכח
ארמונות ובתים יבנו בי
ואם תערבני
אחרי אני. (אריח)
פרח יפה (ש)
ב וו- אני פרח יפה ונעים
ב מ"ם- אני נגד מלכים
ב תו- אני ירק מבריא וטעים
בפא – אני בעל חיים בן כלאים
בזין – ענף או נחל מים. (X-רד)
נאזר בגבורה
ב א'- אני חלק מגופך
ב ג' – אני איש נאזר בגבורה
ב ד' – אני מחלה קשה וארורה
ב ח' – אני קהל או חבורה
ב ש' – אני צרה ודאבון
משביע ושובר רעבון.(X-בר)
בת ארבע (ש)
בת ארבע הנני
ואם תשנה את נקודותי
אשנה את הוראותי
א. אחד מצבא השמים
ב. אחד מחומרי הבנין
ג. מין בושם
ד. מין ענף
ה. בהירה (לבנה)
שתי הברות (ש)
הברה ראשונה – בין האיברים
הברה אחרונה – בין הציפורים
כולי באיי הים תמצאני
ואם ירחק ממך הדרך
בבגדך הנני. (כפתור)
איש צעיר (ש)
הנו"ן עושה אותו לאיש צעיר
הבי"ת – לכסיל
הי"וד – למקום עצים רבים
הת"ו – לסכין הגלבים
והשי"ן – לנסגר בערבים.
(X-ער)
חרב חדה
פעם חרב חדה הנני
ופעם שלח תשלחני
ואם תהפכני
רפה אונים הנני
אך גם כארי נורא תראני
ואם לשמאלי
יעמוד אבי נשיא אפרים,
והייתי לבעל ארבע רגלים.
(שלח-ן)
אני היכל
אני היכל אני מעון
יש לי דלת וחלון
אם בלי לב תמצאוני
לאשה אז תחשבוני.
(בית)
חציי וכולי (ש)
חצי הראשון אם תוקיר
יאריכון ימיך
חציי השני אם תשים על הקיר
ישלם מעונך
אם כולי תאכל ולא תותיר
תכאב בטנך. (אב-טיח)
בין רמשים
אם תמים הנני – חלקי בין
רמשים באוויר אנשא,
אפרוש כנפיים,
אך שנים נהייה וצווארנו
בעול נָשִׂים
אם הרמש האחד
יחולק לשנים. (פר-פר)
אם תוכי (ש)
אם תוכי אין בי – גר אני
אם ראשי תסיר – זר אני
וכולי פעם חלק מן השלמה
ופעם – צמח מן האדמה. (גזר)
ואם תחפשני – עם שמיר תמצאני (X-ית)
בת ארבע
ממילה בת ארבע אותיות
אם אמחק אות
ונשארה אות!
הכיצד?
(מאות או: נאות או…X-אות)
פת לאויב
פת לחם לאויב תן
ומצאת למדינה שם.
(צר-פת)
אולי (ש)
בכורי יושב בארץ
ומשני עומד בפרץ.
השלישי שליט בשלושה
הרביעי ירוץ בראשה
אפשר כי תמצאני
וודאי – אל תדרשני.
(ר"ת: א-רץ, פ-רץ, ש-לושה, ר-אשה)
שאון גלים (ש)
הנה גלים – ואין שם ים
גם גמלים – ומדבר אין שם
רצים כולם – הארבעה
אך שנים בם – בלי תנועה.
(גל-גל)
במספרים (ש)
אחד ושנים ושלושה וארבעה
עליו הלכתי
רביעי שלישי שני וראשון
בנוי ראיתי
ארבעה, אחד שנים ושלושה
יפה התבוננתי .
רביעי וראשון שלישי והשני
אותו הקמת.
ואם השנים, ארבעה שלושה ואחד
בודאי הבנת!
(אותיות: נ,ת,י,ב)