"אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרון."
עם ישראל עומד עתה בפרשת מסעי בתקופה של סיום נדודים במדבר. עומדים לפני כניסתם לארץ ישראל. כביכול השבת "סיימנו" את התורה מבחינת הזמן, וחומש דברים הנקרא "משנה תורה" קורה במשך 37 ימים בלבד, מא' בשבט ועד ז' באדר יום הסתלקותו (עליתו) של משה רבינו (הוא לא היה צריך מצבה לקבורתו)
מעניין במה התורה בוחרת לסיים? ברשימה של 42 המסעות , המקומות בהם נסעו וחנו בני ישראל במשך ה- 40 שנה, מאז יציאתם ממצריים עד הגיעם לחנייה על הירדן. מה חשיבות הרשימה המפורטת ? ולא עוד אלא יש דעה בין הפוסקים כי אותן 42 מסעות אסור להפסיק בהן, יש לקראם רצוף… שוב מה החשיבות שלהם? ועוד יש הנוהגים לקרוא את המסעות כמו שירה "ויסעו ויחנו ב…" ויסעו מ…ויחנו ב…"(אפשר לקרוא בטעמים של שירה…)יש מאנשי הקבלה והסוד רואים חשיבות גדולה ל- 42 שמות המסעות שדרכם אפשר לעלות מדרגה לדרגה כמו אחד משמותיו הקדושים של הקב"ה הנקרא שם מ"ב והידוע ברמז שלראשי –תיבות בקטע "אנא בכח.." (יש ההולכים בשיטה הזאת בחייהם מתחילם ב:"אנא" לשון בקשה, אבל אם לא הולך להם ..אז..:"בכח")
יש הרואים ב- 42 המסעות את הרמז לקריאת שמע. פרשה ראשונה של קריאת שמע פרשת :"ואהבת" יש בה 42 מילים, ובודאי כל יהודי יודע את חשיבות הפרשה הראשונה שהיא קבלת עול מלכות שמים באהבה, (פרשה שניה :"והיה אם שמע" היא קבלת עול מצוות")
הקב"ה מגלים לנו צדדים שונים ואופנים שונים במהות הא-לוקות, וכשם שאין שמו של הקב"ה שלם ..עד שיימחה שמו של עמלק (רש"י שמו י"ז , ט"ז) כך אין השם בן מ"ב =42 אותיות שלו שלם, עד אשר תסתיים הדרך של בני ישראל אל עבר ארץ ישראל.
אם ננסה להתבונן ולראות ולהבין את שמותיו של הקב"ה בעולם, נראה כי שמותיו של דרכם של בני ישראל ממצריים לארץ מאופיינת בשני מרכיבים עיקריים , המהווים את חוט השידרה של המסופר בחומשים ויקרא " במדבר" . והם המושגים "מדבר" ו"משכן"
:"מדבר" , הרבה פירושים לו, אבל לענינינו משמעותו מקום של דיבור. ככתוב בשיר השירים:"כחוט השני שפתותיך ומדברך נאוה" מקום אשר ממנו נאמר:" דבר אל בני ישראל ויסעו ", במקום בו התקיימה הנהגת בני ישראל על פי דבר ה' הגילוי של עשרת הדברות, תמצית גילוי דבר ה', המעלה הנשגבה ביותר של גילוי השכינה נאמרו במקום במדבר , מקום ישימון דרך, עיר מושב לא מצאו" שם, במקום אשר יד האדם נגעה במעשה הבריאה, מתגלה הקב"ה לעמו.
המושג :"משכן", הוא מקום השכינה, בית קיבול לנוכחות ה' , כשם שרבינו בחיי מגדיר את מוחו של האדם כ"משכן הכוחות הרוחניים" (חובות הלבבות) כך אוהל מועד הוא "משכן" כבוד ה'" המקום בו גילוי ה' מצמצם את עצמו בזמן נדודי עם ישראל במדבר שילוב זה של גילוי דבר ה' ושכינתו הוא ענינו של ספר במדבר המסתיים השבת. ענין של 42 תחנות המסע לארץ ישראל , וכל עוד לא הסתיים המסע, אין שמו שם מ"ב =42 אותיות של הקב"ה שלם. רק בסיום המסעות בא הצווי המפורט של הורשת הארץ על גבולותיה המדוייקים.
כמה מתאימה הפרשה שלנו למציאות של אתמול היום ומחר . מציאות קשה בעם ישראל, לא בכדי סדרו לנו החכמים לקרוא את שלוש פרשות אלה, מטות מסעי, ודברים בשלושת השבועות שבכל פרשה מהפרשיות הללו יש ענין של ירושת הארץ. שנזכה בעינינו לראות הלאה ניסים ונפלאות ביישוב הארץ, בבניין הארץ וירושליים ינוחם עמנו.אמן.