בס"ד: פסח- חג החרות מהפירוד
חג האביב לאחדות
חג הפסח מביא לנו מסר של המטרה אליה הגענו בפסח
אנו חוגגים את חג הפסח, אנו חוגגים את ההכרזה של ה"אחד" וה"אחדות" הנובעים זה מזה וקשורים זה בזה.
1) החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה. פסח חל בחודש הראשון. אין ראשון אלא הקב"ה! כפי שנאמר :"אני ראשון ואני אחרון…" "החודש הזה לכם ראש חדשים" זו היהדות אשר הרעננות וההתחדשות של היהדות כפי שנאמר: "כל יום יהיו בעיניך כחדשים" המחדש בטובו בכל יום מעשי בראשית.
2) קרבן פסח, המיוחד שבו… בראשון לחודש בפסח מצריים קבלנו את הצווי להתארגן להקריב את קרבן הפסח. הבה ונראה מה הסמל בקרבן פסח:"כולו אומר אחד" (שמות פרק י"ב)
תמים- שלם מסמל אחד
זכר-מסמל אחד" זכר אינו יולד, אינו מתרבה.(נקבה- יולדת)
בן שנה- מסמל את המספר "אחד"
נאכל צלי ראשו על כרעיו ועל קרבו ולא מבושל במים "צלוי-נשאר בשלמותו ולא מתפורר לחלקים כאשר הוא מבושל במים.
נאכל בחבורה אחת!
3) יש מאמר האומר כי כל ישראל יוצאים בפסח אחד!!!
שכך כתוב בפסחים ע"ח ע"ב "מניין שכל ישראל יוצאין בפסח אחד – תלמוד לומר ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל בין הערבים, וכי כל הקהל שוחטין?
והלא אין שוחט אלא אחד! אלא מלמד שכל ישראל יוצאין בפסח אחד"
4) ט"ו בחודש הראשון חיבור י-ה החיבור המושלם והאידיאלי
אנו חוגגגים את חג הפסח בתאריך מיוחד בחודש הראשון, ב"י-ה" בחודש. תאריך זה רומז לחיבור ואחדות של שם "י-ה" כפי שאנו מכירים זאת בחיבור של איש ואישה שנאמר עליהם: והיו לבשר אחד" שם נרמז כי ב"איש" נמצאת האות "י" ובאשה" נמצאת האות "ה" והחיבור ביניהם הופך אותם ויקרא את שמם אדם" שלמות אחת!
כן מצאנו זאת בחיואר שבין שני העולמו העולם הזה וןהעולם הבא. העולם הזה נברא באות "ה" והעולם הבא נברא באות "י" שנאמר: כי ב"י-ה" ה' צור עולמים" יצר את העולמות בשתי אותיות הנז'.
כ"כ ידוע כי האות "י" רומז לספירת החכמה והאות "ה" רומזת לספירת הבינה כ"כ נאמר כי הם חיבור אידיאלי ונאמר עליהם: תרין רעין דלא מנתפרשין" אחד הם!
5) שלושת הרגלים מסודרים כמו הכלים הנמצאים בקודש והם: שולחן הפנים- כנגד הפה(אכילה) מזבח הקטורת כנגד חוטם, והמנורה כנגד אור העינים. כ"כ נוכל לחלק את הכלים האלה בהקבלה לרגלים: "פ-סח" כנגד הפה , מצוות רבות בליל הסדר במיוחד אנו משתמשים בפה."והגת לבנך" אכילת מצה" "4 כוסות" הלל ועוד..
גם בגופנו יש רק פה אחד. הבה ונזכור מה אמר רבי שמעון בר-יוחאי
אמר רבי שמעון בן יוחאי אילו הוינא על טורא דסיני בעינא תרי פומי…[ב"ב קסד ב]אילו הייתי במעמד הר סיני הייתי מבקש שתי פיות… הוכחה כי יש לנו רק פה אחד…. ולכן פסח הרומז לפה רומז גם לערך של: "אחד"
חג השבועות כנגד הריח וחג הסוכות כנגד חוש הראיה.
6) אסתר המלכה ידעה את סוד האחדות בפסח ולכן אמרה למרדכי היהודי "לך כנוס את כל היהודים (וזה היה בפסח!)"
וכן העומר" הבא בפסח רומז לערך של האחדות והחיבור. "לעמר" פירושו לקבץ ולאסוף…גם אצל מרדכי ראינו כי קומץ של העומר ביטל את עשרת אלפים שקלי כסף של המן.
7) ההגדה מפוזרת בביטוי "אחד"
אחד חכם,,, אחד רשע…אחד תם ואחד שאינו יודע לשאל…שלא אחד בלבד (אחד הפירושים: זה הקב"ה- זכותנו הנצחית, שלא הקב"ה רוצה לכלותינו) ואנו מסיימים וחותמים את הלילה בפיוט המסביר את הכל: "אחד מי יודע? אחד –א/להינו שבשמים ובארץ"
8) אפשר להבין כי ה"פירוד" של ארבעת הבנים" אינו פירוד בין דמויות שונות, אלא אלה 4 כוחות הנמצאים בכל אדם ואדם מאיתנו. בכל אחד מאיתנו יש "חכם" בכל אחד מאיתנו יש יצר רע..בכל אחד מאיתנו יש תמימות ובכל אחד מאיתנו יש שאינו יודע לשאול" יש לנו הרבה שאלות ואין אנו יודעים את התשובות עליהן"צדיק ורע לו..וכן עוד ועוד…
כמו שהאדם ההוא אורגניזם אחד, איברים שונים אבל הוא שלמות אחת, כן ארבעת הבנים הם כוחות הנפש הנמצאים בתוכנו ומהווים שלמות ואחדות אחת
יש הרואים את הביטוי: עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם: ריבותנו הגיע זמן קריאת שמע של שחרית. דורשי רמזים ראו בביטוי "שחרית את חיבור ארבעת הבנים. המילה שחרית" היא ר"ת של ארבעת הבנים: ח'כם ר' ת'ם ש'אינו י'ודע…"
9) גם דברים הנראים כ"מפורדים" (ומשם יפרד והיה לארבעה..) הם שלמות אחת!
4 כוסות בליל הסדר. וכי יעלה בדעתך לשתות רק 3 כוסות האם נצא ידי חובה?!
אנו חוצים את ההלל מחציתו לפני הסעודה ומחציתו לאחר הסעודה, אבל הוא "הלל שלם"!!!
10) סוד האחדות של עם ישראל "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" מקבל ביטוי במאמר: ישראל ערבים זה לזה" יש הדורשים את הפסוק: "בערב תאכלו מצות" בערבות האחים ("כי עבדך ערב את הנער") ולכן מנהג ישראל קדוש "קימחא דפיסחא" וכל דיכפין (כל מי שרעב ) ייתי ויכול…" האחדות והערבות והשלמות שבעם ישראל מסמלים אחדות.