שם מ"ב הידוע כתפילת :"אנא בכח"
שם מ"ב, שם קדוש הבנוי מ-22 אותיות, מחולקות ל-7 קבוצות של 6 אותיות. סה"כ 42 אותיות.
שם זה ידוע, ונאמר בתפילה בכל יום בתפילת שחרית, ובקבלת שבת לפני "לכה דודי.." הוא ידוע כתפילה שחיברה רבי נחוניא בן הקנה.והתפילה ידועה:
השם הקדוש של 42 רמוז בר"ת של התפילה הבאה:
אנא בכח, גדולת ימינך, תתיר צרורה(אב"ג ית"ץ)
קבל רינת עמך שגבנו טהרנו נורא (קר"ע שט"ן)
נא גבור דורשי יחודך כבבת שמרם (נג"ד יכ"ש)
ברכם טהרם רחמי צדקתך תמיד גמלם (בט"ר צת"ג)
חסין קדוש ברוב טובך נהל עדתך (חק"ב טנ"ע)
יחד גאה לעמך פנה זוכרי קדושתך (יג"ל פז"ק)
שועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות( שק"ו צי"ת)
הערה :גם השם הזה וגם שם כ"ב יוצא דרך חילוף האותיות בכל הצורות האפשריות.
כל שור בנויה מ- 6 מילים. למרות שאנו מחלקים את ר"ת לקבוצות של , 3, 3 את המילים שבתפילה הנז' אנו מחלקים ל- 2, 2 מילים.(אנא בכח, גדולת ימינך, תתיר צרורה) על פי הפסוק המתאר את המלאכים בספר ישעיה, פרק ו', שרפים עומדים ממעל לו , שש כנפיים ,שש כנפיים לאחד , בשתיים יכסה פניו ובשתיים יכסה רגליו ובשתיים יעופף.
לעיל הזכרנו את שם ע"ב, שהוא שם של חסד (ע"ב גם בגימ' 72=חסד). שם מ"ב הוא שם השייך למידת הגבורה העולה מלמטה למעלה. לכן משתמשים בשם זה כחלק מעליית הנפש לעולמות נעלים יותר. כגון בליל שבת לאחר סיום ששת ימי המעשה אנו עולים לדרגהעית קבלת שבת.
בקידושין ע"א ע"ב נאמר : אמר רבי יהודה אמר רב שם בן ארבעים ושתיים אותיות אין מוסרין אותו אלא למי שצנוע וענו ועומד בחצי ימיו ואינו כועס ואינו משתכר ואינו מעמיד על מידותיו, וכל היודעו והזהיר בו והמשמרו בטהרה , אהוב למעלה ונחמד למטה ואימתו מוטלת על הבריות, ונוחל שני עולמים העולם הזה והעולם הבא. כן מובא במסכת עבודה זרה י"ז ע"ב: שרבי חנינא בן תורדיון נגזר עליו שרפה, כי היה הוגה את השם באותיותיו, ופרש רשי שהיה דורשו בארבעים ושתיים אותיו ועושה בו מה שהוא חפץ.
בתקוני הזוהר (תקון ד' דף י"ט.) אמר רבי שמעון בר יוחאי אבוא ב"ם" בארבעים ושתיים אותיות שם בהשם המפורש ..
שם זה היה טמון בתוככי החושן מאחורי האורים והתומים. כוחו היה "להפעיל" את המערכת של האותיות שעל אבני החושן כדי לקבל אותיות שמהן תצורף התשובה ע"י רוח הקודש של הכהן.
כיצד נבנה שם מ"ב?
שם זה בנוי מ-42 אותיות, המקבילות ל-42 אותיות ראשונות של התורה. המתחילות באות "ב" של המילה :"בראשית" עד האות "ב" הנמצאת במילה (תוהו) ובהו….
ידוע שלכל אות יש אפשרות להחליפה על פי שיטה שונה. כגון :א"ת ב"ש" או אותיות סמוכות מתחלפות או לפי אי"ק בכ"ר" או לפי אותיות מתחלפות מאותו מקור של היגוי. (כגון אותיות שיניות ז,ס,ש,ר,צ מתחלפות ביניהן) ועוד שיטות אחרות..כך על פי שיטה זו הגיעו להחליף את אותיות ברא שית ברא …" לאותיות "אב"ג ית"ץ קר"ע…וכו…
בתיקוני הזוהר ריש תי' ע' מסביר ומפרט כל אות על פי השורות. האותיות של השורה הראשונה המקבילה ליום הראשון שלך הבריאה הן "אבג ית"ץ" . א' מבטא את הכתר ה"פלא" המופלא והמכוסה. אות ב' הם ב' אלפי שנה שהייתה התורה טמונה בחיקו שעשועים יום יום. אות ג' גומלת ומגדלת והיא אימא עילאה-הבינה גומלת חסד כעם הספירה הרביעית –חסד שהיא הרביעית. את האותיות :"ית"ץ" מפרשים אות י' רומזת לחכמה , אות ת' לתפארת והאות צ' לצדיק יסוד עולם..
על שם קדוש זה יסד התנא רבי נחוניא בן הקנה את תפלתו "אנא בכח.."שתקן תפלה קדושה ובה הלביש את השם הקדוש בן מ"ב אותיות בראשי תיבותיה, כדי שנעלה תפילתנו על ידי השם הקדוש הזה ולא נהיה בכלל ההוגה את השם באותיותיו חס ושלום.
בפירוש הרא"ש במסכת יומא פ"ח סי' י"ט נאמר בשם רבי יהודאי גאון כי שם זה, שם מ"ב הזכיר הכהן הגדול בכניסתו לקודש הקדשים ביום הכיפורים. מוסבר בספר :"אש-דת" פרק שלישיי מאמר ה' כי הכהן הגדול היה צריך להיכנס בתוך בית המקדש בקדושה ובטהרה ובנשמה בלא גוף, וה מה שאמר בזוהר חדש בראשית י"ט שהכהן הגדול נכנס לקודש הקדשים בנשמה בלא גוף וזה ע"י גודל ההכנעה
השם הזה שם מ"ב" מורכב משבע יחידות בנות שש אותיות כנגד שפע הספירות : חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ומלכות. כל ספירה בנויה משש ספירות מחסד עד יסוד ללא מלכות., כי המלכות היא ביטוי חיצוני של כל ספירה וספירה. אכן כך ביסוד העניין. אולם בימי ספירת העומר, אנו מוסיפים עוד 6 אותיות שהם ר"ת של ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, סה"כ 49 אותיות או ר"ת של 49 תיבות הכוללות בשכמל"ו.
המספר 42 חוזר מספר פעמים במקומות מיוחדים בתורה.
א) מסעות בני ישראל בפרשת מסעי, מתארים את העליה והיציאה ממצריים עד הגיעם לפסגה כניסה לארץ ישראל!, כל מסע קשור לעליה הקשורה לשם מ"ב. תהליך העליה נעשה ע"י גילוי שלש הכוחות של חסד גבורה ותפארת. אשר לכל אחת מהם יש רמז במילה "יד" "היד הגדולה יד ימין מייצגת את מידת החסד המכונה "גדולה". היד החזקה – יד שמאל שהיא מייצגת את כוח הגבורה החזק והתקיף וה"יד הרמה" היד האמצעית כוח התפארת העולה מעלה מעלה. (יד זו רמוזה בגוף האדם בראשו וד"ל) שלוש פעמים "יד" כנגד שלוש הידיים עולה בגימ' 42 (42=3X14)
מכאן הסיקו מסקנה הלכתית . ארבעים ושתים
מסעות שבפרשת ואלה מסעי אין להפסיק בהם שהוא נגד שם מ"ב.
ב) קריאת שמע: פרשה ראשונה , החל מהמילה "ואהבת" עד סיום הפרשה הראשונה :"ובשעריך" יש בדיוק 42 מילים, והם כנגד שם הגבורה, שם של ארבעים ושתיים שבו נבראו שמים וארץ, השלה הקדוש מסכת תמיד פרק נר מצוה סימן כ"ז מסביר:והכוונה היא לכלול את השמאל בימין למען תהיה הימין שולטת, וזה כי הפרשה עצמה של ואהבת" היא הימין , ומנין תיבותיה שם מ"ב בשם הגבורה היא שמאל. נמצא שהימין נגלה והשמאל נסתר כמנין התיבות.
לכן מדקדקים בשעת קריאת פרשת :ואהבת" משימים יד שמאל תוך יד ימין , לרמז כי הימין שולטת על השמאל והרחמים כובשים את הכעס כשעושין רצונו של מקום ועובדים מאהבה
פירוש "עת רצון" מדגיש: והנה עליך לדעת, אהובי, בני, אשר הם מ"ב כלים להמשיך בהם אור וזיו דבקות אהבה בו יתברך, ולעכן המילים "אנכי מצוך היום על" הם סופי תיבות "כלי"ם" שעל ידי שם מ"ב שהם מ"ב כלים, מורידים את האורות העליונים למטה, ולכן תכוון היטב באמרך כל תיבה מפרשת :"ואהבת" כי בזה אתה ממשיך על עצמך צנורות האהבה מרום גבהי מרומים ולא יכילהו הדעת והשכל עומק הסודות שיש בכח זה, ולכן תאמר את התיבות בשמחה ובאהבה גדולה, ותכוון אל פירוש המלות, ויאיר עליך אור עליון מאור האורות.
ג) ערי המקלט –ערי הלויים: נאמר במדבר פרק ל"ה פסוק ו' "ואת הערים אשר תתנו ללויים את שש ערי המקלט אשר תתנו נוס שמה הרוצח ועליהם תתנו ארבעים ושתיים עיר:
יש המקבילים את ערי המקלט לקריאת שמע. כמו שערי המקלט מצילים את החיים של החוטא בשגגה, כן שש המילים הראשונות של הפסוק הראשון , והן "שמע ישראל יאי"א" מקבילות לשש ערי מקלט המקוריות, ועליהן נוספו עוד 42 ערי הלויים המקבילים ל42 המילים של הפרשה הראשונה המתחיל מ"ואהבת" עד ובשעריך" בדיוק 42 מילים.
ד. המספר 42- עם סגולותיו נרמז גם ב42 קולות השופר הנמצאים ב-30 קולות. שהם תשר"ת 3 פעמים תשת 3 פעמים, תר"ת 3 פעמים. כאשר נחשב את השברים 3 קולות , יצטרפו עוד12 קולות ביחד:42 קולות בכל סדרה של 30 קולות.
ה. בלעם הקריב פר ואיל , על כל אחד משבעת המזבחות. 14 ק'רבנות בכל פעם. בלעם הופיע – ב-3 "סדרות" הרי זה דומה לרעיון הנז' לעיל:(42=3X14) ומזה למדנו בסנהדרין (דף קה:) למדנו ביאור אחר דהכי איתא שם א"ר לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה שבשכר ארבעים ושתים קרבנות שהקריב בלק זכה
ויצאה ממנו רות הרי למדנו פי' בא לשמה שהוא זוכה שיצא ממנו דור שיעשה לשמה:
נוכל למצוא את השם מ"ב בדוגמא אחרת. העיקר שר"ת של המשפטים נשארו על מקומן, ומה שהשתנה הוא המילים .
אנא באש גבורת ידך תלהט צרי (אב"ג ית"ץ)
קדוש ראה עוני שגבני טהרני נא (קר"ע שט"ן)
נעימות גדולתך דרשתי יחוד כבוד שמך (נג"ד יכ"ש)
בצדקתך טהר רוחנו צדקתך תמהר גאולתנו ( בט"ר צת"ג)
חסדיך קדמתי ברוב טובך נשענתי עליך ( חק"ב טנ"ע)
יוצרי גדולתך להג פי זכור קדושתך ( טנ"ע פפז"ק )
שועתי קבל ושמע צעקתי יושב תהלות ( שק"ו צי"ת)
הנה לדוגמא נוספת מצאנו בשו"ת אבקת רוכל סימן כ"ז ד"ה והנה הרב.."
התפילה כתובה בדמיון רב במקביל לשם מ"ב.
אל ברוך גדול יוצר תקיף צדיק
קדוש רם עליון ישר טוב נגיד
נעים גבור דורש יחיד יסוד כל שופט
ברוך פקיד טהור צרוף רחום צור תמים גאה גומל
חסיד קרוב דוד טל נדיב עשיר
ראוי גאה לומד פודה זוקף קורא
שומר קושב ומקשיב צבי ישר תם /