הקדמה לנושא: חשבון המספרים
קימות גישות שונות ביחס לחשבון האותיות והמספרים. יש מחכמים שהתייחסו לזה בכובד ראש ובעיקר אנשי הקבלה (שיש לנו כבוד גדול על כל דברי החכמה שהפיצו) ומצד אחר הגישה הריאליסטית הרציונאלית, אשר פקפקו ב"תורה" זו.
קשה מאוד לבטל גישה זו או להתעלם ממנה כי בכל אופן מצאנו עשרות או מאות מקרים שחכמים בכל התקופות התייחסו לחשבון האותיות ברצינות: גם רש"י מביא כמה וכמה פעמים הקשר בין מספרים למילים בפירושו על אברהם אבינו שלקח 318 איש חניכי ביתו והזכיר כי זה "ישמעאל" שגימטריא של שמו בדיוק: 318 מוזכר גם בבראשית רבה מ"ג ובמסכת נדרים ל"ב.
נביא את דברי רבינו בחיי (תלמיד הרמב"ן) בביאורו למסכת אבות, סוף פרק ג' :"תקופות וגימטריאות- פרפראות לחכמה"(תקופות- חישוב ועיבור השנים זה באמת דבר רציני!!!)
מסביר רבנו בחיי את הביטוי:"פרפת" הוא לפתן שאדם אוכל את הפת עמו, וכשם שהפרפרת טפלה אצל הפת, כך תקופות וגימטריאות טפלין לחכמה הא/לוהית."וכשם שהנפרפרת סיבה להעיר את הכוח הניזון ולהרבות לאכול את הפת, כך תקופות וגימטריות מעוררין את הכוח השכלי ומביאין אותו להרבות בידיעת הא/לוהות" (עכ"ל
וכן נביא את דברי הגר"א(שיש לנו יחס רציני לכל אשר אמר ועשה), בהתייחסו לתיקוני הזוהר דף קנ"ח שהגימטריאות אין להם סוף, העיר הגר"א שם ד"ה:"אית אחרנין""שחושבן מילוי דמילוי עד אין סוף, שהוא (חשבונות) פרפראות לחכמה עליונה, וחכמה היא"מים שאין להם סוף" דהיא סליקת(נוסקת-עולה)לאין סוף עכ"ל.
נכון שכל הכיוונים אפשריים, אך אתה האדם הנבון קח "מצפן" בידך וברור לך את הדרך הנכונה. אין אדם רשאי לדון בחשבון גימטריאות ולהוציא מהם ענין חדש אשר עלה בדעתו, אלא הוא רק יכול לבסס ולאשר איזה רעיון מהתורה ומחז"ל מן המוסכמות אשר מכבר, בדרכי הגימטריא
אי אפשר שלא נזכיר את הגאון הרב יעקב בן אשר (בנו של הרא"ש) המכונה על פי רוב "בעל הטורים" . מחיבוריו וחכמתו העצומה התפתח השולחן ערוך היהודי. "בעל הטורים" הביא פרפראות לחכמה, כגון גימטריאות ורמזי מספרים, שאותם מתאר המחבר כ"מעט פרפראות וגימטריות וטעמי המסורות, להמשיך הלב". זו דרך פירוש ייחודית לו (פרשן נוסף שכתב כך היה מהר"ם מרוטנבורג). פירושו לתורה הוא פרשנות מסוג "הכא והתם", כלומר מילה מסוימת שנמצאת רק מספר פעמים קטן בתנ"ך, ועל ידי הקשר בין המקומות השונים הוא מוצא מקורות לדרשות חז"ל, ואף חידושים רבים משלו. מספרים שאת כל פירושו לתורה הוא כתב בלילה אחד ובע"פ, דבר שמראה על גאונות עצומה.
האותיות הן יהלומים! קח יהלום ביד, סובבוהו לכל כיוון ותגלה בו משהו חדש…
כל אוהבי האותיות שהבינו "וא-ת עלית כולנה והצהירו "א-ת שאהבה נפשי" הביטו והתבוננו באותיות מכל זוית אפשרית…בהרבה מאוד צורות אפשריות….ולהלן חלק מהאפשרויות.
הבה ונתבונן: ערכן של האותיות
א=1
ב=2 כ=20 ר=200
ג=3 ל=30 ש=300
ד=4 מ=40 ת=400
————————————————–
ה=5 נ=50 ך=500
ו=6 ס=60 ם=600
ז=7 ע=70 ן=700
——————————————————
ח=8 פ=80 ף=800
ט=9 צ=90 ץ=900
י=10 ק=100 א ל"ף=1000
כאשר יעקב למד את כל התורה בבית מדרשו של שם ועבר, חולם במקום המקדש את החלום הנפלא :"סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה" מתפעל ואומר :"יש ה' במקום הזה" ערך ביטוי זה הוא: "אור וחשך" גם: "נחמדים מזהב ומפז רב" וגם: "למשל ביום ובלילה" גם: "והתעני" וערך ביטוי זה הוא :"המצות" וערך ביטוי זה הוא בדיוק :"ישראל" האין זה רומז לגורל העם היהודי?
האות הראשונה היא "א" היא בנויה מ-3 חלקים ":"י" עליונה, י' תחתונה ו"ו" באלכסון , ערך 3 האותיות הבונות את האות "א" יחד ערכן 26, כמו שם הוי'ה" (מומלץ לעיין בחקירה של האות "א")
שמות האבות "אברהם יצחק יעקב יש בהן 13 אותיות וגם בשמות האמהות: שרה רבקה רחל לאה" יש 13 אותיות . עיד: 26 אותיות כערך הגימטריא של השם הקדוש: י-ה-ו-ה שערכו 26. הם הראשונים שהכריזו על שמו של הקב"ה בעולם.
על פי הזוהר הקדוש, לאחר ברכת :"המוציא" יש לטבול את פרוסת הלחם 3 פעמים במלח. כל פעם לכוון את השם הקדוש (שם הוי'ה) שערכו 26. 3 פעמים 26 הם בדיוק המילה : "מלח" (78) או "לחם" (78)
בימי התשובה אנו מזכירים את הביטוי "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה" והנה מצאו כי יש מילים המייצגות את שלושת הערכים הללו : והם: צום" קול" ו"ממון" כל אחד מהביטויים הנז' ערכו 136 להראות את חשיבות כל אחד מהם ואין ערך אחד פחות או יותר מכל אחד מהערכים האחרים (צום קול או ממון)
"בתורה" בגימ' 613 יש "תרי"ג" 613 מצוות וכן המילה: "אורות" שהם בגימ' 613 גם מצאנו את הביטוי "את האור" בפסוק (וירא א/הים את האור כי טוב) בגימ' 613 וגם הביטויים: אורי וישעי" וגם :"ה'א/להי ישראל" וגם L: "משה רבינו" וגם :"נטע בתוכנו" וגם : "למען תחיה" כ"א מהביטויים ערכו : 613
"חכמה בינה ודעת" בגימ' 620= כתר= ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד= "מה אדיר שמך" (בכל הארץ)
להט החרב המתהפכת" זה לעומת זה עשה הא/להים"
מצאנו לפעמים ערכים זהים לביטויים הפוכים:כגון: עשו"(376) וגם במקביל"שלום" (376) לקמוז על הצד של הסיטרא אחרא של ה"שלום" הלוא הוא "עשו" וכן" משיח"(358) כערך המילה "נחש"(358) אשר ה"משיח" בא לתקן את חטא הנחש הקדמוני וכן "משה" (345) כנגד אלהים אחרים(345) וכן: "תלמוד"(480) וכן השכינה"(480) ובמקביל… "לילית"(480.)..ללמדך…"העוסק בתלמוד זוכה לשכינה וניצל "ממנה"
מכאן תשובה לאלה המוצאים ביטויים הפוכים בתכלית הניגוד השווים באותו ערך גימטרי.ומה שנותר לנו הוא: "ובחרת בחיים!"
"הכולל"
לעיתים מצאנו שיטה המוסיפה 1 לחשבון הגימטריא. הרעיון בא לבטא את הכח המחבר בין הפרטים. חכמי האותיות לא התייחסו לזה כעודף אלא כחיזוק הרעיון. (המילה "כולל" ערכה86 כמו שם "א/להים")
מצאו לזה סימוכים בביטוי שאמר יעקב אבינו: "אפרים ומנשה" כ"ראובן ושמעון" יהיו לי (אפרים ומנשה" ערכם בגימ' 732 ואילו "ראובן ושמעון" הם 731 , רמזו מכאן כי התוספת של 1 "לא נחשב"
הערה: יש אפשרות לראות גם את הניקוד של המילה ולחשב את הערך הגימטרי של הניקוד: על פי ה"נוסחא: כל נקודה ערכה 10 (כמו האות "י") כגון חיריק.כך יוצא לדוגמא:"צירי ערכו (שתי נקודות) ו"סגו"ל" ערכו 30 (3 נקודות) וכו' כל קו נחשב ל-6 כמו האות :"ו" ומכאן: הניקוד: "פת"ח" ערכו 6
וקמ"ץ שהוא במקור קו ומתחתיו נקודה ערכו יהיה 6+10 סה"כ 16
2) מספר קטן:
חיבור הספרות של הערך הגימטרי,
לדוגמא: "י" שהוא – 10 חוזר לקבל את הערך של 1 ."ל" שהוא :30 ערכו בספר קטן- 3
"ת" שהוא 400 ערכו במספר קטן- 4 "ן" שערכו 700 ערכו יהיה 7.
או שמחשבים את הערך הגימטרי הרגיל , כמו בפתיחה ומחברים את כל הספרות
לדוגמא: "אברהם " שערכו בגימ' רגילה: 248 ערכרו בגימטרייא קטנה: 2+4+8=14 וממשיכים.14 הם 1+4=5 כך שערכו של אברהם במספר קטן הוא :5 .
הרמ"ק מסביר סודו שבעולם נחות, כגון בעולם היצירה הדברים הם כלליים, ולא משכילים להבחין בפרטים מדוקדקים כמו בעולמות עליונים יותר.)
יש אפשרות להתייחס לכל אות כמספר קטן ולחבר את כל האותיות לדוגמא: י-ה-ו-ה הם 1+5+6+5 שהם 17 בגימ' "טוב" או השם הקדוש: "א-ה-ו-ה" היוצא מר"ת של המילים "א'ת ה'שמים ו'את ה' ארץ"
3) המרת את- בש
האות הראשונה בא"ב מתחלקת עם האחרונה בו, השניה עם השניה מהסוף וכן הלאה:
א-ת, ב-ש נ-ר ד-ק ה-צ ו-פ ז-ע ח-ס ט-נ י-מ כ-ל
4) המרת א-ל ב-ם
א-ל ב-מ ג-נ ד-ס ה-ע ו-פ ז-צ ח-ק ט-ר י-ש כ-ת
5) המרת אי"ק בכ"ר
א-י-ק ב-כ-ר ג-ל-ש ד-מ-ת ה-נ-ך ו-ס-ם ז-ע-נ ח-פ-ף ט-צ-ץ
6)המרת אח"ס בט"ע (בדילוגים של 7 אותיות)
א-ח-ס ב-ט-ע ג-י-פ ד-כ-צ ה-ל-ק ו-מ-ר ז-נ-ש ת
7) המרת א"ט ב"ח
א-ט ב-ח ג-ז ד-ו
ה -נ-ך
י-צ כ-פ ל-ע מ-ס
ק-ץ ר-ף ש-ן ת-ם
האותיות המייצגות את האחדות מתחברות בזוגות להיות : 10 והנה נותרה "ה" שלא יכולה להצטרף…
האותיות המייצגות את העשרות מצטרפות בזוגות להיות: 100 והנה נותרה האות "נ" שאינה יכולה להצטרף
וכן במאות, האותיות המצטרפות זו לזו כדי להגיע לסכום 1000 והנה האות "ך" נותרה לבדה ואינה מצטרפת:
רמז לזה הגאון מוילנא שהאותיות ללא בנות זוג מביעות ייחוד ויוצרות יחד את המילה :"הִנָּךְ" ומילה זו נרמזת בפסוק שהרומז לדברי ה' לעם ישראל " הנך יפה רעיתי הנך יפה עינייך יונים" שיר השירים, פרק א, פסוק טו
הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים" וכן מה שאומרת כנסת ישראל לקב"ה: שיר השירים, פרק א, פסוק טז
הִנְּךָ יָפֶה דוֹדִי אַף נָעִים אַף-עַרְשֵׂנוּ רַעֲנָנָה
8) המרת אותיות מאותה משפחה – מאותו מוצא הפה
ידוע כי מוצאות הפה מחולקות ל-5 קבוצות:
מהפנים החוצה:
אתיות גרוניות שמוצאן עפ"י תורת הסוד מספירת הבינה והן אותיות:א,ה,ח, ע,
אותיות החיך": מוצאן עפ"י תורת הסוד מספירת החכמה והן האותיות: ג,י,כ,ק
אותיות הלשון הקשורות לספירת הדעת והן האותיות: ד,ט,ל,נ,ת
אותיות השיניים: מספירת נצח והוד והן האותיות: ז,ס,צ,ר,ש,
אותיות השפתיים: מספירת המלכות, והן: ב,ו,מ,ף
מכל קבוצה של מוצא הפה יכולות האותיות להחליף זו את זו… בגלל היותן "אותה משפחה"
מצאנו כי המילה הראשונה בתורה:"בראשית" נבנתה מכל מוצאות הפה.
"ב" מהשפתיים
"ר" מהשיניים (או מהגרון)
"א" מהגרון
"ש" מהשיניים
"י" מהחיך
"ת" מהלשון
וכן המילה "קדושה" בנויה מ-5 מוצאות הפה:
"ק" מהחיך
"ד" מהלשון
"ו"מהשפתיים
"ש" מהשיניים
"ה" מהגרון
8) ערך האות הוא מיקום האות
א=1
ב=2 כ=11 ר=20
ג=3 ל=12 ש=21
ד=4 מ=13 ת=22
————————————————–
ה=5 נ=14
ו=6 ס=15
ז=7 ע=16
——————————————————
ח=8 פ=17
ט=9 צ=18
י=10 ק=19
8) מילה ברבוע:
"י-ה-ו-ה" בריבוע הוא: "י"+"י-ה"+י-ה-ו"+"י-ה-ו-ה" יחד ערך כל האותיות הוא 72 כערך המילה : "חסד" או: "היה הוה ויהיה"
הביטוי:"כסא הכבוד"" בריבוע: הוא :"כ+כס+כסא+כסא ה"+כסא הכ"+כסא הכב"+כסא הכבו"+כסא הכבוד" יחד ערך כל האותיות הוא : 713 שהוא ערך הביטוי:"תשובה" ורמזו מכאן" "גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד"
כן נמצא ריבוע של השם :"א-להים" וא "א+א-ל"+א-לה"+א-להי"+א-להים" יחד ערכן 200 בגימ': "הטוב מאין כמוהו"
צאו וחשבו פסוקים ארוכים בריבוע…לאן תגיעו? תתייגעו ולא תגיעו…
יש המכנים שיטה זו: "אחוריים"
להבדיל מהשיטה לעיל יש שיטה הנקראת:"לפניים: מחשבים את האותיות בצורה הנזכרת אבל מהסוף להתחלה כגון המילה :משה" יהיה: "ה+הש+השם"
8) אות במילואה
כל אות בלשון הקודש היא מילה, יש לה שם ולא רק הברה..(כמו ברוב השפות)
אלף = 111 למד =74
בית = 412 מים =90 מם=80
גימל = 83 נון=106
דלת =434 סמך =120
הא =6 הה=10 הי=15 עין=130
וו=12 ואו=12 ויו =22 פא=81 פה=85 פי=90
זן=57 זין =67 צדיק=204 צדי=104
חית=418 חת=408 קוף=186
טית=419 טת=409 ריש=510 רש=500
יוד=20 שין=360 שן=350
כף=100 תיו=416 תו=406 תאו=407
וכן נמצא השם "א-להים" :
אלף+למד+הי+יוד+מם+ יחד 300 בימ': ברחמים"וגם:"הא-ל הגדול הגבור"
וכן המילה :"אדם". הוא: אלף(111) דלת(434) מם(80) =625 = "הכתר"
"גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך" (תהילים קי"ט ,ח"י)"נפלאות מתורתך" בגימ' המילוי של המילה: "גימטריות" שהוא:"גימל יוד מם טת רש יוד וו תו"
8) מילוי אותיות
האותיות המשלימות את שם האות ללא האות עצמה לדוגמא : מילוי האות "א" –א-לף הוא " לף" שערכו-110 המילוי של האות "ב" הוא ב-ית הוא: ית" שהוא 410
מילוי של המילה : "שכינה" שהוא:
ש-ין(60) כ-ף (80) י-וד(10) נ-ון(56) ה-א(1) יחד 207 בגימ': אור" או "אין-סוף" או: "אדון-עולם"
9) מילוי דמילוי:
חישוב כמו למעלה בתוספת חישוב כל האותיות המתפצלות מהמילה
כגון "ילד"
(י)יוד (ל)למד (ד)דלת
(י)יוד וו דלת (ל)למד מם דלת (ד) דלת למד תו
צאו וחשבו ערך כל האותיות, ובפרט שיש אפשרויות שונות לכתוב מילוי של כל אות… וכאן אפשר להגיע ל"אין סוף"…
יש אפשרות להרחיב את המילה "מילוי דמילוי" ולספור רק את האותיות ולחשב את מספרן לדוגמא: מילוי דמילוי של שם "י-ה-ו-ה"
הוא:כך המילוי הוא: יוד הי ויו הי סה"כ 10 אותיות
מילוי דמילוי הוא: יוד ויו דלת(9אותיות)הי יוד(5) ויו יוד ויו(9) הי יוד(5)
סה"כ 28 אותיות הרומזות למילה :"כח"
ופירש האריז"ל את הפסוק: ועתה יגדל נא כח ה'(במדבר י"ד, יז) "להוריד עד דרגא שלישית" את כח האותיות ולכן בפסוק :יהא שמה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא" יש כ"ח (28)אותיות ו-28 שבחים בקדיש"ישתבח ויתפאר ויתרומם…….עד: דאמירן בעלמא""סך הכל 28 תיבות
הגר"א אומר שיש 60 אותיות בתורה והן:
אלף-3 זין-3 מם-2 קוף-3
בית-3 חת-2 נון-3 ריש-3
גימל-4 טת-2 סמך-3 שין-3
דלת-3 יוד-3 עין-3 תיו-3
הא-2 כף-2 פא-2 סה"כ: 60 אותיות
ואו-3 למד-3 צדי-3 ועוד 12 (כף,ממ,נון,פא,צדי)
סה"כ 72 אותיות
רומזים ל-60 גבורים מסביב למיטתו של שלמה המלך החכם בחכמת האותיות
אולי לרמוז שיש 60 (ולא 60 ריבוא)אותיות לתורה
72 גם רומז לשם הוי'ה" יוד הי ויו הי שערכו 72 או הריבוע של שם הוי'ה" שהוא י, י-ה, י-ה-ו, י-ה-ו-ה שערכו 72 וגם ערך הביטוי: היה הוה ויהיה ערכו 72
9)מספר קדמי:
האות א' ערכה כרגיל -1
האות "ב" אשר באה אחרי האות "א" היא תוצאה של האות "א" ולכן ערכה יהיהא א+ב ביחד 3
האות ג' שהיא :אבג ערכה -6
האות ד'= 10 (אבגד)
האות ה=15 (אבגדה)
האות ו= 21 (אבגדהו)
האות ז'=28
האות ח= 36
האות ט' = 45
א-1
ב=3 כ=75 ר=795
ג=6 ל=105 ש=1095
ד=10 מ=145 ת=1495
————————————————–
ה=15 נ=195
ו=21 ס=255
ז=28 ע=325
——————————————————
ח=36 פ=405
ט=45 צ=495
י=55 ק=595
המילה "מים" ערכה יהיה " 345=145+55+145 כערך המילה :משה" נרמז :"כי מן המים משיתיהו"
10) אותיות שלפניה או לאחריה, או: לפניה וגם לאחריה
לדוגמא: אותיות לפני "שבת" הן "ראש" לרמוז "מראש מקדם נסוכה"
אותיות אחרי "עני" הן "פסכ" שהוא: "כסף":
גם הביאו אסמכתא "עין תחת עין" זה "כסף"
אותיות אחרי "אם" הן:"בן"
מומלץ לעיין בחקירת המילה :"יהודי" שם שיטה זו בולטת.
הכאה (הכפלה)
נקח לדוגמא את שם :"הוי'ה" שם י-ה-ו-ה
כל אות מכפילה (מכה) את אות על אות עצמה:
י)10( כפול י הם 100
ה כפול ה הם 25
ו כפול ו הם 36
ה כפול ה הם 25
סה"כ 186 שהם ערך המילה : "מקום" (הוא מקומו של עולם
וכן מצאנו בביטוי : "ברוך ה"מקום" ברוך הוא"
האפשרויות של הכפל הן מגוונות ורבות נביא רק עוד דוגמאות אחדות:
כפל האות בעצמה וכפל באות הסמוכה לה
י (10) כפול "י" הם 100
"י" כפול "ה" הם 50
ה""(5) כפול "ה" הם 25
"ה" כפול "ו" הם 30
"ו" (6) כפול "ו" הם 36
"ו" כפול "ה" הם 30
"ה"(5) כפול "ה" הם 25
ערך כל המספרים הם: 296 שזו בגימ' המילה :"צור" וזה סוד:"והכית בצור" שמות י"ז , ו)
לסיכום:
המטרה כאן להראות מיגוון אפשרויות, לא תשבע עין לראות ולא תכיל אוזן לשמוע. הבאנו בספרנו חלק יחסית קטן מכל אשר נאמר ונכתב על חשבון אותיות.
לא כל מה שמצאנו ביחס לגימטריאות וחשבון האותיות, הובא כאן כי היריעה רחבה מני ים ונמצאו עוד שיטות רבות שלא הוזכרו כאן
על כגון זה בודאי נאמר: ואידך…זיל גמור