לבלעם היתה תכונה ידועה.ידע לקלל וגם ידע לברך, כך גם מכריז עליו בלק מלך מואב :"כי ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאור יואר.." בלק מזמין את בלעם לקלל את עם ישראל.
השאלה נשאלת? למה הוא צריך לקלל את העם שבא לידו? הרי יכול פשוט יותר לברך את העם שלו שיהיו גבורים וינצחו במקרה ואם תהיה מלחמה..? למה צריך לקלל.?.ועוד יותר מדוע בלעם לא הציע זאת לבלק כי הקב"ה אסר עליו לקלל את עם ישראל..אז שיברך את העם המואבי..לא נשמע הגיוני?
אלא מכאן אנו רואים את השנאה הגדולה של העם המואבי לעם ישראל!אולן השנאה הזאת נמשכה לאורך כל ההיסטוריה. העיקר שיהיה לעם ישראל רע!!! מאין השנאה התהומית הזאת? לא מובנת!!
הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"
שני פירושים: "ובגויים לא יתחשב" פירוש א: הגויים אינם מחשיבים אותו בכלל לעם..או שעם ישראל אינו מתחשב בעמים ועושה את שליחותו ומשימתו בעולם, בלי להתייחס למה שהגויים מרשים לו או שאינם מסכימים עמו.."
"השנאה הקנאה והתאוה מעבירין את האדם מן העולם". מסבירים את המאמר הזה : מה פירוש "מעבירין את האדם" מעבירין ומסלקים את התכונה שיש בנו כבני אדם. "פתאום" האדם" שבתוכנו נעלם! עובר !
והפכנו להיות לא כבני אדם. זה אחת מתוצאות הקנאה."הרס עצמי"
מסופר על שני קנאים "ידידים" שהיצילו את המלך. המלך רצה לגמול להם טובה על החסד שעשו עמו .אכן ידע שיש בהם מידת הקנאה. נתן להם משימה: אחד יכול לבקש מה שהוא רוצה, ויקבל אולם חברו יקבל כפול ממנו. כל אחד חשב :"אם אבקש מליון דולר חברי יקבל שני מליון..אם אבקש חברי יקבל פי שניים.." והקנאה בוערת בו עוד יותר..לא בקשו מאומה. המלך חיכה לתשובתם ןלא הגיעה. המלך הכריח אותם למצוא תשובהה לבסוף ה"חכם" שביניהם בקש מהמלך את בקשתו.: "אדוני המלך:"תוציא לי עין אחת..ולחברי תוציא כפול, את שתי העיניים שלו.." זו מידת הקנאה שהיתה לבלעם..יכל הוא לברך, לעשות טוב למואב אבל העדיף לעשות רע, לעשות נזק יותר מאשר לברך..מכאן גם נבין את שמו של בלעם נאום הגבר "שתום העין" סגור בעין אחת ..כמו בסיפור הנ"ל.
"הן עם לבדד ישכון" פי חשבון האותיות:"המילה :"לבדד" רומזת למספר 13
"ל= (30 )במספר קטן 3
ב=2
ד=4
ד=4. יחד 3+2+4+4= 13
13 רומז למספר היהודי שרומז שהוא מעבר -12 הכוכבים והמזלות
עוד אפשר לראות המילה :"הן" בפסוק "הן עם לבדד ישכון"
"הן" רומזת לאותיות שאינן מתחברות ליצור זוגות
א+ט=10 י+צ=100
ב|+ח=10 כ+פ=100
ג+ז=10 ל+ע=100
ד+ו=10 מ+ס=100
ה.+…? נ.+..?
הקב"ה יעזור לנו לראות את העוצמה הגדולה שיש לעם ישררל שתהיה במציאות, כפי רצונו של הבורא
במהרה בימינו אמן
פרשת בלק שיש בה ברכות רבות לעם ישראל, כביכול בדרך אגב מלמדת אותנו מאיזו דרך להתרחק אשר היא האנטי-תזה של הכושר לקבל ברכות. דבר ראשון אם מצאנו אדם שמקצועו הרשמי הוא לקלל בני אדם – כנראה המקצוע הזה מתאים לאישיותו .
מה אמר בלעם? " אם יתן לי בלק מלוא ביתו כסף זהב". מפסוק זה לימדו אתנו חז"ל שבלעם הרשע, למרות שהיה בעל רוח נבואית, היה בעל עין רעה שאינו יודע שבעה וחומד ממון ממדרגה ראשונה !. כפי שאמר בפרקי אבות פרק ה' משנה י"ט. . מי אלה נחשבים לתלמידי בלעם הרשע ? אלה שיש להם עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה אילו תלמידי של בלעם הרשע. מסבירים כי תלמידיו של בלעם אינם צריכים להיות דווקא מבאי ביתו ואוכלי שולחנו של בלעם, הם יכולים אפילו לסעוד על שולחן אברהם אבינו ולהיות משומעי דברי התורה של אברהם אבינו ובכל זאת להימנות עם תלמידי בלעם הרשע.
הכיצד?
כי יסודו של בלעם הוא בקלקול המידות, בעוד שאצל נביאי ישראל כדי להגיע לנבואה היו צריכים עבודה רבה על עצמם בדקדוק המצוות , ביראת שמים ומעל לכל במידות שבין אדם לחברו .
לפי סולמו של רבי פינחס בן יאיר במסכת עבודה זרה דף כ' ע"ב
זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מסביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות..ומתקדמים משלב לשלב מדרגה לדרגה, לענווה, ליראת חטא, קדושה ורוח הקודש… מדרגות אלו אינן ניתנות לעקיפה" אלא ההולך בהן צריך להתמיד בעבודה עצמית החל מ"זהירות" וכלה ב"קדושה" שהיא כלשון הרמח"ל במסילת ישרים "חציה עבודה וחציה מתנה" , מתנה מן השמים למי שהגיע בעבודתו עד קצה גבול היכולת שלו.
כשבאו אומות העולם לקב"ה כמובא במדרש- ובקשו שיינתן להם נביא שעל ידו יחזירם בתשובה, כשלא מצאו אף לא אחד מהם שזכך מדותיו כפי שנדרש מנביא ישראל, עמדו ובקשו שינתן להם נביא במתנה, לאדם חכם, והנבואה ניתנה לבלעם אך התוצאה שאדם זה ניצל את הנבואה שניתנה לו ושעבד אותה למידותיו ולנטיותיו הרעות עד ששבר הדבר שגדרו אומות העולם את עצמם בעריות ובא הוא ויעץ להם להפקיר את בנותיהם – נגד המוסכמות שהיו מקובלות אפילו אצלם !
צא ולמד. שיכול להיות שהאדם יהיה חכם ונבון ואפי' עם ידיעה רחבה בתורה, אך לא מוצא לנכון לתקן מידותיו, להתעלות מעל עצמו, ולא רק כדי שלא יזיק לאחרים, יהיו בו היסודות המסוגלים להדיחו אל המעשים השפלים ביותר . כמובן השאלות הנצחיות מה הוא הטוב שאליו צריך להתקרב..ומה הוא הרע ממנו צריך להתרחק ולברוח, רק התורה הקדושה יכולה לקבוע ולזה לא תועיל כל חכמה אחרת מחכמות העולם, כמו שאמרו חז"ל "חכמה בגויים תאמין – תורה בגויים אל תאמין ". תורה הכוונה היא מלון הוראה מלשון הוראה איך לחיות , איך לכוון את מעגלי החיים את זה לא תצא בגויים בגויים , אך איך לנצל את הבריאה לתועלת בדרך החיים אפשר ללמוד מן הגויים.
והביאו את היפוכו של בלעם דווקא באברהם אבינו כי הוא היה תכלית ההטבה שבין אדם לחברו – "חסד לאברהם " – אף שברור שהמידות הטובות נמצאו גם אצל בן דורו, משה רבנו , אך את אלה הוא "ירש" מאביו אברהם שהיה מטיב מטבעו ללא שלמד זאת מאדם אחר והוא היפוכו של בלעם שהיה כולו רע בטבע עד שהיה מלמד אחרים לעשות רע, להבדיל כדרך שאברהם אבינו השתדל תמיד ללמד כל אחד רק לעשות טוב.
יהי רצון שנהיה כולנו להיות מתלמידי אברהם אבינו שעליהם נאמר "אוכלים (נהנים) בעול הזה ונוחלין בעולם הבא שנאמר :"להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא"