"למנצח על השמינית.."
האות "חית" היא האות השמינית.
הוסבר לעיל ובמספר מקומות כי המספר "שש" רומז לעולם הפיזי , לעולם הגשמי, לעולם החומר. המספר "שבע" רומז לנקודה הרוחנית הנמצאת בתוך העולם הגשמי,
כגון השבת בששת ימי המעשה., הקנה המרכזי של המנורה עם ששת הקנים היוצאים מצידיה ועוד..
מהו סוד המספר "שמונה"?
"שמונה" מבטא את הנקודה הרוחנית הגבוהה אשר נמצאת מחוץ לעולם הפיזי.
כביכול "ויוצא אותו החוצה.."(בראשית טו ה)מספר זה בא לרמוז לעניין רוחני ברמה גבוהה ביותר, מעבר לעולם הגשמי.
המלה "נשמה" מזכירה לנו את המספר "שמֹנה"
(המלה :"נשמה" יש בה רמז גם למילים: "השמן" או "משנה", לכן מדליקים נרות שמן וקוראים משניות לעילוי נשמה..)
מצאנו עניינים מיוחדים בעלי רמה רוחנית גבוהה ביותר במספר "שמונה"
"ברית מילה"-
יהודי נמול ביום השמיני. "וביום השמיני ימול בשר ערלתו"(ויקרא יב ג)
שמיני עצרת
בארץ ישראל זה גם יום שמחת תורה- יום סיום והתחלת התורה, המבטא מעגל אינסופי, של חזור וחזור ללא הפסקה. רק בעניינים רוחניים אפשר להשתמש בביטוי " אינסוף"גם ביום זה יום "שמחת -תורה" רוקד היהודי בסיבובי מעגלים ללא ספור, לעומת ההקפות של כל אחד מימי הסוכות :"בכל יום היו מקיפין את המזבח פעם אחת וביום השביעי, יום הושענה רבה, מקיפין את המזבח- שבע פעמים" הקפות וסיבובים מוגבלים במספר. אך בשמיני עצרת- אינסוף , ללא מספר, וכל המוסיף הרי זה משובח!
"יום- מתן-תורה" חג השבועות.
כאשר ראינו לעיל המספר "שבע" המבטא קדושה בתוך עולם החומר. כך בנוי לנו השבוע השלם בשבעה ימים. לאחר היום השביעי יום השבת, אנו חוזרים ב"מעגל נוסף" יום אחד יום שני, שלישי..שבת ושוב: יום אחד, שני ..אנחנו לא פורצים את המעגל הזה (בגלל חטא אדם הראשון)
בחג השבועות פרצנו את המעגל הזה!
אנו סופרים את ספירת העומר,שבע פעמים שבעה ימים, ו…פורצים אל השבוע השמיני שם אנו חוגגים את חג השבועות, יום מתן תורה, ביום ה"חמישים" של ספירת העומר כפי שנאמר :"תספרו חמישים יום.." להאיר כאבן הספיר את ימי הספירה , לפרוץ ולהגיע אל היום החמישים!
צורת כתיבתה מסמלת את המשמעות הפנימית
סופרי סת"ם כותבים את האות הזאת
1) "ח" צירוף שתי אותיות ז' זו מול זו" ויערכו מלחמה זה מול זה – מסמל מאבק"
2) "ח" צירוף שתי אותיות:"ו" "ז" הרומזות
א. לחיבור חיי מעשה (ו) וחיי קדושה(ז)הרי זה תכלית החיים
ב. חיבורן של שתי האותיות "ו+ז" סכומן:13 הרומזות למלים:"אחד" או "אהבה" הרומזים לחיים אמיתיים המשלבים את שני הערכים הבסיסיים מצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחברו.
3) "ח" שלוש אותיות "ו". מימין, משמאל ומלמעלה.כל אחת ער כה: 6. ביחד:18
רומזים למלה:"חי"
4)"ח" צירוף של שתי אותיות "ד+ו" "ד" רומזת לדל-עני "ו" רומזת לחיבור ותמיכה חיבורם רומז לחיים נכונים שיש בהם פעילות של תמיכה וגמילות חסדים.
האות "ח" רומזת להגנה על החיים
ע"י התיאור הגראפי שלה. צורתה , גג ושני קירות דומה למקום מסתור . רומזת להשגחה העליונה "א-ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד..".
כן נראה צורתה המיוחדת (ח) כתובה בספר תורה שתי אותיות "ז" עומדות כהגנה זו מול זו ומעליהן חטוטרת, כביכול חץ המצביע לכיוון מעלה ומסביר מהו מקור ההגנה.
בעלי הדמיון רואים באות "ח" שני זקיפים העומדים בשער ובידם כלי נשק- כלי זין שומרים ומגינים כך אנו אומרים בכל קריאת שמע "מימיני מיכאל משמאלי גבריאל… ועל ראשי שכינת א-ל".
ראייה כזו והסבר כזה נרמז לנו בליל יציאת מצרים הנקרא "ליל שימורים". בפסח מצריים נצטוינו לשים דם על המשקוף ועל שתי המזוזות.."ופסח ה' על הפתח ולא יתן המשחית לבוא אל בתיכם לנגוף.."(שמות יב כג)
הוסף לרעיון זה,שהפתח דומה לאות "ח", ובבית פנימה ישב יהודי. צירופם בעולם הרוחני רומז למלה: "חי"
"חית"- האות הרומזת לחטא ופחד
העצמה של האות גדולה ביותר, הערכים הרמוזים בה המהווים את אשיות החיים. אולם אם מחטיאים את המטרה הנעלה הנרמזת באות זו, מגיעים אל הצד ההפוך והוא החטא הרומז להחטאה של כל עניני החיים בעולם הזה.
לכן מצאנו כי למילים:"חית (האות) וחטא -צליל כמעט דומה.
להבדיל מהאות "הא" הרומזת לעולם התשובה, ויש לה פתח "מילוט" בתוכה בצד שמאל למעלה. לאות "חית" יש כניסה מלמטה לכיוון מעלה, לכיוון גגה של האות. הכיוון הוא אחד אין יציאה ממנה, והיציאה שנותרה היא נפילה בלבד, נפילה לכיוון מטה.
יש הרואים בשמה גם רמז למלה:"חתת"= פחד, על פי מה שנאמר "ויהי חתת א/להים על הערים…"(בראשית לה ה). הנמצא בשלב של חטא- חי ללא בטחון, חי בדאגה, חי בחשש בפחד. פירוש המלה "חת" היא גם "נשבר".
על פי מה שנאמר : פחדו בציון חטאים"(ישעיה לג יד)