יעקב מכנס את בניו בסוף ימיו ואומר להם: היאספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. רש"י מסביר מה שכולנו מבינים כי הוא רצה לגלות להם את הקץ, רצה להכין אותם לקראת העתיד של עם ישראל, לספר להם את כל הצרות שיחלפו, את כל ההיסטוריה, כי אם נדע את ההיסטוריה ונראה שכל הצרות שעם ישראל עובר, הצרות חולפות ועם ישראל נשאר יציב וקיים אולי זה יעודד..ולא ייכנסו לייאוש..מציאות כזאת של לספר את העתיד, היא מציאות של הרחבת הדעת של כשרון מיוחד שיכול להגיע דרך רוח הקודש ונבואה..פתאום יעקב משנה את כיוון השיחה ומתחיל לספר את ההיסטוריה של העבר ומברך ומפרט את
סגולות הבנים בלי קשר למה שיקרה בעתיד!
גם יעקב הרגיש בשינוי הפתאומי שחל אצלו, והוא מתחיל להרהר, מה קרה?
הוא שואל את בניו: האם קרה לי מה שקרה שהופסק הרצון לגלות לכם את הקץ בגלל שאחד מבני אינו ראוי להיות כאן? האם יש פסול באחד מאלה העומד מסביב למיטתי? כמו שאברהם היה לו בן פסול – ישמעאל ויצחק היה לו בן פסול עשו! האם אחד מבני גם כן במצב כזה, חלילה.?
כולם פתחו וענו: שמע ישראל (אבינו ישראל=יעקוב) ה' א-לוקינו ה' אחד "אין בלבנו אלא אמונה בא-ל אחד, הם שיתפו אותו, את יעקב, וכללו אותו במילה :"אלוקינו" הוא האלוקים של כולנו. כמו שאתה יעקב אבינו האמונה שלך חזקה ויציבה, ובלבך יש רק "אחד" כך אין בלבנו אלא –"אחד"! מיד אמר יעקב "ברוך- שם כבוד מלכותו- לעולם ועד".
הגמרא שואלת:האם אנחנו צריכים לומר את הפסוק "ברוך-שם כבוד מלכותו לעולם ועד" והגמרא דנה: אם נגיד מה שאמר יעקב אבינו )בשכמל"ו) הרי אנו פוגעים במשה רבינו כי הרי משה לא כתב את הפסוק הזה בתורה וכאילו הוספנו משהו ממה שכתב משה רבינו וזה לא נכון לעשות.. ואם נתעלם ממה שאמר יעקב אבינו, שוב לא בסדר, הרי יעקב אמר את הפסוק הזה..ועוד יותר אם נגיד את הפסוק ברוך שם כמל"ו..הרי אנו מתחברים אל המקור אל הרגע הראשון שהפסוק נאמר אצל יעקב..מה קבעו חכמים ? לעשות פשרה! מה הפשרה? את הפסוק הזה , כן נאמר, אבל נאמר אותו ב….לחש.
מה לומדים מכל העניין הזה?
יש בעיה, ואפילו הבעיה הגדולה ביותר, אפשר למצוא לה פתרון, תמיד אפשר להגיע אל הפשרה אל הפתרון.
הבה ונמשיך בדרך הזאת ונגלה כי יעקב מנסה להראות לבניו לפחות לראשונים לראובן שמעון ולי ויהודה ומדגיש בפניהם כי מציאת הפתרון הנכון היא החכמה האמיתית..ראובן, לא כ"כ חכם לפתור את הבעיה שהתעוררה, אז בזמנו . הוא פתר את העניין בצורה לא נכונה כאשר בלבל יצועי אביו ..
שמעון ולוי, לפי דעתו של יעקב לא פתרו נכון את הבעיה שהייתה עם שכם "כלי חמס מכורותיהם" פתרו את הבעיה בדרך כעס, שכמעט גררה למלחמה איומה שיעקב פחד להיכנס אליה..מלחמה עם כל התושבים האחרים ומי יודע , אומר יעקב מה היו תוצאות אותה מלחמה..הם הכניסו את יעקב וכל משפחתו לסכנה נוראה בגלל שלא שלטו בכעס שלהם
רק יהודה עשה מה שעשה , נכון. הוא ידע לפתור את הבעיה עם יוסף ועם בנימין ובזכות ההתעשתות של יהודה, והדרך בה נקט, הובילה לדבר המשמח, התגלות יוסף לאחיו..
ובעניין יששכר מדגיש יעקב כי הדרך לפתרון של כל בעיות העולם הזה, יבואו בדרך של יששכר, והוא לימוד התורה.
הפתרון האמיתי לכל יהודי , לכל בעיות החיים, כדי לשרוד ולהיות לעם, זו דרכם של ייהודה, ולכן אנחנו נקראים על שמו :"יהודים" וכן דרכו של יששכר לימוד התורה, כי הם חיינו וארך ימינו ..