המגיד מוילנא אמר פעם אחת כאשר הגיע לפרשת וישב. בכל פרשה ופרשה בחומש בראשית אני מרגיש לא נוח, אני יכול לדבר על שני כוחות מתנגדים,אני מרים על נס את מעשה אלה שצדקו ואילו את מעשה הרשע אני מגנה. דוגמאות: בפרשת בראשית אני יכול לדבר על אדם ונחש, בפרשת נח, על נח ודור המבול, בפרשת לך לך אני מדבר על אברהם ופרעה, בפרשת וירא על אברהם ואנשי סדום, על יצחק וישמעאל, בפרשת תולדות – יעקב ועשו, בפרשת ויצא על יעקב ולבן, בפרשת וישלח שוב על יעקב ועשו , אך כאשר אני מגיע לפרשת וישב, אני בבעיה, איך אני יכול לדבר על יוסף ואחיו, את מי אני אצדיק ועל מי אעביר בקורת?
מה באמת קורה שם? מה המלחמה בין יוסף לאחיו? הרי הם היו כולם קדושים, כולם צדיקים! ומה היה עיקר מחלוקתם? אם נתבונן בחלומות יוסף ננסה להבין יותר מה הענין?
יוסף חולם את חלומו, בהתחלה, החלום הראשון "והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה והנה קמה אלומתי וגם נצבה.." וחלום השני והנה השמש והירח והכוכבים משתחוים לי.."
בספר בראשית שיש בו סיפורי חלומות רבים. בינהם החלום המפורסם של יעקב אבינו שחלם סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה..והנה מלאכי א-לוהים עולים ויורדים בו.." יעקב חלם את החלום של היהדות כולה, לשלב את עולם החומר עם עולם הרוח, לחבר גשמיוות ורוחניות לחבר כמו הסולם את השמים ואת הארץ"..
במשפחת יעקב מתעוררת שאלה..מי ימשיך את יעקב? הרי רק אחד יכול להמשיך…" אצל אברהם המשיך אחד והוא יצחק, אצל יצחק המשיך אחד והוא אבינו יעקב ועתה מי יהיה הממשיך?
בא יוסף הבן הבכור של אהובתו של יעקב, ואמר הריני מוכן להמשיך את אבא: הנני חולם את אותו חלום של אבא" אבא חלם סולם מוצב ארצה ראשו מגיע השמימה, והנה גם אני חולם את החלום בדומה, מאלמים אלומים בתוך השדה, – עולם החומר, שדה, אדמה, עבודת האדמה..והחלום השני שמש ירח וכוכבים..עולם רוחני, עולם של השמים. שניהם חלום אחד, כפי שאמר יוסף לפרעה , כאשר חלם את שני החלומות אמר לו כי חלום פרעה אחד הוא….זו השיטה של יוסף לראות שני חלומות ברצף כחלום שאחד ממשיך ומשלים את השני..גם כאן רואה יוסף את החלומות שלו כחלום אחד והם בדיוק מקבילים לחלום יעקב.
האחים שהיו צדיקים, במיוחד, כנראה לא כ"כ הסכימו לשיטתו. אולי רצו לחדש דרך אחרת..כפי שיצחק מצא דרך אחרת מאברהם אביו. אברהם נהג במידת החסד ואילו יצחק נהג במידת הדין,,,יעקב לא המשיך במידת יצחק אביו אלא שילב את שני הכוחות של חסד ודין להיות אחד במידה ממוצעת מידת התפארת שהיא שילוב של אברהם ויצחק גם יחד… ואכן ראינו גם אצל יששכר וזבולון שמצאו שיטה של שניים ביחד שאחד מהם עוסק ברוחניות –יששכר ואילו זבולון עסק במסחר וכלכל את יששכר אחיו..יוסף בא ואומר השיטה של אבא היא השיטה הנכונה ביותר היא שילוב של עולם החומר עם עולם הרוח ואפשר גם עמוק יותר להיכנס בצורה חזקה עוד יותר לתוך עולם החומר אפילו להגיע למקומות שכביכול הקב"ה לא נמצא שם, כגון במקומות מפוקפקים (היה מסלסל בשערו, היה מתגרה ביצר הרע..ועוד..) ודי לחכימא, הולך הוא בשיטה של חומר ורוח בצורה קיצונית.. ופילוסופיה כזאת מאוד לא מצאה חן בעיני האחים כי סכנה חמורה אורבת שם, היסחפות לעולם חמור …שתוצאות הרות אסון יכולות להיות שם. לכן הם זורקים אותו אל הבור לרמוז לו שעמוק באדמה, שעמוק בתוך החומר יש נחשים ועקרבים…אבל הנחשים לא הזיקו לו..
האמת היא, אצל יוסף היתה גלישה אל עולם החומר ושם הוא כן הוכיח כי הוא יכול לשלוט במציאות הזאת. האחים אמרו . לא כל אחד יכול להיות יוסף הצדיק, יוסף צדק על פי הכוחות האישיים שלו שהוא יכול להישאר בצידקותו במצריים..אבל האחים צדקו כי לא כל אחד ברמה של יוסף ולא כדאי להתגרות ביצר הרע…לא כולם יכולים להצליח לעלות ולהתגבר.
שהקב"ה ינחה אותנו בדרך האמת בדרך הממוצעת להיות בניו האמיתים של יעקב לחבר שמיים וארץ כל אחד ברמה וביכולת שלו
אמן