שער המשל והמליצה
חידות החיד"א עמוקות מני ים
מי מוכן לנסות כוחו?
1) אין חכם ונבון כמוך" למה זכה (יוסף) להיות נקרא חכם ונבון"? מפני שבא לידי נסיון ועמד בו, ומתחילת ביאתו למצרים נרמז דבר זה בו שנאמר וימצא יוסף חן"
(נסין : "חכם+נבון=176=נסיון, ח"ן ר"ת חכם נבון, ואידך זיל גמור..)
2) שאלו תלמידים לסבא מניין שסתם חדש הוא שלושים יום? אמר להם : שמו מעיד עליו:
(רמז: חד=12 ש=שין=360 צא וחלק 360 ב-12 ומצאת 30 מצאתי המילוי של חדש הוא תילתין" הרומז לשלושים –ח-ית ד-לת ש-ין, ואידך זיל גמור..)
3) שאלוני : מי מעיד על החסד שהוא תחת החכמה ? ואמרתי :"שמו מעיד עליו"
(נסיון: חסד=72 חכמה=73 ותמיד 72 קודם ל-73 ואידך זיל גמור)
4) שאלו התלמידים לרבי :"למה השלום ביד?" אמר להם מפני שנלחמים ביד ניתן השלום ביד" אמרו לו :"פרש לנו דבריך כי לא ידענו מה הם?" אמר להם:"בניי תהיו מבני יששכר יודעי בינה לעיתים"
(רמז: יש י"ד עיתים בקהלת הי"ד הוא "עת שלום", ואידך זיל גמור..)
5) ויורהו ה' עץ וישלך אל המים" למה עץ? כדי שיעשה בו מעשה נסים בזכות אב זקן המלומד בנסים. לכן אמרו השבטים :"יש לנו אב זקן" ואם תשאל איך נעשו המים מתוקים? נצרף המשליך והנשלך עם מספר השם ב"ה בקריאתו ובכתיבתו, ובזה נעשו המים מתוקים"
(רמז: עץ=160 אב זקן=160 משה=365+עץ=160+הוי'ה ואדנות=91 סה"כ 596=מתוקים ואידך זיל גמור..)
6) "ואכלת ושבעת וברכת את ה' א-להיך..מכאן שצריך לברך ברכת המזון מיושב ומכאן שאין אוכלים מעומד אלא מיושב.
( רמז ואכלת ושֵב עֵת וברכת..המילה "וברכת" רומזת לישיבה על ברכיים להיפך מעמידה..ואידך זיל גמור..)
7) "כל המברך בעין יפה הוא מברך" וא"ת מנין לך? צא וחשב.
("בעין יפה" (227) בגימ' "ברכה")
4 חידות עם אתגר לנסות ולפצח!
1) אחד שאל אותי אותי אמרו חז"ל:"שמאל דוחה וימין מקרבת" כמה הוא שיעור הקירוב אמרתי לו הבט ברביעי שבחמשה וצא שם ותמצא השיעור הוא חד על עשרה.
התורה נקראת מים / אמרי בינה
שאלו התלמידים את רבי
למה נקראת התורה מים?
אמר להם:
מפני שניתנה מן השמים
אמרו לו:
ותיקרא שמים?
אמר להם:
לפי שכתוב לא בשמים היא
דבר אחר:
למה נקראת מים?
דכתיב כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו
מאד מצד הפה ומאד מצד הלב.
(מאד=45 +מאד=45 סה"כ "מים"=90)
שעבוד מצרים / נתיב בינה
שאלו התלמידים לסבא
כמה היה קושי השעבוד במצרים?
אמר להם:
כשנות מרים
אמרו לו:
מרים צדקת היתה
ולמה אתה מרמז קושי השעבוד בשנותיה?
אמר להם:
כבר נרמז הגלות והגאולה באותיותיה
אמרו לו:
איך הוא הסימן?
אמר להם:
החצי כמלאך והחצי כזמן.
(בשם :"מ-רי-ם" רמוז 80 שנות משה ו-210 שנות השעבוד)
היוצא לדרך / נתיב בינה
היוצא לדרך מצוה ללוותו מפתחי ביתו
ואין אומרים לו שלום בבית
אלא בשנים עשר.
("לך ל-שלום" באות ה-12)
בתוך הסל / אמרי בינה ע' ז'
הצצתי בתוך הסל שהוא אחרון בארבעה ואחרון בעשרה
וראיתי בתוכו מים במים
וגם ראיתי בינתיים חמישים בחמישים ובתוכם הצינור המקלח
ואמרתי, על הסל הזה נאמר למשה
אנכי אעביר כל טובי על פניך.
( ס' האות ה-
החכם עיניו בראשו / אמרי בינה
החכם עיניו בראשו זה שאמר הכתוב צדיק כתמר יפרח
למה נמשל לתמר?
אלא התמר הזה מתוק הוא
ואם תחתוך ראשו יהיה מר
וכן הצדיק, איננו טוב אלא בחלק ראשו
ואם יעסוק תמיד בתורה
דכתיב ביה רחבה מני ים
יהיה חשוב כרבים
ומיעוט רבים שנים
לכך נאמר החכם עיניו בראשו.
חידות מספר "אמרי בינה" / יוסף חיים ס"ט.
דל על דלת
פעם אחת היה דל עומד אצל הדלת ובוכה.
בקשו להביא לו פת לחם.
אמרתי להם:
זה אינו מוריד דמעות
בעבור פת לחם,
אלא רוצה מעות
והביאו לו פת לחם – ולא קבל
ונתנו לו מעות – קבל והלך לו.
(רמז: ד-מעות)
דג ביוקר
פעם אחת קנינו דג ביוקר לכבוד שבת
אמרתי לבני הבית:
כמה חביב זה ויקר
הנה הוא קנוי בשנים עשר.
אם תעלהו על ההר
תראו את הנהר
ואם תשטחהו בחמה – תראו בנחמה.
והוא עצמו טובה כפולה
קורין בו את המגילה.
(רמזים: דג=נון, נ.. נ-הר..נ-חמה…מזל דגים חודש אדר חודש ה-12 ,אולי נמצא בין 12 המרגלים –יהושוע בןנון)
פרנסה מן הספיח / עטרת תפארת ע' 2
בני דע כי פרנסתך היא מן הספיח
ולכן הזהר ללקט מן הספיח שלוש פעמים ביום
ושמחת בכל הטוב כי בספיח תמצא טוב.
והוא: שלוש בשלושה ואחד בשמונה
וגם זכור תזכור את הממונה
אשר ביתו בנוי באבנים שמונה
והוא שלום הכל ומכלכל לכל
עמו ש-די. ברכתו ברכה עד בלי די
קרנו סאה גדולה ומרובה
שלום וברכה ופרנסה טובה.
(נראה כי מדובר ב-4 שמות המסוגלים לפרנסה: שלושה שמות שיש בכל אחד מהם 3 אותיות: "פא"י, סא"ל, חת"ך, ושם שילוב שהם הויה ואדנות שהם 8 אותיות. ר"ת של 4 השמות הללו: ספי"ח. 4 השמות הללו יש בהם 17 אותיות שהם בגימ' "טוב")
מה שני אחים?
מה שני אחים כאחד
במקום לא יהיו נראים שניהם
וביאת זה בלכת זה לעולם תהי. (לילה ויום)
חלות שנים עשר:
חקרתי למה מסדרין בשבת חלות שנים עשר? ואמרתי מפני כי הלחם הוא שלושה שהיא שנים עשר, ולכן מניח עליו שנים שהם ששה וששה, ואמרתי הואיל והברכות הם חמישה לכן נאמר :"לך אכול בשמחה לחמך"
("לחם" (78) בגימ': 3 פעמים שם הוי'ה" שהם 12 אותיות. מניחים 2 ידיים על הלחם ובכל יד 5 אצבעות וכף היד יחד -6 2 ידיים יחד 12.. ברכות הלחם הם חמישה: ברכה ראשונה ו-4 ברכות בברכת המזון.."אכול בשמחה" אפשר לקרוא "בחמשה" )