ארבע שתיים (ש)
ארבע, שתים ומאתים
המיתו את מקנה מצרים
שתים ומאתים וארבע
נתכו באש מלמעלה. (דבר –ברד)
בתפילה ובצום
בתפילה ובצום יקבלוני
אך אם כפי יורידו ממני
בשמחה ובששון יפגשוני.
(כ-פורים)
שני שכנים
שני שכנים זה אצל זה חונים
על שמירת שלום וסדר הם
ממונים, אך אם תוציא פר מהם
ישארו שוטים גם שניהם.
(שופטים ושוטרים)
מחקתי שלש
משם בן אותיות חמש
מחקתי שלש
ונשארו שש
כיצד? (שמשון)
אם אחפוץ
אם אחפוץ גחלת הנני
בין נשי המלך תשימני
גם בין חלקי הבית תכירני.
(רצפה)
בן שלוש (ש)
בן שלש הנני
ורמאי אין כמוני
ראשי תסיר – לך אהיה בן ותאמצני
רגלי תקטע – מכל משמר תנצרני
ואם תקראני משמאל ימינה
והייתי כלי נגינה. (לבן)
אילן בין אילנות (ש)
בין שלש הנני
אצל אברהם תמצאני
בלי רגלי אשרוף הכל
בלי תוכי מימין או שמאל
אמאן, אסרב, אשלול. (אשל)
אח ושור
מי הוא זה ושור שלם בקרבו ?
אשר אח נמצא בראשו
ושור שלם בקרבו ? (אחשורוש)
בעל שם
בעל שם אני
ורק אבר אחד לי
בימי אברהם חייתי
ומלך אז הייתי. (שמ-אבר)
שני אחי
אחי האחד היה רועה צאן
והשני הקריב קורבנות לכפר עוון
ראשיתי אינה מתוקה
ואחריתי מה עמוקה.(מר-ים)
עם א-ל
חי אנוכי עם א-ל
גם ביתי בית אל
חרבות עיר הקימותי
ובנפשות בני סבותי.
(חיאל-בית האלי , מלכים א' י"ז)
נביא שקר
מי הוא נביא השקר
אשר גם לו וגם לאביו
היתה רק עין אחת?
(בלעם בן בעור)
עוף ואנוש
אבי הוא עוף
ואני – אנוש
מאה לי בסוף
ואותיותי שלש
נמנתי בין מלכים
ובין אויבי ישראל
הרביתי עולות, זבחים
אך עצתי הפר הא-ל.
(בלק בן צפור)
בן שלש
בן שלש הנני
ומלך ישראל הוא בני
חצי כף בראשי
וחצי כף בסופי.
(ישי אבי דוד)
בן לאביו
מי הוא האיש אשר
היה בן לאביו
ועם זאת היה לו גם לאב?
(אבנר בן נר)
חציי הראש
חציי ראש למשפחה
חציי מאיר בחשיכה
כולי – שר שסופו מר.
(אב-נר)
עלמה
חציי טעם, טועמו אשר לו חך
סופי ענק, את ארצנו לוחך
כולי – עלמה
שמאחיה לא התעלמה.
(מר-ים)
על העץ (ש)
את בניה על העץ תלו
בכפות רגליך עליה תדרוך
ואם תגע בה בידך – תכוה.
(רצפה)
מן הארץ (מלכת שבא)
עפר מן האדמה
ומאכלו עפר מן הארץ
נשפך כמים ומביט לבית.
(נפט)
אחיה ואביה
מי היא אשר הלכה אל אחיה
כאשר חלה אביה
ובשובה מאת אחיה
מת אביה? (אשת ירבעם)
שם מקום
ראש שנים עשר שבטים
בא אל תוכו של גן
והופיע שם מקום
בו ישראל שכן
אל מסעותיו לארץ כנען
הוא יצא מכאן. (גשן)
באר ודלי (מלכת שבא)
באר עץ ודלי ברזל
דולה אבנים ומשקה מים.
(שפופרת של כחול)
כמים –(מלכת שבא)
מה המבעבע ונגר כמים
ולא מן הארץ
ולא מן שמים? (זיעה)
כופף ראשו (מלכת שבא)
סעיר הולך בראש כולם
וצועק צעקה גדולה ומרה
כופף ראשו כאגמון
שבח לחורים (עשירים)
וגנאי לעניים
שבח למתים
וגנאי לחיים (חבל התליה)
שמחה לציפורים ואבל לדגים.
(הפשתן)
סערה (מלכת שבא)
סערה עברה
בראשה נשערה
ותנד ותכף
גם צעקה מרה
בה שמחה לצפור
לדגים בה צרה
היא אבל לחיים
ולמתים תפארה.(הפשתן)
(גל-גל)
במספרים
אחד ושנים ושלושה וארבעה
עליו הלכתי
רביעי שלישי שני וראשון
בנוי ראיתי
וארבעה, אחד שנים ושלושה
והתפלאתי
יפה רביעי וראשון שלישי והשני
בונו ברכתי
ואם השנים, ארבעה שלושה ואחד
תאמר – מצאתי!
(אותיות: נ,ת,י,ב)
צדיק שם יהנה
עבור משבעת מדורי גיהנום
בשנים ועדן תדבק בהם
וכבר הגעת גם אל המקום
צדיק שם יהנה מזיו השם.
(גיהנום, גן-עדן)
דו-חיים
איזה השרץ הדו-חיים הקטֹן
המכיל פרד שלם בקרבו ?
(צפרדע)
מר לה
מר לה, מר בהתחלה
מר לה גם הסוף
מימיו, פשוט, מרים מאד
וטעמם לא טוב
עם כל זאת לא נמנעה
משיר וגם תוף (מרים)
בעל שם
בעל שם אני
ורק אבר אחד לי
בימי אברהם חייתי
ומלך אז הייתי. (שמ-אבר)
שני אחי
אחי האחד היה רועה צאן
והשני הקריב קורבנות לכפר עוון
ראשיתי אינה מתוקה
ואחריתי מה עמוקה.(מר-ים)
עם א-ל
חי אנוכי עם א-ל
גם ביתי בית אל
חרבות עיר הקימותי
ובנפשות בני סבותי.
(חיאל-בית האלי , מלכים א' י"ז)
נביא שקר
מי הוא נביא השקר
אשר גם לו וגם לאביו
היתה רק עין אחת?
(בלעם בן בעור)
עוף ואנוש
אבי הוא עוף
ואני – אנוש
מאה לי בסוף
ואותיותי שלש
נמנתי בין מלכים
ובין אויבי ישראל
הרביתי עולות, זבחים
אך עצתי הפר הא-ל.
(בלק בן צפור)
בן שלש
בן שלש הנני
ומלך ישראל הוא בני
חצי כף בראשי
וחצי כף בסופי.
(ישי אבי דוד)
בן לאביו
מי הוא האיש אשר
היה בן לאביו
ועם זאת היה לו גם לאב?
(אבנר בן נר)
חציי הראש
חציי ראש למשפחה
חציי מאיר בחשיכה
כולי – שר שסופו מר.
(אב-נר)
עלמה
חציי טעם, טועמו אשר לו חך
סופי ענק, את ארצנו לוחך
כולי – עלמה
שמאחיה לא התעלמה.
(מר-ים)
זרם מים
זרם מים הנני
בין אנשים חפשני
בת מלך מאושרה
אך,אויה, עקרה…!@@@
על העץ (ש)
את בניה על העץ תלו
בכפות רגליך עליה תדרוך
ואם תגע בה בידך – תכוה.
(רצפה)
מן הארץ (מלכת שבא)
עפר מן האדמה
ומאכלו עפר מן הארץ
נשפך כמים ומביט לבית.
(נפט)
אחיה ואביה
מי היא אשר הלכה אל אחיה
כאשר חלה אביה
ובשובה מאת אחיה
מת אביה? (אשת ירבעם)
שם מקום
ראש שנים עשר שבטים
בא אל תוכו של גן
והופיע שם מקום
בו ישראל שכן
אל מסעותיו לארץ כנען
הוא יצא מכאן. (גשן)
באר ודלי (מלכת שבא)
באר עץ ודלי ברזל
דולה אבנים ומשקה מים.
(שפופרת של כחול)
כמים –(מלכת שבא)
מה המבעבע ונגר כמים
ולא מן הארץ
ולא מן שמים? (זיעה)
כופף ראשו (מלכת שבא)
סעיר הולך בראש כולם
וצועק צעקה גדולה ומרה
כופף ראשו כאגמון
שבח לחורים (עשירים)
וגנאי לעניים
שבח למתים
וגנאי לחיים (חבל התליה)
שמחה לציפורים ואבל לדגים.
(הפשתן)
סערה (מלכת שבא)
סערה עברה
בראשה נשערה
ותנד ותכף
גם צעקה מרה
בה שמחה לצפור
לדגים בה צרה
היא אבל לחיים
ולמתים תפארה.(הפשתן)
על עמוד אחד (אחיקם החכם)
על עמוד אחד
שנים עשר ארגזים
ולכל ארגז שלושים גלגלים
ולכל גלגל שני חבלים
האחד לבן והשני שחור. (שנה)
שלג וקרח-
רבי יהושע בן חנניה
ההר –שלג סביבותיו קרח
כלביו אינם נובחים
טוחניו אינם טוחנים (הזקן)
סלעים- רבי שמעון בן חלפתא
סלעים קטנים נעשו גבוהים
קרובים נעשו רחוקים
משתים נעשו שלוש
( תקופת הזיקנה)
טובות – רבי יהושוע בן קיסמא
טובות השתים מן השלוש
(רגלים)
אוי לה לאחת שהלכה
ואינה חוזרת (ילדות)
צלהו באחיו
רב בשם אדא הצייד
צלהו באחיו
העלהו באביו
אכלהו בבנו
ושתה עליו אביו
(הדג: המלח,המים,הציר)
בלילה ובבקר –חז"ל
בלילה היא גחלת יוקדת
יבוא הבקר –
אינה אלא תולעת.
(גחלילית)