נפלא-אות באות
שער המשל והמליצה
פתיחה לחידות
חידה – מטרונית כבודה (מספר נחלת יוסף מ' ישועה התרס"ו ליצירה)
מטרונית כבודה יושבת בהיכלה
ולה שנים ועשרים בנים עומדים מסביב לה
ומעולם לא קראה לאחד מהם לבדו כי זה אינו כבוד לה,
אלא לשנים או יותר עד י"א מהם תקרא וזה כבוד ויקר לה.
מהם ד' אחים צמודים תקרא לה בגרונה
אחד מהם בנה בכורה יושב ראשון בארמונה
ושנים מהם הבן החמישי והשמיני להריונה
והרביעי הבן הט"ז לה כי כולם פרי בטנה.
ומהם ד' אחים קשורים, תנשקם בשפתותיה
א' מהם בנה השני ללידתה ולו שני שמות תפארת לעושיה
ובן השישי לה מרוב אהבתה נתנתו בחיקה
והבן הי"ג בעל שם א' והבן הי"ז לו כפליים לכבדיה
ומהם ד' אחים צפופים תדבק לחיכה
הבן השלישי בעל שני פיפיות לחניכה
והבן העשירי קדש הוא לה ותשימהו בתוכה
הבן הי"א קורא שנים כאחד והבן הי"ט בעל רגל-ארוכה
ומהם ה' אחים חבוקים תניף אותם בלשונה
הבן הד' והבן הכ"ב לה שם כפל לבניינה
והבן הי"ב בעל צואר ארוך כתורן הספינה
הבן הי"ד זוקף וכופף והבן התשיעי פושר חלומות ליודעי בינה
ומהם ה' אחים נגשים חורקת להם בשינה
הבן השביעי עומד והבן הט"ו סביב סביב יכסנה
והבן הכ"א בעל שלושה ראשיים יושב על כנה
הבן העשרים ירים והבן הח"י פעם ניצב ופעם כופף רגלו בכוונה
(22 האותיות המחולקות לקבוצות היגוי…)
אשריכם בנים יקרים העוטרים לאמם כשושנה
חידות ממסורת תימן
אחר אהל אליאב
אחר אֹהל אהליאב
אחריו אב אהליאב
ואם תכפול אהליאב
במו כל סוף אהליאב
וסוף כל סוף אהליאב
תמצא בן יכבד אב.
(יעקב)
השיבוני
השיבוני בחייכם שאלה / עלי מלה תשובה היא ברורה
השיבוני באיש נראה כמו איש / ולא הוא איש ולא אמו כשָׂרה
והוא אדם ובן אדם והוא איש / והוא הולך בדרך הישרה
השיבוני בשור ונראה כמו שור / ולא הוא שור ולא אמו כפרה
השיבוני בעוף טהור בודאי / ויש לו בת אכילתה אסורה
השיבוני בארבעה אנשים / דבוקים זה בזה גופם מעירה
בלא לשון בלא אוזן בלא פה / ולא עין אדומה או שחורה
ואתם לי תשיבון התשובה / ואל נא תעשו עמי שררה.
(פתרונות אפשריים: ביצה שנולדה ביום טוב, ארבעת המינים,דיבור , מילה, אדם הראשון, עגל הזהב,)
ומה מרכב
ומה מרכב והרוכב נשאו
ובלתו כל אנוש נגע קראו
וידאג מקשי דרכו ויתעה
כהתעות אנוש שכור בקיאו
ובו הדור אנוש לפני אנשים
והוא נבזה בעיני הכל במצאו
וכלאים מחובר צאן ובקר
ולא נברא אבל אדם עשאו
ונושך רוכבו תמיד בפיהו
ולא ישבע עדי בטנו מלאו (הנעליים)
ומה נתלה
ומה נתלה והוא שוטה
ולא דובר ולא בוטה
ועל ערש דוי שוכב
וגם יעמוד מעיל עוטה
וגם נזר עלי ראשו
והוא שופט בלי מטה
אשר ימרה למשפטו
שמו עול וגם חוטא
וכחש מעשה האל
ומדרך אמת נוטה
בתולה היא שכנתו
ותסתר ולא תשטה.(מאזניים ומזל מאזניים)
ומה בת
ומה בת על פני ארץ תהלך
ולה כל עף וכל פריו לאכלה
ואכן היא מסורסרת בחילוף
שניה היא וסודה הוא מגולה
ועת תאכל בחיש תוסיף ותגבר
ועת תשתה יהיה לה קץ ותכלה
ולה מורא ופחד גם ואימה
לכל תועה נתיב יושר ועולה
רפאים יקראו לה החכמים
ויזהירו עבר בה איש לחכמה.
("בת" = "אש" בא"ת ב"ש)
שנים נמנעו
שנים נמנעו מכל אכילה
וילינו בכל לילה דבוקים
ושומרים הם לכל אדם בשכבו
והם עומדים בחוצות עם שנקש
ובבוקר ויפרדו שניהם
ולערב וישובו חשוקים
ואם איש יברחה ממול מקנאיו
בראש הכל הלוא הם העשוקים
ויעזו פניהם גם ומצחם
לגנבים ואם הם כענקים
אחוריהם בארץ מאפליה
ונגד מול פניהם כברקים.
(צמד דלתות בכל האפשרויות)
ומה היא המשמחת
ומה היא המשמחת אחרים
בעת תבכה ותזיל הדמעות
לדמעתה עלי לחיה ישושון
בקול ערב ונשא מגבעות
ותבוא על בעליה ותגמור
והיא תעל וירדו לבקעות
תגלה סוד לבבה לאחרים
בעת תנוד ולה כמה תנועות
(על הנר בכל המצבים)
לכבוד התורה הטהורה / נחלת יוסף
חמשה בנים יקרים מן השמים ניתנו לי
זיו פניהם מבהיק כאור השמש בהיכלי
נלאיתי לבוא עד תכונתם אפילו בכח שכלי
לכן אמרתי אחשה ואתנה דומיה לי
הבן האחד צופה בהיכלות
ובסתרי בראשית ומגיד במקהלות
וספורי אבות ועומק התפילות
ישתבח א-לוקינו סיבה לכל הנפעלות.
הבן השני עושה נפלאות
בכח הבורא א-לוהי הצ-באות
בים ויבשה והרים ובקעות
וצוה לדורות לבל יעשו חטאות.
הבן השלישי כהן ופרוש
כל קרבנותיו צוה בפירוש
בפשט וברמז ובסתרי הדרוש
ולו עוז ומשרה מסוף ועד ראש.
הבן הרביעי מצבאי הצ-באות
דגלים דגלים לראיה ולאות
כנושאי הכסא אופנים וחיות
דוהרים כרגע ושבים בפגעות.
הבן החמישי חכם ועניו
ותוכחת מוסר צוה לבניו
ומצוות וחוקים פירש לניניו
ועלה למעלה לראות את פניו.
אלה הם החמשה בנים היקרים המפליאים עין רואה
המשמחים את הלבבות המשתעה עמהם במראה
ולי מה יקרו אהבתם ושמחתם וכל יום ויום אשתאה
על יופי תארם וגודל חכמתם
יתברך היוצר כל הבנאי הנאה.
(חמשה חומשי תורה)
לכבוד משנה התורה הקדושה / נחל יוסף
שש בנות עדינות מן ארץ הצבי שילחו לי
נחמדי המראה וגם דעה והשכלים
בינתם וחכמתם הרהיבו עין שכלי
ובמוסרם הטוב פחד ורחב לבבי עם בני גילי.
הבת הראשונה: בעלת שדות וכרמים
קוצרת תבואתה בלילות ובימים
אוספת הכל באמת ובתמים
ובכל יום תאמר ברוך חי העולמים.
הבת השניה: משמרת הזמנים
ועינה מייחלת לעידן ועידנים
אוכלת לחמה ומימיה נאמנים
מזמרת בשמחה שירים ורננים.
הבת השלישית: כמו כלה צנועה
מרקדת במחול באפריון קבועה
צוותה לבניה באזהרה ידועה
לבל יפרעו חק באלה ובשבועה.
הבת הרביעית: עוסקת בסחורה
בעלת הממון ורבת המשרה
וַתְצַו במפגיע לכל יודעי שחרה
מעושק ותרמית קלה וחמורה.
הבת החמישית: עשירה בעדרים
בצאן ובבקר ועופות הטהורים
ביינות ושמנות וסולת נבחרים
ובגדים חשובים וסמים היקרים.
הבת הששית: פרושה ונזירה
ותאכל לחמה בקדושה ובטהרה
ותצו לבניה בל תגעו בקערה
עדי תחטאו במקוה נבחרה.
אלה הם הששה בנות העדינות
באור יפין המזהירות
אשר מילאו את כל חדרי לבבי
בשמחה וגיל ועונג כזיו המאורות.
כל אחינו יתפלאו על עומק דעתן
ורוחב דעתן של אלו הגבירות.
ברוך יוצרם ברוך עושם ברוך קונם
ברוך בוראם אדיר האדירות..
לכבוד כלל ישראל הסגולה / נחלת יוסף
עץ פרי הדר יפה ומהודר
נכנס במים ויצא בעינים
שתה המים ויצא בשיניים
נכנס לשחוריים ויצא בדדיים
עלה באילנות ואכל פרי תבונות.
שכן בין ארזים והוציא יין הרזים
רבו נטיעותיו ופרו גזעותיו
וישלח את פארותיו
ויתפשט לכל ארבע רוחותיו
וישחק לארזי הלבנון
ויגבה עליהם עשר אמות באמת הבנין.
העץ הנחמד הזה התפלאו עליו עצי היער
לאמר מה זה
איך עברו ד' אלפים משניו
ועוד כוחו במותניו ואונו בשרירי בטניו.
לא בילוהו אורך הזמנים בארץ
ולא עשו אותו משך השנים קרץ
עוד תקותו בו כי ישוב ויפרח כחבצלת
ותשגא אחריתו לטוב עד בלי גבולות.
ויעלה וישכון עד מרום הרים
יען כי הוא נחצב מהצורים
הראית כי העץ הטוב הזה
מבלה כל העצים והוא אינו בולה
בכח הבורא הגדול והעצום.
עם ישאל חי))
מרגלית יקרה / נחלת יוסף
מרגלית יקרה זיכו לי ממעל ושמתיה בראשי
מאירה לנכנסים הבאים בהיכל קדשי
ומחשכת ליוצאים הפונים עורף לדת צור קדושי
מ"מ לא יכולתי לראותה אפילו בזרוח השמשי
והיא מבטת בי מרגלי ועד ראשי
אכן נפלאה היא המרגלית הזאת
עד כי לא ידענו מהותה אם קלה היא או כבדה
או קצרה או אריכתא אם היא אדומה או ירוקה או לבנה או אוכמתא
ואם היא עומדת או יושבת או שוכבת או תרוץ בהליכתה
כל זאת נעלם מאיתנו יבוא עת ונדע את תכונתה
הראית קורא נעים
איך בא אלי איש משוגע בדברי רוח
באמרו למכור אליו מרגליתי היקרה בעשרה כסף פרוח
והושבתי לו הוי שוטה ופתי
וכי אני צריך לכספך הסרוח
גם אם תתן לי כל כסף וזהב שבעולם לא אתן לך סגולתי המריחה ריח ניחוח
אשר הנחלתי לי מכבוד אבא מרי יוסף זצ"ל איש יקר הרוח.
השמעתם קוראים נכבדים חברים מיודעים
לא תטו אוזן ולא תשמעו להמסיתים והמדיחים והמשוגעים
לא תמכרו להם מרגלית יקרה שלכם בעד כסף נמאס המנוגעים
או בעד הנאת חיי שעה אשר לא יועיל ולא יציל רק איזה רגעים
זכרו בוראיכם וחפשו מעשיכם ושובו לא-לוקיכם יהודים הצנועים.
(האמונה)
שבעה אבנים / נחלת יוסף
שבעה אבנים טובות יש לה
להמטרונה הכבודה והצנועה אשת חתן
המכונה כרם חמד וגפן נטוע קרא לו יוצר מעונה
הקשורים והדבוקים יחד לעולם לא יפרידנה
מהם שני אבנים טובים מרימים פניהם למעלה בגבורה
אחת יושבת תמיד על ראש אביה בן הגבירה
ואחת חודרת באמצע ותבוא אל המלך החדרה
ופעמים תרד למטה לרגלי אביה
ונעשית ג' חצים לתפארה.
ומהם ג' אבנים יקרים מנגנים בנועם קולם
והם נצבים ושלושתם יושבים תחת אדניהם ובעליהם הטובים
אחת צורתה צורת אנך
ואחת מקל עוז בידה ליישר הנתיבים
ואחת בעלת שלש חצים לירות על האויבים.
ומהם שני אבנים ידועים שוחים למטה כצנועים
אחת בוקעת הצורים
ואחת נוקבת הרים וסלעים
ומבלעדו אלה יש עוד אבן אחת
רצה ומשרתת לשלש אמצעים
פעם שוכבת במנוחה ופעם תרים קול וצעקים.
(@@@@)
עוד יש / נחלת יוסף
עוד יש לה המטרונה ששה ועשרים אבני שוהם משונים זו מזו
נבדלו בצורותיהם מאירים ומפיקים נוגה בזיום והדריהם
מהם יחנו ומהם יסעו על דגליהם.
י"ב מהם חונות על בסיסיהם כנזר מתנוססים
והם מקל וקשת ושלוש חצים
פוסקי הגבול כשרות דוכסים וקרן השור
והנזיר גביע ושני טיפוסים
הצמיד והעומד השובר והתורך וכפל התריסים.
וששה מהם משתחווים לאדוניהם משרתים ונוסעים
אחת תנגן בחצוצרות ואחת לובשת שרשרות
תוקעים ומריעים יתר ממעל ויתר מתחת
וכלה הופכת פניה תנן כצנועים
ואחת עומדת עם אם הדרך תפריד בין הסלעים.
ושמונה מהם טסים כרגע במהירות נפלאה
והם טבעת שמאל ומדרגת עמל
והלבנה ביום בואה היקף המחבר ואורך הדולג
והולך קדמאה תרועה לפניה ותרועה לאחריה
והמבין ימצאה.
(@@@@@)
אשה אחת / נחלת יוסף
אשה אחת נשואה לשנים עשר גברים
פעמים הם שלמים איתה ופעמים חסרים
ותלד ששים וחמש ושלוש מאות זכרים
וכמנין זה ילדה נקבות במספר
(הבנות הולכות חשוכים והבנים מאירים)
ויתחתנו זה בזה והלכו בסדרים
מהם אחד וחמישים מלכים אדירים
ואצל כבודם לא יוכל איש ידו ורגלו להרים
ומהם שנים שלובי יד שופטים ומורים
שרים נבחרים וחוקות לאדם גוזרים
ומהם אחד שר ונכבד ומוחל לעוברים
קדוש וטהור הוא ופרוש כמו הנזירים.
ומהם שבעה שרים יושבים באהלים יקרים
בעלי שדות ואילנות ודקלי תמרים
ומהם שני שרים נתנו לראשיהם עוטרים
פוקדי המים ומשמחי זקנים עם נערים
ומהם שמונה אחים תפארתם להאיר נרים
ובכל יום הולכים ומתרבים ופרים
ומהם ארבעה אביונים עניים ומרים
לא מצאו לאכול אפילו לחם תמרורים
ומהם שני אחים מזמינים לכל הציבורים
בבשר ויין רב ושמחה לבחורים.
ומהם שמונה (שבעה) שרים אוהבי הרקיקים והדרורים
ואשישי ענבים ומוסבים על כרים.
ומהם שני שרים בחכמתם מתפארים
ומאכלם בריאה בשר ויין מעדנים
ושאר האחים הקטנים כולם ברורים
לא יתמו לנצח ולדורי דורים
עד זמן הקצוב הם מאדיר האדירים
ישתבח אדון הכל בורא רוח ויוצר הרים
והללוי-ה.
(ימות השנה) )
ויהי היום / נחלת יוסף
ויהי היום נסענו לטייל לארץ מרחקים
והנה נגלו לפנינו שבעה ארצות נראים כדבקים
ובהם שבעה שרים דוכסים שופטים ומחוקקים
כל שר שופט בשעתו ורצים כברקים.
השר הא' צדיק במשפטיו עם נתיניו
יען כי הוא תמים לב והוא טהור צח ולבן
זכו נזיריו משלג צחו מחלב
אך בפגשו עם השר הגדול הרביעי אביר הלב אז נחשך לגמרי עד כי נשכח כמת מלב
ובהתרחק ממנו יאיר היטהר גבר מבלי לב.
השר הב' חכם ומשכיל כותב וחותם מבלי ערמה ונוכל
יועץ ומליץ טוב לטובים ומאכיל עשיר באוצרותיו
מרבה להכיל בזהב ובכסף וכל תהומות כל.
השר הג' מנגן בזמרה במינים ועוגב נבל וכנורה
משכים ומעריב בנגהו יזהירה שוקט בשלווה כמו כלה יקרה
שמח בצהלה כמטרונה וגבירה.
השר הד' גבור בממשלתו ששת השרים כולם נהנים מאורו ותפארתו
מלך ביפיו תחזינה עיננו בגדולתו
פעמים הולך באמצע מדינתו בדרוך קשתו
ופעמים מתרחק מעירו משני קצתו.
השר הה' אדמוני כעסני מהיר לשפוך דם באף וחרוני שודד ומרמה אנשיו כלסטני
עריץ נורא לא יחמול ביום נקם כסרטני גורו לכם מפני חרב פן תספו מזה הבריוני.
השר הו' שופט בצדק וביושר צדיק במעשיו וחסיד בפעליו והמאושר
אוהב הוא את כל אנשי עירו באמת וביושר
ורצינו כי יהיו כולם שקטים על סיר הבשר
לא יפחדו ולא ירהו מצידת כנפי הנשר.
השר השביעי נוקם ונוטר על עדתו
ערוב כנחש לפתות אנשי מדינתו
כילי וצר עין על בני משפחתו
קר ומצונן ומי יוכל לעמוד לפני קרתו
משבית ומכלה כל מעשה טוב נכריה עבודתו.
(שבעת כוכבי הלכת)
חידה / נחלת יוסף
הוספנו עוד ללכת הלאה מחוץ לגבול
והנה נגלתה לפנינו מדינה גדולה בירת התבל
רבים תושביה עצמו מספר היבול
כתות כתות חיילים תפארת הזבול
מהם י"ב חיילים לא יסבו בלכתן כי אם במשוך היובל.
חיל הראשון רועים טלאים הולכים בראש המחנה
וחיל שני רועים שורים והוא לו למשנה
וחיל השלישי מצומדים דו פרצופים ישונה
נוסעים במסעם לאטם בתחילת השנה
איש אחר אחיו ומגימת פניהם צפונה.
חיל הרביעי פורשי מכמורת לסרטנים
וחיל החמישי צדים אריות בחצים שנונים
וחיל הששי מתעלסים עם בתולות היפות תואר הפנים
הולכים על נתיבם בימי הקייצי האחרונים
מגימת פניהם לחזור לאחוריהם בתיכונים.
חיל השביעי שקול ישקלו במאזני צדק החכמה
וחיל השמיני עולים במעלה עקרבים הימה
וחיל התשיעי לקחו קשת וחצים לירות על בן האמה
נוסעים על גבולם במזרחה ובימה,
בתחילת ירחי הסתו מגימת פניהם דרומה.
חיל העשירי מרקדים כגדיים ומטפסים
וחיל ה י"א דולים מים להשקות הפרדסים
וחיל ה י"ב צדים הדגים בעלי קשקשים
יסעו לאחרונה ככה בכל שנה בחונים וגם מנוסים
מגימת פניהם לעשות רצון קוניהם
ברוך עושה נסים.
(י"ב מזלות )
חידות ממסורת תימן
אחר אהל אליאב
אחר אֹהל אהליאב
אחריו אב אהליאב
ואם תכפול אהליאב
במו כל סוף אהליאב
וסוף כל סוף אהליאב
תמצא בן יכבד אב.
(יעקב)
השיבוני
השיבוני בחייכם שאלה / עלי מלה תשובה היא ברורה
השיבוני באיש נראה כמו איש / ולא הוא איש ולא אמו כשָׂרה
והוא אדם ובן אדם והוא איש / והוא הולך בדרך הישרה
השיבוני בשור ונראה כמו שור / ולא הוא שור ולא אמו כפרה
השיבוני בעוף טהור בודאי / ויש לו בת אכילתה אסורה
השיבוני בארבעה אנשים / דבוקים זה בזה גופם מעירה
בלא לשון בלא אוזן בלא פה / ולא עין אדומה או שחורה
ואתם לי תשיבון התשובה / ואל נא תעשו עמי שררה.
(פתרונות אפשריים: ביצה שנולדה ביום טוב, ארבעת המינים,דיבור , מילה, אדם הראשון, עגל הזהב,)
ומה מרכב
ומה מרכב והרוכב נשאו
ובלתו כל אנוש נגע קראו
וידאג מקשי דרכו ויתעה
כהתעות אנוש שכור בקיאו
ובו הדור אנוש לפני אנשים
והוא נבזה בעיני הכל במצאו
וכלאים מחובר צאן ובקר
ולא נברא אבל אדם עשאו
ונושך רוכבו תמיד בפיהו
ולא ישבע עדי בטנו מלאו (הנעליים)
ומה נתלה
ומה נתלה והוא שוטה
ולא דובר ולא בוטה
ועל ערש דוי שוכב
וגם יעמוד מעיל עוטה
וגם נזר עלי ראשו
והוא שופט בלי מטה
אשר ימרה למשפטו
שמו עול וגם חוטא
וכחש מעשה האל
ומדרך אמת נוטה
בתולה היא שכנתו
ותסתר ולא תשטה.(מאזניים ומזל מאזניים)
ומה בת
ומה בת על פני ארץ תהלך
ולה כל עף וכל פריו לאכלה
ואכן היא מסורסרת בחילוף
שניה היא וסודה הוא מגולה
ועת תאכל בחיש תוסיף ותגבר
ועת תשתה יהיה לה קץ ותכלה
ולה מורא ופחד גם ואימה
לכל תועה נתיב יושר ועולה
רפאים יקראו לה החכמים
ויזהירו עבר בה איש לחכמה.
("בת" = "אש" בא"ת ב"ש)
שנים נמנעו
שנים נמנעו מכל אכילה
וילינו בכל לילה דבוקים
ושומרים הם לכל אדם בשכבו
והם עומדים בחוצות עם שנקש
ובבוקר ויפרדו שניהם
ולערב וישובו חשוקים
ואם איש יברחה ממול מקנאיו
בראש הכל הלוא הם העשוקים
ויעזו פניהם גם ומצחם
לגנבים ואם הם כענקים
אחוריהם בארץ מאפליה
ונגד מול פניהם כברקים.
(צמד דלתות בכל האפשרויות)
ומה היא המשמחת
ומה היא המשמחת אחרים
בעת תבכה ותזיל הדמעות
לדמעתה עלי לחיה ישושון
בקול ערב ונשא מגבעות
ותבוא על בעליה ותגמור
והיא תעל וירדו לבקעות
תגלה סוד לבבה לאחרים
בעת תנוד ולה כמה תנועות
(על הנר בכל המצבים)
לכבוד התורה הטהורה / נחלת יוסף
חמשה בנים יקרים מן השמים ניתנו לי
זיו פניהם מבהיק כאור השמש בהיכלי
נלאיתי לבוא עד תכונתם אפילו בכח שכלי
לכן אמרתי אחשה ואתנה דומיה לי
הבן האחד צופה בהיכלות
ובסתרי בראשית ומגיד במקהלות
וספורי אבות ועומק התפילות
ישתבח א-לוקינו סיבה לכל הנפעלות.
הבן השני עושה נפלאות
בכח הבורא א-לוהי הצ-באות
בים ויבשה והרים ובקעות
וצוה לדורות לבל יעשו חטאות.
הבן השלישי כהן ופרוש
כל קרבנותיו צוה בפירוש
בפשט וברמז ובסתרי הדרוש
ולו עוז ומשרה מסוף ועד ראש.
הבן הרביעי מצבאי הצ-באות
דגלים דגלים לראיה ולאות
כנושאי הכסא אופנים וחיות
דוהרים כרגע ושבים בפגעות.
הבן החמישי חכם ועניו
ותוכחת מוסר צוה לבניו
ומצוות וחוקים פירש לניניו
ועלה למעלה לראות את פניו.
אלה הם החמשה בנים היקרים המפליאים עין רואה
המשמחים את הלבבות המשתעה עמהם במראה
ולי מה יקרו אהבתם ושמחתם וכל יום ויום אשתאה
על יופי תארם וגודל חכמתם
יתברך היוצר כל הבנאי הנאה.
(חמשה חומשי תורה)
לכבוד משנה התורה הקדושה / נחל יוסף
שש בנות עדינות מן ארץ הצבי שילחו לי
נחמדי המראה וגם דעה והשכלים
בינתם וחכמתם הרהיבו עין שכלי
ובמוסרם הטוב פחד ורחב לבבי עם בני גילי.
הבת הראשונה: בעלת שדות וכרמים
קוצרת תבואתה בלילות ובימים
אוספת הכל באמת ובתמים
ובכל יום תאמר ברוך חי העולמים.
הבת השניה: משמרת הזמנים
ועינה מייחלת לעידן ועידנים
אוכלת לחמה ומימיה נאמנים
מזמרת בשמחה שירים ורננים.
הבת השלישית: כמו כלה צנועה
מרקדת במחול באפריון קבועה
צוותה לבניה באזהרה ידועה
לבל יפרעו חק באלה ובשבועה.
הבת הרביעית: עוסקת בסחורה
בעלת הממון ורבת המשרה
וַתְצַו במפגיע לכל יודעי שחרה
מעושק ותרמית קלה וחמורה.
הבת החמישית: עשירה בעדרים
בצאן ובבקר ועופות הטהורים
ביינות ושמנות וסולת נבחרים
ובגדים חשובים וסמים היקרים.
הבת הששית: פרושה ונזירה
ותאכל לחמה בקדושה ובטהרה
ותצו לבניה בל תגעו בקערה
עדי תחטאו במקוה נבחרה.
אלה הם הששה בנות העדינות
באור יפין המזהירות
אשר מילאו את כל חדרי לבבי
בשמחה וגיל ועונג כזיו המאורות.
כל אחינו יתפלאו על עומק דעתן
ורוחב דעתן של אלו הגבירות.
ברוך יוצרם ברוך עושם ברוך קונם
ברוך בוראם אדיר האדירות..
לכבוד כלל ישראל הסגולה / נחלת יוסף
עץ פרי הדר יפה ומהודר
נכנס במים ויצא בעינים
שתה המים ויצא בשיניים
נכנס לשחוריים ויצא בדדיים
עלה באילנות ואכל פרי תבונות.
שכן בין ארזים והוציא יין הרזים
רבו נטיעותיו ופרו גזעותיו
וישלח את פארותיו
ויתפשט לכל ארבע רוחותיו
וישחק לארזי הלבנון
ויגבה עליהם עשר אמות באמת הבנין.
העץ הנחמד הזה התפלאו עליו עצי היער
לאמר מה זה
איך עברו ד' אלפים משניו
ועוד כוחו במותניו ואונו בשרירי בטניו.
לא בילוהו אורך הזמנים בארץ
ולא עשו אותו משך השנים קרץ
עוד תקותו בו כי ישוב ויפרח כחבצלת
ותשגא אחריתו לטוב עד בלי גבולות.
ויעלה וישכון עד מרום הרים
יען כי הוא נחצב מהצורים
הראית כי העץ הטוב הזה
מבלה כל העצים והוא אינו בולה
בכח הבורא הגדול והעצום.
(עם ישאל חי)
מרגלית יקרה / נחלת יוסף
מרגלית יקרה זיכו לי ממעל ושמתיה בראשי
מאירה לנכנסים הבאים בהיכל קדשי ומחשכת ליוצאים הפונים עורף לדת צור קדושי
מ"מ לא יכולתי לראותה אפילו בזרוח השמשי
והיא מבטת בי מרגלי ועד ראשי
אכן נפלאה היא המרגלית הזאת
עד כי לא ידענו מהותה אם קלה היא או כבדה
או קצרה או אריכתא אם היא אדומה או ירוקה או לבנה או אוכמתא
ואם היא עומדת או יושבת או שוכבת או תרוץ בהליכתה
כל זאת נעלם מאיתנו יבוא עת ונדע את תכונתה
הראית קורא נעים
איך בא אלי איש משוגע בדברי רוח
באמרו למכור אליו מרגליתי היקרה בעשרה כסף פרוח
והושבתי לו הוי שוטה ופתי
וכי אני צריך לכספך הסרוח
גם אם תתן לי כל כסף וזהב שבעולם לא אתן לך סגולתי המריחה ריח ניחוח
אשר הנחלתי לי מכבוד אבא מרי יוסף זצ"ל איש יקר הרוח.
השמעתם קוראים נכבדים חברים מיודעים
לא תטו אוזן ולא תשמעו להמסיתים והמדיחים והמשוגעים
לא תמכרו להם מרגלית יקרה שלכם בעד כסף נמאס המנוגעים
או בעד הנאת חיי שעה אשר לא יועיל ולא יציל רק איזה רגעים
זכרו בוראיכם וחפשו מעשיכם ושובו לא-לוקיכם יהודים הצנועים.
(האמונה)
שבעה אבנים / נחלת יוסף
שבעה אבנים טובות יש לה
להמטרונה הכבודה והצנועה אשת חתן
המכונה כרם חמד וגפן נטוע קרא לו יוצר מעונה
הקשורים והדבוקים יחד לעולם לא יפרידנה
מהם שני אבנים טובים מרימים פניהם למעלה בגבורה
אחת יושבת תמיד על ראש אביה בן הגבירה
ואחת חודרת באמצע ותבוא אל המלך החדרה
ופעמים תרד למטה לרגלי אביה
ונעשית ג' חצים לתפארה.
ומהם ג' אבנים יקרים מנגנים בנועם קולם
והם נצבים ושלושתם יושבים תחת אדניהם ובעליהם הטובים
אחת צורתה צורת אנך
ואחת מקל עוז בידה ליישר הנתיבים
ואחת בעלת שלש חצים לירות על האויבים.
ומהם שני אבנים ידועים שוחים למטה כצנועים
אחת בוקעת הצורים
ואחת נוקבת הרים וסלעים
ומבלעדו אלה יש עוד אבן אחת
רצה ומשרתת לשלש אמצעים
פעם שוכבת במנוחה ופעם תרים קול וצעקים.
(@@@@)
עוד יש / נחלת יוסף
עוד יש לה המטרונה ששה ועשרים אבני שוהם משונים זו מזו
נבדלו בצורותיהם מאירים ומפיקים נוגה בזיום והדריהם
מהם יחנו ומהם יסעו על דגליהם.
י"ב מהם חונות על בסיסיהם כנזר מתנוססים
והם מקל וקשת ושלוש חצים
פוסקי הגבול כשרות דוכסים וקרן השור
והנזיר גביע ושני טיפוסים
הצמיד והעומד השובר והתורך וכפל התריסים.
וששה מהם משתחווים לאדוניהם משרתים ונוסעים
אחת תנגן בחצוצרות ואחת לובשת שרשרות
תוקעים ומריעים יתר ממעל ויתר מתחת
וכלה הופכת פניה תנן כצנועים
ואחת עומדת עם אם הדרך תפריד בין הסלעים.
ושמונה מהם טסים כרגע במהירות נפלאה
והם טבעת שמאל ומדרגת עמל
והלבנה ביום בואה היקף המחבר ואורך הדולג
והולך קדמאה תרועה לפניה ותרועה לאחריה
והמבין ימצאה.
(@@@@@)
אשה אחת / נחלת יוסף
אשה אחת נשואה לשנים עשר גברים
פעמים הם שלמים איתה ופעמים חסרים
ותלד ששים וחמש ושלוש מאות זכרים
וכמנין זה ילדה נקבות במספר
(הבנות הולכות חשוכים והבנים מאירים)
ויתחתנו זה בזה והלכו בסדרים
מהם אחד וחמישים מלכים אדירים
ואצל כבודם לא יוכל איש ידו ורגלו להרים
ומהם שנים שלובי יד שופטים ומורים
שרים נבחרים וחוקות לאדם גוזרים
ומהם אחד שר ונכבד ומוחל לעוברים
קדוש וטהור הוא ופרוש כמו הנזירים.
ומהם שבעה שרים יושבים באהלים יקרים
בעלי שדות ואילנות ודקלי תמרים
ומהם שני שרים נתנו לראשיהם עוטרים
פוקדי המים ומשמחי זקנים עם נערים
ומהם שמונה אחים תפארתם להאיר נרים
ובכל יום הולכים ומתרבים ופרים
ומהם ארבעה אביונים עניים ומרים
לא מצאו לאכול אפילו לחם תמרורים
ומהם שני אחים מזמינים לכל הציבורים
בבשר ויין רב ושמחה לבחורים.
ומהם שמונה (שבעה) שרים אוהבי הרקיקים והדרורים
ואשישי ענבים ומוסבים על כרים.
ומהם שני שרים בחכמתם מתפארים
ומאכלם בריאה בשר ויין מעדנים
ושאר האחים הקטנים כולם ברורים
לא יתמו לנצח ולדורי דורים
עד זמן הקצוב הם מאדיר האדירים
ישתבח אדון הכל בורא רוח ויוצר הרים
והללוי-ה.
(ימות השנה) )
ויהי היום / נחלת יוסף
ויהי היום נסענו לטייל לארץ מרחקים
והנה נגלו לפנינו שבעה ארצות נראים כדבקים
ובהם שבעה שרים דוכסים שופטים ומחוקקים
כל שר שופט בשעתו ורצים כברקים.
השר הא' צדיק במשפטיו עם נתיניו
יען כי הוא תמים לב והוא טהור צח ולבן
זכו נזיריו משלג צחו מחלב
אך בפגשו עם השר הגדול הרביעי אביר הלב אז נחשך לגמרי עד כי נשכח כמת מלב
ובהתרחק ממנו יאיר היטהר גבר מבלי לב.
השר הב' חכם ומשכיל כותב וחותם מבלי ערמה ונוכל
יועץ ומליץ טוב לטובים ומאכיל עשיר באוצרותיו
מרבה להכיל בזהב ובכסף וכל תהומות כל.
השר הג' מנגן בזמרה במינים ועוגב נבל וכנורה
משכים ומעריב בנגהו יזהירה שוקט בשלווה כמו כלה יקרה
שמח בצהלה כמטרונה וגבירה.
השר הד' גבור בממשלתו ששת השרים כולם נהנים מאורו ותפארתו
מלך ביפיו תחזינה עיננו בגדולתו
פעמים הולך באמצע מדינתו בדרוך קשתו
ופעמים מתרחק מעירו משני קצתו.
השר הה' אדמוני כעסני מהיר לשפוך דם באף וחרוני שודד ומרמה אנשיו כלסטני
עריץ נורא לא יחמול ביום נקם כסרטני גורו לכם מפני חרב פן תספו מזה הבריוני.
השר הו' שופט בצדק וביושר צדיק במעשיו וחסיד בפעליו והמאושר
אוהב הוא את כל אנשי עירו באמת וביושר
ורצינו כי יהיו כולם שקטים על סיר הבשר
לא יפחדו ולא ירהו מצידת כנפי הנשר.
השר השביעי נוקם ונוטר על עדתו
ערוב כנחש לפתות אנשי מדינתו
כילי וצר עין על בני משפחתו
קר ומצונן ומי יוכל לעמוד לפני קרתו
משבית ומכלה כל מעשה טוב נכריה עבודתו.
(שבעת כוכבי הלכת)
חידה / נחלת יוסף
הוספנו עוד ללכת הלאה מחוץ לגבול
והנה נגלתה לפנינו מדינה גדולה בירת התבל
רבים תושביה עצמו מספר היבול
כתות כתות חיילים תפארת הזבול
מהם י"ב חיילים לא יסבו בלכתן כי אם במשוך היובל.
חיל הראשון רועים טלאים הולכים בראש המחנה
וחיל שני רועים שורים והוא לו למשנה
וחיל השלישי מצומדים דו פרצופים ישונה
נוסעים במסעם לאטם בתחילת השנה
איש אחר אחיו ומגימת פניהם צפונה.
חיל הרביעי פורשי מכמורת לסרטנים
וחיל החמישי צדים אריות בחצים שנונים
וחיל הששי מתעלסים עם בתולות היפות תואר הפנים
הולכים על נתיבם בימי הקייצי האחרונים
מגימת פניהם לחזור לאחוריהם בתיכונים.
חיל השביעי שקול ישקלו במאזני צדק החכמה
וחיל השמיני עולים במעלה עקרבים הימה
וחיל התשיעי לקחו קשת וחצים לירות על בן האמה
נוסעים על גבולם במזרחה ובימה,
בתחילת ירחי הסתו מגימת פניהם דרומה.
חיל העשירי מרקדים כגדיים ומטפסים
וחיל ה י"א דולים מים להשקות הפרדסים
וחיל ה י"ב צדים הדגים בעלי קשקשים
יסעו לאחרונה ככה בכל שנה בחונים וגם מנוסים
מגימת פניהם לעשות רצון קוניהם
ברוך עושה נסים.
(י"ב מזלות )
חידות
א. על עניינים שונים.
סז
אחוד לבנים אצילים
חידה בדרכי משלים
מי איש א-לוהים, אשר לא
כל עת ועת, איש אלילים
מלך בארמון לבדו
יושב בתוך מאפלים
נפרד בלי אח ולא בן
גבור יגבר חילים
חומות אבנים סביביו
שורות בפז לא מסלים
דלתי שעריו בחכמה
בבלי בריחים נעולים
משא להביא בשבת
בהם יצוו פלילים
מצות נטילה בלולב
לשמור ברב מעללים
ראשו ברוחו ינפף,
שורשו כמטע אשלים;
רוה לעולם כעצים,
על מעינים שתולים;
נער והוא איש דברים
קטן והוא רב פעלים;
עת יאריך עת יקצר, נפשו כמו איש התלים;
נסתר בלילה ויומם,
בינות דלילי עגילים;
אך הגבהים גבוהים,
גם השפלים שפלים;
חוצה בצאתו ונראה,
נחשב כמו הכסילים;
אוכל דמותו כאכזר,
טורף כמו השחלים;
עתים יחיה וימית,
יפיל ברוחו חללים;
הוא רך כמשי ויכה,
מכה כהלמות עמלים;
אין קץ למספר צבאיו,
יש לו עבדים ומשלים.
חברון בחלקו ולקח
מאב המון השקלים,
צעיר וערשו כמדת
ערש גביר הנפילים,
מבן שלושים גדודיו
עד בן חמישים כלולים,
תקיף כזכר לעולם,
נחשב כבן לישעאלים;
ויהי כאיש גם כאישה,
נמשל בדת ישראלים;
נהפך ושב כנקבה,
כי בא בארץ עמלים;
דגול בקרב חבריו,
ראשו כמראה דגלים.
עמו שלוש קלשון גם
חכה ודג מגדולים,
רק בארם נהרים,
שם נפלו לו חללים.
בינה, נדיבי, משלי,
אל נא תהי כעצלים,
וצרוף לבבך ככסף
נבחר, והסר בדילים;
תבא לביתי ברנה,
תשבע בטוב מאכלים,
לחם חמודות ויין
ישן ומבחר עגלים.
סח
אחודה לכם חידה
סוד צפנתי אגידה:
ארמון על עפר שרשו
דלתיו סגר בעד נפשו
כי ירא מפני כבשו
ושם מגדלים על ראשו
אגודתו רק היא יחידה
בקרבו עליות מפצלות,
פצלות לבנות ומגבלות
היו נחברות ונבדלות,
וכל משכיותיו אפלות
עליהם שמש לא עדה
רבה וטפח הבנים,
בנעוריהם הם לבנים
ובזקניהם כפנינים,
ישובון בלי צבע שנים,
ובלי משקה וסעודה.
הנה דעת אין בהם,
וידעו כי ערומים הם,
ויתבוששו מרואיהם,
ונראה הדם בפניהם,
והיה לאדם ךתעודה
מרב בנים נספרים
ביד איש אחד נמסרים,
דמי חלליהם מתרים,
וירטשום האכזרים,
על שן סלע ומצודה.
עיניהם דמעה ירדו,
כי אחים יחד נוסדו,
וביום אחד אז נולדו,
וזה מעל זה יתפרדו,
ותבכה כל העדה.
זאת בא להם מידם,
בבית המלכות שפכו דם,
שני אחים הרגו אדם,
אהרוג אני אב הולידם
וגם זרעו אשמידה.
רבים כמהו חברים,
אך לא יתערבו זרים
בעם, בכל אחד גרים,
כלם הומסים או בדים
וכלם נותנים לא-ל תודה.
הודו במדבר ראהו
נמרץ, וככה קראהו,
שנאהו לא נשאוהו,
עברו ירדן ימצאוהו,
בלי פרץ בארץ יהודה.
סט
את דבר חידתי שמעו נבונים נפלאו,
אך דעו כי כל חכמי לב להגידה לאו.
* *
אב בהאדמה הוליד ארבעה האחים,
לא כבדים, לא קלים, לא יבשים, לא לחים;
בם ירוצון אופניהם והם שוקטים, נחים
בם דמות ארבע ההיות בשחק נבראו,
כי פעמים יסחרו גם פעמים יראו.
* *
ראתה עינכם עת נראה דברם מה נורא,
כי בכורם לקח חלק ושם רב בבכורה,
גם שמו נוסף על שני ובסתר נקרא,
השלישי בשמו כפול חכמים קראו,
הרביעי גם כן כפול במשקל מצאו.
* *
הבכור זכר ונקבה ואח שני אחריו,
בנקבה הוא ושלישי ידעתו בזכוריו,
את פני הרביעי זכר נקבה באחוריו,
מדינים חושו בואו ואולי תמצאו,
שאלו מלך ישראל לבלתי תחטאו.
* *
מבכור ימצא שוכן בגלגלים ששה,
אחריו יבוא השני ולו שם בשלושה,
משכנות שנים בשנים ודבתם קשה;
בקשו מעל ספר הא-לוהים וקראו,
יום ברוא אדם אלה ארבעה נבראו.
* *
מספר רבע על אחיו בנוסף יש יתרון,
כאשר שני על ראשון יהי לזכרון,
סוד שני אחים תיכונים כראשון עם אחרון,
משקלי הארבעה אם במאזנים באו,
יהיו כהם וכמו כל הנשואים ישאו.
* *
ראש ורגל הזרוע עם גויה לקדמון,
גם שתי צורות לשני ואחיו כאגמון,
הרביעי כחצי גלגל והוא בעל המון;
עם מי חכמת לב בתוך מים גאו,
אל תפרשו את חידתי עדי תתחטאו.
ע
אמר מה זאת ואי זו היא
אשר אמה בנוצה היא
___ ליולדתה,
___ על ילידתה
____ כסף בתוך קרבה,
וגם זהב עלי לבה,
___ תראה כתיבתה,
במסכתא בראשיתה;
מלבשת כסות לבן,
ואחותה אחות לבן,
ורק שתכרות את ראשה
ואז המספר יהיה מקשה.
עא
ארץ בלי אדמה,
מלכיה ושריה,
הולכים בלי נשמה;
אם המלך שממה,
לא תחיה כל נשמה.
עב
בני הכן רעיונך
ונשמת שדי תבינך;
אגלה סוד אליך,
כי הפקיד אל מחוללה
שני מלאכים עליך,
האחד עלי שמאלך
והשני על ימינך.
בגלגלי רום ירומו,
בצדק עם שבתי דמו,
וראש אחד להם שמו,
ועל שקר ואמת קמו,
והם יעידו בפניך.
רקיעי זבולם בשערים
יום ולילה לא נסגרים,
עה
ערם הולך בלי לבוש,
ועלי ראשו הודו,
ואם חכם ונבון הוא,
ישרוק ויקבוץ לצידו;
לא רבים יחכמו מימם
יחזקו, מעיהם ממלאים,
וערומים הם בדעת מימם
יריקו וישכנו עם רפאים.
עו
ראה דבר אשר ירוץ
בלי רגל לכל עבר,
אשר אין לו כנפים
ויעוף מבלי אבר,
יגלה סוד והוא אלם
והוא מליץ לכל גבר;
בלי לשון ידבר צח
ומרים קול ואין דובר,
ומחייתו בתוך אשמן,
ומושבו בתוך קבר.
עז
ויבאו הרעים ויגרשום, מקנה
אביכם, ורעיהם לא יחמול עליהן,
גם להבזות בעליהן בעיניהן, שבאו
על הנשים שלא כדרכן, להיות
בני תמורה, אף שאינם בני אב
אחד, שפה אחת ולשון אחד, וזה
החילם לעשות, להיות בני נחור,
ומעתה אל תתמה על דברי נעמי
ורות, יעשה ה' עמכם ולכם,
הלהן תעגנה וגומר, שנהפכו
מימיהם ונינם יחד, ותלכנה
שתיהם עד בואם אל התיבה,
זכר ונקבה, כרחל ולאה
אשר בנו שתיהן את בית ישראל,
ואז תבין ותעמוד לגורלך לקץ הימין
חידה זו למראה עיניך עמוקה
והיא קלה ונאה ומתוקה,
וטעמה לאיש נאמן,
כטעם לשד השמן.
חידות ומליצות
אמר הצעיר הנה ראיתי קצת תלמידים בחורי חמד הע"י חפצים להתחדד ולהתחכם זע"ז, וכל אחד ישיב לחברו דברי רמזים וחידות בחרוזים. ע"כ עשיתי בזה חידות ומליצות לכל אחד כפי שכלו, והם גלויות וידועות למי אשר עינים יש לו:
חידה א' לכביד התורה הטהורה.
חמישה בנים יקרים מן השמים ניתנו לי, זיו פניהם מבהיק כאור השמש בהיכלי, נלאיתי לבוא עד תכונתם אפילו בכח שכלי, לכן אמרתי אחשה ואתנה דומיה לי. הבן הא' צופה בהיכלות, ובסתרי בראשית ומגיד במקהלות, וספורי אבות ועומק התפלות, ישתבח א-לוהינו סיבה לכל הנפעלות. הבן השני עושה נפלאות, בכח הבורא א-לוהי הצבאות, בים ויבשה והרים ובקעות, וצוה לדורות לבל יעשו חטאות. הבן הג' כהן ופרוש, כל קרבנותיו צוה ביפרוש, בפשט וברמז ובסתרי הדרוש, ולו עוז ומשרה מסוף ועד ראש. הבן הד' מצבאי הצבאות, דגלים דגלים לראיה ולאות, כנושאי הכסא אופנים וחיות, דוהרים כרגע ושבים בפגעות. הבן הה' חכם ועניו, ותוכחת מוסר צוה לבניו, ומצות וחוקים פירש לניניו, ועלה למעלה לראות את פניו. אלה הם החמישה בנים היקרים המפליאים עין רואה, המשמחים את הלבבות המשתעה עמהם במראה, ולי מה יקרו אהבתם ושמחתם וכל יום יום אשתאה על יופי תארם וגודל חכמתם יתברך היוצר כל הבנאי הנאה :
חידה ב' לכבוד א"י הקדושה
ששה בנות עדינות מן ארץ הצבי שילחו לי, נחמדי המראה וגם דעה והשכלי' בינתם וחכמתם הרהיבו עין שכלי, ובמוסרם הטוב פחד ורחב לבבי עם בני גילי. הבת הא' בעלת שדות וכרמים, קוצרת תבואתה בלילות ובימים, אוספת הכל באמת ובתמים, ובכל יום תאמר ברוך חי העולמים. הבת הב' משמרת הזמנים, ועינה מייחלת לעידן עידנים, אוכלת לחמה ומימיה נאמנים, מזמרת בשמחה שירים ורננים. הבת הג' כמו כלה צנועה, מרקדת במחול באפריון קבועה, צוותה לבניה באזהרה ידועה, לבל יפריעו חק באלה ושבועה. הבת הד' עוסקת בסחורה בעלת הממון ורבת המשרה, ותלו במפגיע לכל יודעי שחרה, מעושק ותרמית קלה וחמורה. הבת הה' עשירה בעדרים, בצאן ובבקר ועופות הטהורים, ביינות ושמנות וסולת נבחרים, ובגדים חשובים וסמים היקרים. הבת __ פרושה ונזריה, ותאכל את לחמה בקדושה ובטהרה, ותצו לבניה בל תגעו בקערה, עדי תתחטאו במקוה נבחרה. אלה הם הששה בנות העדינות באור יפה המזהירות, אשר מילאו את כל חדרי לבבי בשמחה וגיל ועונג כזיו המאורות' כל אחינו יתפלאו על עומק דעתן ורוחב בינתן של אלו הגבירות, ברוך יוצרם ברוך עושם ברוך קונם ברוך בוראם אדיר האדירות :
חידה ג' לכבוד כלל ישראל הסגולה
עץ פרי הדר יפה ומהודר, נכנס במים ויצא בעינים, שתה המים ויצא בשיניים, נכנס לשחורים ויצא בדדיים, עלה באילנות ואכל פרי תבונות, שכן בין ארזים והוציא יין הרזים, רבו נטיעותיו ופרו גזעותיו, וישלח את פארותיו ויתפשט לכל ארבע רוחותיו, וישחק לארזי הלבנון ויגבה עליהם עשר אמות באמת הבנין, העץ הנחמד הזה התפלאו עליו עצי היער לאמר מה זה, איך עברו עליו ד' אלפים משניו ועוד כחו במתניו ואונו בשריר בטניו, לא בילוהו אורך הזמנים בארץ ולא עשו איתו משך השנים קרץ, עוד תקותו בו כי ישוב ויפרח כחבצלת ותשגה אחריתו לטוב עד בלי גבולות, ויעלה וישכון עד מרום הרים יען כי הוא נחצב מהצורים, הראית כי העץ הטוב הזה מבלה כל העצים והוא אינו בולה בכח הבורא הגדול והעלום :
חידה ד' לכבוד אבא מארי יוסף נע"ג
מרגלית
מה שני אחים?
מה שני אחים כאחד
במקום לא יהיו נראים שניהם
וביאת זה בלכת זה לעולם תהי.
זרם מים
זרם מים הנני
בין אנשים חפשני
בת מלך מאושרה
אך,אויה, עקרה…!@@@
מה שמי ?
ראש שמי – אמצע שמי
אמצע שמי – ראש שמי
סוף שמי – חצי סוף שמי
תמצא אותיות שמי
פתרון : "משה"
מדוע?
(מגנזי תימן )