• ראשי
  • ספר נפלא-אות
  • מאמרים
    • פרשת השבוע
      • בראשית
      • שמות
      • ויקרא
      • במדבר
      • דברים
    • מדיה לצפייה והורדה
  • קטלוג יצירות
  • סוד האותיות
    • סוד 22 האותיות
    • 5 האותיות הסופיות
  • אודותינו
  • צור קשר
  • English Articles
מוצר was added to your cart

ימי הביניים – אתגרים

כללי- פשוט ומעניין28 בינואר 2016nifla2013

היופי הפנימי ב"גלגול" לשון הקודש

מתקופת ימי הביניים ובתקופות אחרות

 

 

יהי לך לבד לחק.

יהי לך לבד לחוק / בני, נהי ולא שחוק –

שחוק ולא נהי, בני / לחוק לבד לך יהי.

 

 

על בור מתגאה בתורתו

דוד, אם תראה בור מתגאה / ובשם בעל-תורה נקרא

עינו נקר כי ייותר / בל-תורה לא בעל תורה!

 

לנבל שאבד כיסו

נבל שם את זהב כּסלו / כיס (לו) זהב עשה פסלו

אבד הכיס, וברוב כּסלו / אין עוד כּסלו כי אין כיס לו.

 

תפילה קצרה רבת פנים ורבת אופנים.

אחלה לקוני   למלא רצוני   לכפר עווני   להפר יגוני

לקוני אחלה   רצוני למלא   עווני לכפר   יגוני להפר

למלא רצוני   אחלה לקוני   להפר יגוני   לכפר עווני

רצוני למלא   לקוני אחלה   יגוני להפר   עווני לכפר

לכפר עווני   להפר יגוני   אחלה לקוני   למלא רצוני

עווני לכפר   יגוני להפר   לקוני אחלה   רצוני למלא

להפר יגוני   לכפר עווני   למלא רצוני   אחלה לקוני

יגוני להפר   עווני לכפר   רצוני למלא   לקוני אחלה.

 

מרקחת בדוקה לרפואת הנפש

והנה לרפואת הנפש הנני מציג לפניך מרקחת בדוקה, נעימה ומתוקה, לחלשות תשות כוח הנשמה, מועיל לכל חולי וכל מכה שלא יתקרב לאדם, לרבינו יהודה חריזי ז"ל. הוא ז"ל הביא בקיצור נמרץ כאשר תראה בספר התפוח, ואני הכותב הארכתי אותה בתוספת ביתר שאת ויתר עוז.

וזו המרקחת אשר עמה תתרפא רפואות הנפש והגוף,

קח ששה שרשים: שורש יראת שמים ושורש שפלות, ושורש ענווה ושורש ביישנות, ושורש רחמנות, ושורש גמילות חסדים, וענפי אילני השכלות וחכמות א-לוהיות, ועשבי מצוות עשה ולא תעשה, ושבולת סייגים וגדרים, ופרחי הצדקה ופיוס דברים לעניים וצמחי הענווה והשפלות ופירות האמת ועסק התורה, ותכתוש הכל במכתשת החרטה והווידויים ותבשל הכל במי טבילה וטהרה, ותערבם בכף דמעות העיניים וזרוק עליו בשמים של דקדוקי המצוות והחסידות ויהיה מטוגן בשמן שם טוב, ותשים כל המרקחת על עלי התשובה והחרטה על העוונות ושכב על משכב היסורין וסוך עצמך במרקחת זו מבית ומחוץ ומיד תזיע זיעת מחילה וסליחה וכפרה ובזה רוטפש מנוער, תשוב לימי עלומיך וכנולד דמי. 

 

חידות מימי קדם

 


הפוך רכבו / רבי יהודה הלוי

הפוך רכבו ושים ביתו בראשו

ואת קרסו תנה מעל לכפו. (ברוך)

 

שמונה / ריה"ל? ראב"ע?

שמונה בהסירך מחמשה

שמו תמצא באותיות שלשה.

(משה)

 

 

ומה אוכל / רבי יהודה הלוי

ומה אוכל לכל מיני תבואות

לך אגיד במעשהו פלאות

ולא יאכל מאומה רק עת יהלך

ואם ישב שנות עולם מלאות

וצואתו למחית ברואים

ובלעדיה תהא כמה תלאות

וברבותה יהיו ששים ושמחים

ומראיהם בכל רגע בריאות.

(טחנת קמח)

 

 

 

קחה ראשית / ר' יהודה הנשיא

קחה ראשית שמך גם אחריתו

ומהר נא בביתך לעשותו.

צלי אש או מבושל בקדרה

בחייך אני אתאו ראותו.

(כבש)

 

הפוך השם / רבי יהודה הלוי

הפוך השם ותמצא רב פעלים

גבור שכל ולו שם בשלושים.

(משה- שמה מגבורי דוד)

 

 

 

ארבע ומאה / ר' שמואל חסדאי

ארבע מאת דרהם תקח

והנותר יהיה שמור

מאה מאת אבק תקח

והנשאר עלי אמור

(אברהם)

 

אם תשאלו / ר' אברהם מדינה

אם תשאלו לשמי קחו לכם

אֶבְרָה ועופו בה לסוף עולם.

(אברהם)

 

כף על כף / ממשוררי תימן

ראש שמי כף כף

אחריתו רביע כף

ואמצעיתו כף על כף

ואם לא תבין תספוק כף על כף.

(משה)

 

בראש השם / ממשוררי תימן

בראש השם שמי זה הוא

וקח צבי וחתכהו

וקח כל קח והפכהו

ואם תבין – פתרהו!

(יצחק)

 

ראש שמי / ממשוררי תימן

ראש שמי בתוך שמי

ותוך שמי בראש שמי

וחצי אחרית שמי

באחרית שמי –

תמצא אותיות שמי.

(משה)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

ומי נֶעֱשָק – ר' שמואל הנגיד

ומי נעשק את מאכלו אחר

אשר בא אל בטנו? (ריחיים)

 

ומה נושאים- ר' שמואל הנגיד

ומה נושאים אדם והם נשאים

ורוכבים ונרכבים? (נעליים)

 

ומה הוא עץ- ר' שלמה אבן גבירול

ומה הוא עץ – ענפיו באדמה

ושרשם בראם א-ל ברומו

אשר יתן פרי נעים בעתו

ואם יותש בכל עת ממקומו.

(עץ הפרי והשמש)

 

וערום – ר' שלמה אבן גבירול

וערום מבלי מלבוש ומכסה

ולא חיים ולא נפש בקרבו

ומפיו תהלך חכמה ובינה

והוא הורג כחץ שנון בארבו.

(העט)

 

בתים לבנים –ר' יהודה הלוי

אמור לי מה דמות בתים לבנים

בתוך קריה ירקרקת סתומה

ויושביה כעין אודם אמונים

במים ועפר ארץ וחומה.

(גרעיני הרמון)

 

ומה בוכה – ר' יהודה הלוי

ומה בוכה בלי עין ועפעף

בבכיה ישמחו בנים ואבות

ועת תשחק ולא תבכה בעינה

בשחקה תעציב כל הלבבות.

(ענן וגשם)

 

ומה עיור – ר' יהודה הלוי

ומה עור אשר עינו בראשה

ובו צורך לכל דרי נשיה

אשר ייגע ימי חייו להלביש

מתי ארץ והוא עירום ועריה.

(המחט)

 

כלי – ר' יהודה הלוי

כלי מכיל לאין תכלית וקצה

והוא קטון בידך תאחזהו

ורחוק ממך לתפוש אשר בו

ןאם עין בעין תחזהו (מראה)

 

ומה צפור – ר' יהודה הלוי

ומה צפור אשר יקיא שחורים

ישרים גם תמימים בעברים

והוא חלש והא גבור והוא דל

והוא אלם ירנן כמהירים. (העט)

 

ומה מת – ר' יהודה  הלוי

ומה מת על פני ארץ משולח

וערים יקברוהו האנשים

ויחיה תוך קבורתו ויוליד

ילדים, יצאו כולם לבושים.

(גרגר חיטה)

 

ומה מלך / ר' יהודה הלוי

ומה מלך במגבעת אדומה

ומלבושו תכלת, חור ורקמה

 בהלוכו גבה לבו וקולו

יעורר הישנים מתנומה.

(התרנגול)

 

יען הדברים / ר' יהודה הלוי

אמור, מה הוא אשר יען דברים

בלי לשון וישיב מאמרים

ומאמריו למרחוק שמועים

ונגדו כל לשונות הם קצרים.

(העט)

 

כי תשאלו / ר' יהודה הלוי

כי תשאלו מי אוהב ואענה

ואומרה מי יתן לי אבר

הם אמרו לי מה שמו ואענה

טורי שניהם חוברו בו חֶבֶר.

(אברהם)

 

רביעית / ר' יהודה הלוי

רביעית מ"ם בראש השם

ומ"ם כפול באחריתו

וחשבון מ"ם ומחצית מ"ם

וששה יפתרו איתו. (יוסף)

 

ומה בת / ר' יהודה הלוי

ומה בת על פני ארץ תהלך

ולה כל עץ וכל פריו לאכלה

ועת תאכל בחיש תוסיף מתגבר

ועת תשתה יהי לה קץ ותכלה.

(האש)

 

איך נעלם / ר' יהודה הלוי

איך נעלם ממך השם והוא נראֶה

קַדֵּם חצי אחרון והפוך חצי ראשון

(אהרן)

 

אשרי ידידים / ר' יהודה הלוי

אשרי ידידים למדו דתנו

יתחברו תמיד בחברתנו

אם יעבור זר בין שנינו

נגזרה אותו

 ונשובה לקדמותנו.(מספריים)

 

 

 

 

 

 

מה שני אחים?

מה שני אחים כאחד

במקום לא יהיו נראים שניהם

וביאת זה בלכת זה לעולם תהי.

 

 

 רבי  יהודה בן שמואל הלוי

כי תשאלו (:ריבש"ה)

כי תשאלו "מי אוהב?" ואענה / ואומרה : מי יתנה לי אבר

הם אמרו לי: "מה שמו?" ואענה / טורי שניהם חוברו בו חבר.  (אברהם)

 

לראש השם

לראש השם עשירית כף תצוה / ומחצית כף ומחצית כף תשוה

וכף תכפיל ומחצית כף תחלק / ומחצית כף בעט תחוק  ותתוה  (בנימין)

 

 

 

 

רביעית מ"ם

רביעית מ"ם בראש השם / ומ"ם כפול באחריתו

וחשבון מ"ם ומחצית מ"ם / וששה יפתרו אותו  (יוסף)

 

 

אחיות

אחיות ניתנו לבכור יהודה  /  שתים הן והאחת בעולה

ושוכבת בחיקו הבעולה  /  ויושבת לצידו הבתולה  (עמרם)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

רביעית / ר' יהודה הלוי

רביעית מ"ם בראש השם

ומ"ם כפול באחריתו

וחשבון מ"ם ומחצית מ"ם

וששה יפתרו איתו. (יוסף)

 

ומה בת / ר' יהודה הלוי

ומה בת על פני ארץ תהלך

ולה כל עץ וכל פריו לאכלה

ועת תאכל בחיש תוסיף מתגבר

ועת תשתה יהי לה קץ ותכלה.

(האש)

 

 

 

 

 

 

על עמוד אחד (אחיקם החכם)

על עמוד אחד

שנים עשר ארגזים

ולכל ארגז שלושים גלגלים

ולכל גלגל שני חבלים

האחד לבן והשני שחור. (שנה)

 

שלג וקרח-

רבי יהושע בן חנניה

ההר –שלג סביבותיו קרח

כלביו אינם נובחים

טוחניו אינם טוחנים (הזקן)

 

סלעים- רבי שמעון בן חלפתא

סלעים קטנים נעשו גבוהים

קרובים נעשו רחוקים

משתים נעשו שלוש

( תקופת הזיקנה)

 

טובות – רבי יהושוע בן קיסמא

טובות השתים מן השלוש

 (רגלים)

אוי לה לאחת שהלכה

ואינה חוזרת (ילדות)

 

 

צלהו באחיו

רב בשם אדא הצייד

צלהו באחיו

העלהו באביו

אכלהו בבנו

ושתה עליו אביו

(הדג: המלח,המים,הציר)

 

בלילה ובבקר –חז"ל

בלילה היא גחלת יוקדת

יבוא הבקר –

אינה אלא תולעת.

 

 חידות ומליצות

 

אמר הצעיר הנה ראיתי קצת תלמידים בחורי חמד הע"י

 חפצים להתחדד ולהתחכם זע"ז,

וכל אחד ישיב לחברו דברי רמזים וחידות בחרוזים.

ע"כ עשיתי בזה חידות ומליצות לכל אחד כפי שכלו,

והם גלויות וידועות למי אשר עינים יש לו:

 

חידות על שמות בני אדם.

 

         עח

 

אם תהפוך מלה למצוא שמו, תראה,

איך תחשוב כי הוא נעלם, והוא נראה.

 

        עט

 

אמור מה שם אשר יש בו תכונה,

רביעית היא רביעית השלישית,

והשנית עשירית הרביעית

והראשה לשנית היא חמשית

 

  

 

 

         פא

       

אשר יאחז שלישית מחמישית קצות מספר שמו ידע וישכיל,

ואם לא שת שתי אותות בתוכו,

בסוף השם אזי יבער ויסכיל.

 

 

         פב

 

אמיר בשם אשר רוח תניפו

לכל רוח, עדי נקרא הפכפך,

בעת אמיר שמו נהפך לאויב,

והוא סובב לדמי עד ישפך.

 

       פג

 

על שם יוסף

אדני קרשים נעלמים, אך

בלשון בני חת הם מפורשים

משכן שמו עד תעמיד בהם,

הושב מלכות בם ופילגשים.

 

        פד

 

חידות מספר "אמרי בינה" / יוסף חיים ס"ט.

דל על דלת

פעם אחת היה דל עומד אצל הדלת ובוכה.

בקשו להביא לו פת לחם.

אמרתי להם:

זה אינו מוריד דמעות

בעבור פת לחם,

אלא רוצה מעות

והביאו לו פת לחם – ולא קבל

ונתנו לו מעות – קבל והלך לו.

 

דג ביוקר

פעם אחת קנינו דג ביוקר לכבוד שבת

אמרתי לבני הבית:

כמה חביב זה ויקר

הנה הוא קנוי בשנים עשר.

אם תעלהו על ההר

תראו את הנהר

ואם תשטחהו בחמה – תראו בנחמה.

והוא עצמו טובה כפולה

קורין בו את המגילה. חידות

 

 

 

חידות וחידודים

לשון שכולה חידה

לשון חריפה

הביאו זאב לבית הספר ויאמר לו מורהו:"אלף –בית" ויאמר  הזאב: "גדי, שה"

 (_מתוך ספר אחיקם החכם)

 

 

(גחלילית)

 

היש נולד- רבי שמואל הנגיד

היש נולד ואין רוח בו

ונפש מבטן בלא לב יצא

וישב מעט ימים מכוסה וחם

וילד מתי נפש…(ביצה)

 

מה לך קל –ר' שמואל הנגיד

מה לך קל בהמצאו

ויקיר בהאפסו? (מים)

 

 

 

 

 

 

פו

בשמי ראש בשם דודי

עשירית מר דרור ראשו,

ואחריתו כראשיתו,

הממור חצבה נפשו,

גרע ממר קצותיו אז

יהי תוכו כמדרשו.

 

       פז

 

על שם אברהם

בפי כל איש מזימתו,

וחכמת פיו תהילתו,

ואיולתו

תשועתו.

שמע אלי גביר הראה

בכל חכמה גבורתו,

קחה רמח בידך,

ורדף צר והיכיתו,

ושית ראשו בתוך השם,

ואות תוכו באחריתו,

ומאחת עשה שלש,

אשר תמצא בתכליתו,

קחה ראשית שמיניתו,

ואחר כן רביעיתו;

ואלה הם יסוד השם,

ותבוא עד תכונתו.

 

     פח

 

הפך החן ותמצא את אשר לא

מצאו, כי מאד נמאס ונגעל

ומום יש בו, ואין תוכו בתוכו,

ויש בו תוך וגם מרמה כשועל.

      פט

 

על שם יהודה

השם אשר נכתב ולא נקרא,

הוסף בתוכו אות כמספרו,

האחרון דודי והראשון

בו שם שמו הרם להאמירו.

 

 

      צו

על ריח

לבקש סוד שתי נשים

דרוש חכמה מתוקנה

אשר מתו והן באות

למועד חג בכל שנה.

 

 

      צז

 

משכיל לב אם יקח מלה,

ראשון יתן באחרונה,

שמונה תסיר מתוכה,

אכן תחליק התיכונה.

 

      צח

 

סוד שם עפר לפני זקני

__ לחם לך אשמיענו,

אכתב אחריתו, ומי

יקרא עליו ראש, ידענו.

 

      צט

 

 

 

    קא

צבאות חמדו עופר טהור גוף,

שמו נזכר בסוד מקהל אמונות,

ונכתב מכתב השם בספר,

וטוב זכרו אחוקק על נגינות;

פקד כל טור ומנהו אגרעה אות,

וזה סתום נצור השיר בבינות,

באותות הם חסרות שם צפנתיו,

וזה טעם לך יגיד צפונות.

 

    קב

 

רחש שם משתי אותות,

אשר כל אות לבדו שם,

ואותות נכפלו בפה

אליהם חן והגישם,

ותמצא שם צבי עשק

ולא ידע והוא אשם.

 

     קג

 

חידות מימי קדם

 

)

 

 

 

 

 

 


 

 

     קד

 

על שם שמואל

שעו מני ומספד אעשה לי,

לנוד עפר אשר הוא שר צבאים,

והוא פלאי ואיש לא יחזנו,

והוא יושב בראשי הקרואים.

 

 

 

המשפט הבא, יסודו בפסק הלכה על שאלה באשר לזבוב שנכנס לתוך דבש, והאם הדבש כשר למאכל:

"פרשנו רעבתן שבדבש נתבער ונשרף". (המשמעות: כיוון שהדבש מרוכז הוא מעכל את הדבורה).

המשפט האחרון הוא פלינדרום שניתן לסדרו בצורת אקרוסטיכון ולקרוא אותו בכל הכיוונים, מימין לשמאל, משמאל לימין, מלמטה למעלה ומלמעלה למטה כדלהלן:

פ ר ש נ ו
  ר ע ב ת ן
  ש ב ד ב ש
  נ ת ב ע ר
  ו נ ש ר ף

עוד משפט שכזה:

ח מ ש נ ו
  מ י מ ו ן
  ש מ ש מ ש
  נ ו מ י ם
  ו נ ש מ ח

במשמעות: תן לנו (חמשנו) את אותו העושר (מימון) שנתת לאלו (שמשמש) שיכולים לישון בשקט (נומים) ונהיה מרוצים (ונשמח)

 

 

 

 

 

שאלו את הראב"ע : אם נפל עכבר לדבש, מה דינו?

והשיב בדרך חידה:

 

פ

ר

ש

נ

ו

ר

ע

ב

ת

נ

ש

ב

ד

ב

ש

נ

ת

ב

ע

ר

ו

נ

ש

ר

פ

 

 

שאלה:

אבי אל חי שמך למה  המלך משיח לא יבא?

תשובה:

דעו מאביכם כי לא בוש אבוש שוב אשוב  אליכם כי בא מועד.

(השאלה והתשובה נקראות מראשן לסופן ומסופן לראשן)

 

 

 

ש ל מ ה

ש ל מ ה

ש ל מ ה

ש ל מ ה

ש ל מ ה

 

 

 

ת

ו

כ

ו

כ

ב

ר

ו

 

האם אתם יכולים לשאול את המשפט דעיל אם באמת הוא מייצג את הביטוי "תוכו כברו":

יענה לכם :

הביטו אל המילה :"תוכו".

 שתי האותיות הפנימיות הן "וכ"

 והאותיות האחרונות(תוכו)החיצוניות הן "כו" 

-ממש אותו דבר!

 

ואם לא די בכך:

הביטו אל האותיות החיצוניות  בכל מילה: תוכו כברו וגליתם כי שם ,באותיות החיצוניות כתובה המילה :" ת  ו כ  ו"

 

ואילו בפנים, צירוף האותיות הפנימיות :תוכו כברו: צירופם נותן את המילה : "כברו"

הרי ש"תוכו" "כברו"  מובן??????

 

 

 

דעו מאביכם כי לא בוש אבוש – שוב אשוב אליכם כי בא מועד / ראב"ע

 

 

7. אהליאב / ממשוררי תימן.

אחר אהל אהליאב

אחריו אב אהליאב

ואם תכפול אהליאב

במו כל סוף אהליאב

וסוף אהליאב וסוף אהליאב

תמצא בין יכבד אב.

 

פתרונות: יעקב, משה, אהרן, אברהם, ברוך, יוסף.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שאלו את אבן עזרא,

 אודות המשיח

בהאי לישנא:

 

אבי אל חי שמך

למה המלך משיח

לא יבא?

 

השיב להם באותו סגנון:

 

דעו מאביכם כי לא בוש אבוש

 שוב אשוב אליכם

כי בא מועד .

 

 

מה המיוחד בשני משפטים אלה?

שניהם נקראים ישר והפוך…!

 

 

פרשות נוספות

  • האזינו
  • וילך
  • ניצבים
  • כי תבוא
  • כי תצא
  • שופטים
  • ראה
  • עקב
  • ואתחנן
  • מסעי

ליאור מזור – בניית אתרי וורדפרס

  • ראשי
  • אודותינו
  • קטלוג יצירות
  • צור קשר