כל ספר מבין חמשה חומשי תורה מייחד אותו משהו מיוחד.. משהו המאפיין אותו מיתר החומשים. דבר זה בולט במיוחד בספר בראשית, כאשר רוב הפרשיות עוסקות בדמויות שאיתן הפרשה מתחילה וסביבן היא חגה.
חז"ל הביעו את זאת באמרה קולעת ובקיצור:"מעשה אבות סימן לבנים:" דהיינו אם נרצה להתעמק בזה יותר נאמר, שסיפורי האבות והקורות אותם צריכים לשמש עבורנו דרך ומופת להתנהגותנו ולאורחות חיינו. עוד לפני מתן תורה וקבלת עול מצוות, מבחינת :"דרך ארץ קדמה לתורה"
נח הוא דמות מיוחדת יוצאת דופן בגלריה של הדמויות הנזכרות בספר בראשית. לעומת הטיפוסים החיובים לגמרי ולעומתם הדמויות השליליות כמו לבן ועשו.
נח מוגדר כדמות אמביוולנטית.(דו צדדית, עם קצוות)
הבה ונראה את הצד הראשון שלו, דמות של :"צדיק תמים בדורותיו" דואג שהאנושות תישאר ולא תיכחד. נבחר ע"י הבורא להיות הממשיך של העולם. הוא לוקח מכל החי, הוא מייחס חשיבות לכל דבר ולכל פרט ביקום , ללא יוצא מן הכלל.
לפני נח היה צדיק ידוע בשם חנוך, שנאמר "ויתהלך חנוך את הא-לוקים" ואילו הקב"ה לא בחר בחנוך להיות ממשיך האנושות. על זה , חנוך הצדיק נמשל לרבי היושב עם אדרת מחממת בחורף ואינו דואג שיהיה תנור בבית המדרש ליתר החסידים שלו. חנוך היה צדיק לעצמו ולא התעסק בענינים הכללייים של הציבור ובודאי לא כפי שעשה נח שעסק בצרכי האנושות כולה, להצלת האנושות מכליון ומהמבול.
אולם צד שני ראינו אצל נח, נח גמר את המשימה שלו ולא המשיך בעוצמה שהיתה לו, כפי שרמזו לו מן השמיים. הוא לא הופך להיות איש תמים יושב אוהלים כמו יעקב, אלא יורד לדרגה של איש האדמה. הגשמיות משכה אותו למטה החומר, החמר(היין) משך אותו ואז הוא מגיע לל:"ויתגל בתוך אוהלו" במקום שיקח "ספר" להרהר מה באמת יכול להציל את האנושות, הרוח, הרוחניות..כמו יעקב אבינו שנאמר עליו גם מושג של אוהל" יושב אוהלים".
ידועה האגדה המעניינת המובאת על פי הפסוק :"ויחל נח איש האדמה ויטע כרם, וישת מן היין וישכר." :והסיפור מתחיל כך: התחיל נח נוטע. בא השטן ועמד לפניו. אמר לו: מה אתה נוטע? אמר לו :" כרם" אמר לו השטן:"מה טיבו"?אמר לו נח: פירותיו מתוקים בין לחים(טריים) בין יבשים(צימוקים)ועושים מהם יין המשמח לבבות. אמר לו השטן:רצונך שניטע אותו יחד אני ואתה. אמר לו נח:הן.
נח אמר: אני נטעתי ואתה תדאג להשקות את הכרם.
מה עשה השטן?הביא רחלה=-כבשה ושחט אותה על הגפן. אח"כ הביא ארי ושחט אותו על הגפן, אחר כך הביא קוף ושחט אותו על הגפן, ואח"כ הביא חזיר ושחט אותו על הגפן,וכך הישקה השטן את הגפן הראשונה בעולם. מאז, כשאדם שותה כוס אחת, הרי הוא ככבשה-עניו ושקט.כשהוא שותה שתי כוסות- מיד נעשה גבור כארי ומתחיל לדבר גדולות ואמר :"מי כמוני?" כיוון ששתה שלוש או ארבע כוסות- מיד הוא נעשה כקוף, עומד ומשחק ומנבל את פיו לפני הכל ואינו יודע מה יעשה. נשתכר:- נעשה כחזיר מתלכלך בבוץ ומוטל באשפה .
הזכות הגדולה שיש לנח שאנחנו יכולים ללמוד ממנו איך כן להתנהג ומצד אחר איך לא להתנהג.. הבה ונהפוך את האוהל שלנו, את הבית האישי של כל אחד ואחד ואת האוהל הכללי של עם ישראל,את בתי המדרש ובתי הכנסת כפי שנאמר עליהם :"מה טובו אוהליך יעקב" שיהיו מקום תורה ויאירו לכל אחד ואחד לכל יהודי ויהודי.
אמן.