בס"ד
035/3
פסוקים בתנ"ך המכילים את כל האותיות
כולנו מתעניינים בפסוקי שבתורה בהם מופיעים כל האותיות העבריות מ- א ועד ת.
מתברר שיש רק שני פסוקים כאלה בתורה, בנביאים אנו מוציאים 15 פסוקים המכילים את כל האותיות ובכתובים ישנם 9 פסוקים מסוג זה.
סך הכל הפסוקים עם התופעה הזאת הוא 26. (רומז לשם הוי'ה).
רוב פסוקים אלו ארוכים. הפסוק הקצר ביותר ביניהם נמצא בספר זכריה והוא מכיל 52 אותיות. הארוך ביותר הוא פסוק לב', בפרק ו' במלכים ב' והוא מכיל 158 (בגימ': "מים חיים") אותיות.
מעניין שמתוכם יש 4 פסוקים בארמית ו- 22 פסוקים בלשון הקודש, בדיוק כמספר האותיות א-ב.
הנה הרשימה:
|
|
הושע יג' ב' |
שמות טז' טז' |
עמוס ט' יג' |
דברים ד' לד' |
צפניה ג' ח' |
יהושע כג' יג' |
זכריה ו' יא' |
מלכים ב' ד' לט' |
קהלת ד' ח' |
מלכים ב' ו' לב' |
אסתר ג' יג' |
מלכים ב' ז' ח' |
דניאל ב' מה' |
ישעיהו ה' כה' |
דניאל ג' כב' |
ישעיהו סו' יז' |
דניאל ד' כ' |
ירמיה כב' ג' |
דניאל ז' יט' |
ירמיה לב' כט' |
עזרא ז' כח' |
יחזקאל יז' ט' |
נחמיה ג' ז' |
יחזקאל לח' יב' |
דברי הימים ב' כו' יא' |
הושע י' ח' |
לגבי שני הפסוקים מהתורה, ר' יעקב בן הרא"ש, בעל הטורים גילה את שני הפסוקים הללו ומתייחס אליהם
"זה הדבר אשר צוה ה' לקטו ממנו איש לפי אכלו עמר לגלגלת מספר נפשתיכם איש לאשר באהלו תקחו" (שמות טז' טז').
ופירושו: "בזה הפסוק יש כל אלפא ביתא. לומר לך כל המקיים את התורה הקב"ה מזמין לו את פרנסתו בלא טורח כמו לאוכלי המן".
והפסוק השני: "או הנסה א/לקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסת באתת ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר-עשה לכם ה' א/לקיכם במצרים לעיניך" (דברים ד' לד').
ופירושו: "בזה הפסוק יש כל האלפא ביתא שרצה הקב"ה ליתן להם התורה במצרים אלא שאמרה מידת הדין נסה אותם תחלה".
אם נשווה את הפירושים לגבי שני פסוקים אלו, ניתן לומר שפסוק המכיל את כל האותיות רומז על כל התורה בשלמותה. במילים אחרות, הפסוק בא ללמד אותנו רעיון מרכזי הכולל את התורה כולה. בפסוק הראשון שבפרשת בשלח מדובר על הקשר הישיר בין קיום המצוות לבין פרנסת האדם ומחיתו. בפסוק השני שבפרשת ואתחנן מופיעה בצורה תמציתית כל רעיון ההשגחה העליונה, הנסיונות המוטלים על האדם ותפקידו בעולם הזה. לומר לך יש השגחה, יש ניסיונות והצלחת האדם בניסיונות אלו היא תנאי הכרחי להמשך הקשר בינו לבין הקב"ה.
כתוב בספר עבודה ומורה דרך(דף ס"א עמוד א') שעלה במחשבתו ושאל למיכאל היאך המלאכים משוררים את רבונו של עולם…ואמר לו באל"ף בי"ת… והנהיג הוא ג"כ לעשות כל שבחיו באל"ף בי"ת… כאשר האותיות כולן נמצאות במקום אחד, יש הרגשה שהן משוררות ומשבחות יחד לבורא עולם.
רעיון הופעת כל האותיות המבטא שלמות מופיע גם לגבי אותם פרקי תהילים, ופרקי מגילות איכה בהם כל פסוק מתחיל באות אחרת. בעלי פיוטים והחכמים שחברו תפילות השתמשו רבות בעניין זה בסליחות של ימים נוראים ובתפילות מיוחדות…(למשל תפילת "אל ברוך גדול דעה" שאומרים בכל יום בתפילת שחרית בימות החול והמקבילה בתפילת שחרית של שבת "אל אדון").
הפסוק בצפניה הוא המיוחד מכולם שיש בו נוסף ל-22 האותיות גם 5 אותיות סופיות (אותיות מנצפ"ך)
לָכֵן חַכּוּ-לִי נְאֻם-יְהוָה לְיוֹם קוּמִי לְעַד כִּי מִשְׁפָּטִי לֶאֱסֹף גּוֹיִם לְקָבְצִי מַמְלָכוֹת לִשְׁפֹּךְ עֲלֵיהֶם זַעְמִי כֹּל חֲרוֹן אַפִּי כִּי בְּאֵשׁ קִנְאָתִי תֵּאָכֵל כָּל-הָאָרֶץ (בסה"כ 23 מילים) והפסוק שאחריו מאוד אופטימי אשר גם הוא מדבר על : כי לה' המלוכה ומושל בגויים"[ט] כִּי-אָז אֶהְפֹּךְ אֶל-עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְהוָה לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד
האותיות בשלמותן מבטאות את הרעיון ומלכותו בכל משלה" לכן ולכן דוד המלך – המלך הראשון בישראל, וכן בנו שלמה המלך המיוחד במלכי ישראל השתמשו פעמים רבות בכל האותיות יחד כדי להבליט כי המלוכה היא למלך מלכי המלכים הקב"ה ואין עוד מלבדו"
נראה כי דוד מלך ישראל הוא זה שקבע את סדר האותיות. מצאנו בפעם הראשונה בתנ"ך פרקים שחוברו עפ"י סדר קבוע של אותיות, במספר םרקי תהילים ואחריו שלמה המלך בסוף ספר משלי הפרק הידוע:"אשת-חיל…" לאחר מכן מצאנו זאת גם את ירמיהו אשר קרא לכל האותיות לבוא ולבכות את חורבן ירושלים במגילת איכה
מספר פסוקים בתורה: 5845
מספר אותיות בתורה: 304,805
ולכן ממוצע אורך פסוק אחד הוא: 52.148 = 304,805
5845
המספר השלם 52 רומז למילים "ה' ה'" הפתיחה ל13- המידות ואכן נמצא כי
, ממוצע הופעת כל אות בתורה
הוא: 13 ! (אלף) 13,855 = 304,805
22
(מעניין: מספר המילים בכל התנ"ך כמעט זהה למספר האותיות של כל התורה. מספרן: 304,901, מספרן גבוה סה"כ ב-96 מילים – ההפרש מאוד מזערי- מינורי ביותר כרבע פרומיל, כמעט ולא מתייחסים להפרש מספרי כזה)
למרות זאת יש אותיות שההופעות שלהן קטן מ-13000-14000
עשר האותיות הנדירות ביותר בתורה הן:
ט 1805 הופעות
ס 1840 הופעות
ג 2111 הופעות
ז 2199 הופעות
צ 3973 הופעות
ק 4701 הופעות
פ 4808 הופעות
ד 7037 הופעות
ח 7195 הופעות
ע 11255 הופעות
הנה מספר האותיות
האות א' 27,057
האות ב' 16,344
האות ג' 2,109
האות ד' 7,032
האות ה' 28,052
האות ו' 30,513
האות ז' 2,198
האות ח' 7,189
האות ט' 1,802
האות י' 31,530
האות כ' ,8,610
האות ך' 3,350
האות ל' 21,570
האות מ' 14,472
האות ם' 10,623
האות נ' 9,854
האות ן' 4,257
האות ס' 1,833
האות ע' 11,247
האות פ' 3,976
האות ף' 834
האות צ' 2,985
האות ץ' 1,067
האות ק' 4,694
האות ר' 18,128
האות ש' 15,596
האות ת' 17,949
סך כל אותיות התורה
304,805
בהצלחה – בנימין שמואלי
ואלו הן…. האותיות הגדולות בתנ"ך
(על פי המסורה בכתב יד לנינגרד)
קטע נאה מן המסורה הקטנה בתחילת דברי-הימים א מביא רשימת אותיות רבתי בסדר א-ב: "אלפא ביתא רבתי בקריאה וסי' א-אדם שת אנוש,)scv"h ב-בראשית ברא אלהים, ג–והתגלח ואת הנתק לא יגלח, ד–שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, ה – הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם, ו – על גחון וכל הולך על ארבע, ז – זכרו תורת משה עבדי, ח – חור כרפס ותכלת, ט – טוב שם משמן טוב, י – ועתה יגדל נא כח ה', כ – וכנה אשר נטעה ימינך, ל – וישלכם אל ארץ אחרת כיום הזה, מ – משלי שלמה בן דוד, נ – ליני הלילה והיה בבקר אם יגאלך טוב, ס – סוף דבר הכל נשמע, ע – שמע ישראל, פ – באדין מלכא בשפר– פרא, ק – גם צפור מצא בית ודרור קן לה, ר – כי לא תשתחוה לאל אחר, ש – שיר השירים אשר לשלמה, ת – תמים תהיה עם ה' אלהיך.
א |
אדם שת אנוש |
|
א |
אשריך ישראל |
|
ב |
בראשית ברא א/להים |
(ברא' א 1) |
ג |
לגלגלתם |
(במד' א 2) |
ג |
והתגלח ואת הנתק לא יגלח |
|
ג |
וגוש עפר עורי רגע |
(איוב ז 5) |
ד |
שמע ישראל יי א/להינו יי אחד |
(דבר' ו 4) |
ה |
הליי תגמלו זאת עם נבל ולא חכם |
|
ו |
ואת ויזתא |
(אסתר ט 9) |
ו |
כל הולך על גחון וכל הולך על ארבע |
|
ז |
זכרו תורת משה עבדי |
|
ז |
לבז אתן |
|
ח |
חור כרפס ותכלת |
(אסתר א 6) |
ט |
יסר מעלי שבטו טוב שם משמן טוב |
( איובאיוב ט 34) |
י |
ועתה יגדל נא כח א/דני |
|
כ |
וכנה אשר נטעה ימינך |
|
ל |
וישלכם אל ארץ כיום הזה |
|
ל |
לא/דני א/להינו הרחמים והסליחות |
|
מ |
משלי שלמה בן דוד |
(משלי א 1) |
נ |
ליני הלילה והיה אם יגאלך |
(רות ג 13) |
ן |
ויקרב מש' א' משפטן |
|
ס |
סוף דבר הכל נשמע |
|
ע |
שמע ישראל יי אל' |
(דבר' ו 4) |
פ |
בשפרפרא |
|
צ |
צפיו עירים כלם |
|
ק |
ודרור קן לה |
|
ק |
כי יקרא קן צפור |
|
ר |
כי לא תשתחוה ל"ר |
|
ש |
שיר השירים אשר |
(שיר' א 1) |
ת |
ותכתב אסתר |
|
ת |
את כל תקף לקים |
ואלו האותיות הקטנות בתנ"ך:ת
(על פי המסורה בכתב יד לנינגרד)
א |
ויקרא אל משה |
(ויק' א 1) |
ב |
לעלוקה שתי בנות |
|
ב |
בני ציון היקרים |
(איכה ד 2) |
ג |
גורו לכם מפני חרב |
|
ד |
ודוד בא מחנימה |
|
ד |
אדם עשק בדם |
|
ה |
אלה תולד' הש' וה' בהבראם |
(ברא' ב 4) |
ה |
כי המרו את רוחו |
|
ו |
דנפשו |
(??) |
ו |
וישפל איש |
(ישע' ב 9) |
ז |
זרמי מים עבות קול |
|
ח |
לשום חתול לחבש' |
|
ט |
טבעו בארץ |
(איכה ב 9) |
ט |
וטהרתים מכל |
|
י |
צור ילדך תשי |
|
כ |
לספד לשרה ולבכ' |
|
כ |
וממכותיך ארפאך |
|
ל |
לוא אליכם כל עברי |
|
ל |
עליזי גאותי |
|
מ |
כי מרתה באלהיה |
|
ן |
נטע ארן וגשם |
|
ן |
ונבושזבן רב סריס |
|
ן |
דברי נרגן כמ' |
|
ס |
בסופה ובשערה |
(נחום א 3) |
ס |
סורו ממני כל פע' |
(תהל' ו 9) |
ע |
לעות אדם בריבו |
|
ע |
עצו עצה ותפר |
|
פ |
בשפרפרא |
|
ף |
בשצף קצף |
|
צ |
וצוחת ירושלם |
|
צ |
צפו עורים כלם |
|
ץ |
יפרצני פרץ על פני |
|
ק |
קצתי בחיי |
|
ר |
אלחנן בן יערי |
|
ש |
בעד אשנבי נשק' |
(משלי ז 6) |
ש |
ואת פרשנדתא |
(אסתר ט 7) |
ת |
ואת פרמשתא |
(אסתר ט 9) |
ת |
תם עונך |