• ראשי
  • ספר נפלא-אות
  • מאמרים
    • פרשת השבוע
      • בראשית
      • שמות
      • ויקרא
      • במדבר
      • דברים
    • מדיה לצפייה והורדה
  • קטלוג יצירות
  • סוד האותיות
    • סוד 22 האותיות
    • 5 האותיות הסופיות
  • אודותינו
  • צור קשר
  • English Articles
מוצר was added to your cart

אותיות בתנ"ך

אותיות והתנ"ך27 בינואר 2016nifla2013

בס"ד

                                                                                                035/3

 

 פסוקים בתנ"ך המכילים את כל האותיות

 

 

כולנו מתעניינים בפסוקי שבתורה בהם מופיעים כל האותיות העבריות מ- א ועד ת.

מתברר שיש רק שני פסוקים כאלה בתורה, בנביאים אנו מוציאים 15 פסוקים המכילים את כל האותיות ובכתובים ישנם 9 פסוקים מסוג זה.

 

סך הכל הפסוקים עם התופעה הזאת הוא 26. (רומז לשם הוי'ה).

רוב פסוקים אלו ארוכים. הפסוק הקצר ביותר ביניהם נמצא בספר זכריה והוא מכיל 52 אותיות. הארוך ביותר הוא פסוק לב', בפרק ו' במלכים ב' והוא מכיל  158 (בגימ': "מים חיים")      אותיות.

מעניין שמתוכם יש 4 פסוקים בארמית ו- 22 פסוקים בלשון הקודש, בדיוק כמספר האותיות א-ב.

 

הנה הרשימה:

 

 

 

הושע יג' ב'

שמות טז' טז'

עמוס ט' יג'

דברים ד' לד'

צפניה ג' ח'

יהושע כג' יג'

זכריה ו' יא'

מלכים ב' ד' לט'

קהלת ד' ח'

מלכים ב' ו' לב'

אסתר ג' יג'

מלכים ב' ז' ח'

דניאל ב' מה'

ישעיהו ה' כה'

דניאל ג' כב'

ישעיהו סו' יז'

דניאל ד' כ'

ירמיה כב' ג'

דניאל ז' יט'

ירמיה לב' כט'

עזרא ז' כח'

יחזקאל יז' ט'

נחמיה ג' ז'

יחזקאל לח' יב'

דברי הימים ב' כו' יא'

הושע י' ח'

 

לגבי שני הפסוקים מהתורה,  ר' יעקב בן הרא"ש, בעל הטורים גילה את שני הפסוקים הללו ומתייחס אליהם

"זה הדבר אשר צוה ה' לקטו ממנו איש לפי אכלו עמר לגלגלת מספר נפשתיכם איש לאשר באהלו תקחו" (שמות טז' טז').

ופירושו: "בזה הפסוק יש כל אלפא ביתא. לומר לך כל המקיים את התורה הקב"ה מזמין לו את פרנסתו בלא טורח כמו לאוכלי המן".

 

והפסוק השני: "או הנסה א/לקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסת באתת ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר-עשה לכם ה' א/לקיכם במצרים לעיניך" (דברים ד' לד').

ופירושו: "בזה הפסוק יש כל האלפא ביתא שרצה הקב"ה ליתן להם התורה במצרים אלא שאמרה מידת הדין נסה אותם תחלה".

 

אם נשווה את הפירושים לגבי שני פסוקים אלו, ניתן לומר שפסוק המכיל את כל האותיות רומז על כל התורה בשלמותה. במילים אחרות, הפסוק בא ללמד אותנו רעיון מרכזי הכולל את התורה כולה. בפסוק הראשון שבפרשת בשלח מדובר על הקשר הישיר בין קיום המצוות לבין פרנסת האדם ומחיתו. בפסוק השני שבפרשת ואתחנן מופיעה בצורה תמציתית כל רעיון  ההשגחה העליונה, הנסיונות המוטלים על האדם ותפקידו בעולם הזה. לומר לך יש  השגחה, יש ניסיונות והצלחת האדם בניסיונות אלו היא תנאי הכרחי להמשך הקשר בינו לבין הקב"ה.

כתוב בספר עבודה ומורה דרך(דף ס"א עמוד א') שעלה במחשבתו ושאל למיכאל היאך המלאכים משוררים את רבונו של עולם…ואמר לו באל"ף בי"ת… והנהיג הוא ג"כ לעשות כל שבחיו באל"ף בי"ת… כאשר האותיות כולן נמצאות במקום אחד, יש הרגשה שהן משוררות ומשבחות יחד לבורא עולם.

 

רעיון הופעת כל האותיות המבטא שלמות מופיע גם לגבי אותם פרקי תהילים, ופרקי מגילות איכה בהם כל פסוק מתחיל באות אחרת. בעלי פיוטים והחכמים שחברו תפילות השתמשו רבות בעניין זה בסליחות של ימים נוראים ובתפילות מיוחדות…(למשל תפילת "אל ברוך גדול דעה" שאומרים בכל יום בתפילת שחרית בימות החול והמקבילה בתפילת שחרית של שבת "אל אדון").

 

הפסוק בצפניה הוא המיוחד מכולם שיש בו נוסף ל-22 האותיות גם 5 אותיות סופיות (אותיות מנצפ"ך)

 לָכֵן חַכּוּ-לִי נְאֻם-יְהוָה לְיוֹם קוּמִי לְעַד כִּי מִשְׁפָּטִי לֶאֱסֹף גּוֹיִם לְקָבְצִי מַמְלָכוֹת לִשְׁפֹּךְ עֲלֵיהֶם זַעְמִי כֹּל חֲרוֹן אַפִּי כִּי בְּאֵשׁ קִנְאָתִי תֵּאָכֵל כָּל-הָאָרֶץ  (בסה"כ 23 מילים) והפסוק שאחריו מאוד אופטימי אשר גם הוא מדבר על : כי לה' המלוכה ומושל בגויים"[ט] כִּי-אָז אֶהְפֹּךְ אֶל-עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְהוָה לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד

האותיות בשלמותן מבטאות את הרעיון  ומלכותו בכל משלה" לכן ולכן דוד המלך – המלך הראשון בישראל,  וכן בנו שלמה המלך המיוחד במלכי ישראל  השתמשו פעמים רבות בכל האותיות יחד כדי להבליט כי המלוכה  היא למלך מלכי המלכים הקב"ה ואין עוד מלבדו"

נראה כי דוד מלך ישראל הוא זה שקבע את סדר האותיות. מצאנו בפעם הראשונה בתנ"ך פרקים שחוברו עפ"י סדר קבוע של אותיות, במספר םרקי תהילים ואחריו שלמה המלך  בסוף ספר משלי הפרק הידוע:"אשת-חיל…" לאחר מכן מצאנו זאת גם את ירמיהו אשר קרא לכל האותיות לבוא ולבכות את חורבן ירושלים  במגילת איכה

 

מספר פסוקים בתורה:      5845

מספר אותיות בתורה:       304,805

ולכן ממוצע אורך פסוק אחד הוא:               52.148  =  304,805

                                                                                    5845 

המספר השלם 52 רומז למילים "ה' ה'"  הפתיחה ל13- המידות ואכן נמצא כי  

                             , ממוצע הופעת כל אות  בתורה

הוא:  13 ! (אלף)             13,855 =  304,805  

                                             22

 

(מעניין: מספר המילים בכל התנ"ך כמעט זהה למספר האותיות של כל התורה. מספרן: 304,901, מספרן גבוה סה"כ ב-96 מילים – ההפרש מאוד מזערי- מינורי ביותר כרבע פרומיל, כמעט ולא מתייחסים להפרש  מספרי כזה)

למרות זאת יש אותיות שההופעות שלהן קטן מ-13000-14000

עשר האותיות הנדירות ביותר בתורה הן:

ט          1805 הופעות

ס          1840 הופעות

ג           2111 הופעות

ז           2199 הופעות

צ          3973 הופעות

ק          4701 הופעות

פ          4808 הופעות

ד          7037 הופעות

ח          7195 הופעות

ע          11255 הופעות  

 

הנה מספר האותיות

האות א'   27,057

האות ב'    16,344

האות ג' 2,109

האות ד' 7,032

האות ה' 28,052

האות ו' 30,513

האות ז' 2,198

האות ח' 7,189

האות ט' 1,802

האות י' 31,530

האות כ' ,8,610

האות ך' 3,350

האות ל' 21,570

האות מ' 14,472

האות ם' 10,623

האות נ' 9,854

האות ן' 4,257

האות ס' 1,833

האות ע' 11,247

האות פ' 3,976

האות ף' 834

האות צ' 2,985

האות ץ' 1,067

האות ק' 4,694

האות ר' 18,128

האות ש' 15,596

האות ת' 17,949

סך כל אותיות התורה

304,805

בהצלחה – בנימין שמואלי  

 

 

 

           

תנ"ך

ואלו הן…. האותיות הגדולות בתנ"ך

(על פי המסורה בכתב יד לנינגרד)

קטע נאה מן המסורה הקטנה בתחילת דברי-הימים א מביא רשימת אותיות רבתי בסדר א-ב: "אלפא ביתא רבתי בקריאה וסי' א-אדם שת אנוש,)scv"h ב-בראשית ברא אלהים, ג–והתגלח ואת הנתק לא יגלח, ד–שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, ה – הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם, ו – על גחון וכל הולך על ארבע, ז – זכרו תורת משה עבדי, ח – חור כרפס ותכלת, ט – טוב שם משמן טוב, י – ועתה יגדל נא כח ה', כ – וכנה אשר נטעה ימינך, ל – וישלכם אל ארץ אחרת כיום הזה, מ – משלי שלמה בן דוד, נ – ליני הלילה והיה בבקר אם יגאלך טוב, ס – סוף דבר הכל נשמע, ע – שמע ישראל, פ – באדין מלכא בשפר– פרא, ק – גם צפור מצא בית ודרור קן לה, ר – כי לא תשתחוה לאל אחר, ש – שיר השירים אשר לשלמה, ת – תמים תהיה עם ה' אלהיך.

א   

אדם שת אנוש

(דהי"א א 1)

א   

אשריך ישראל

(דבר' לג 29)

ב   

בראשית ברא א/להים

(ברא' א 1)

ג   

לגלגלתם

(במד' א 2)

ג   

והתגלח ואת הנתק לא יגלח

(ויק' יג 33)

ג   

וגוש עפר עורי רגע

(איוב ז 5)

ד   

שמע ישראל יי א/להינו יי אחד

(דבר' ו 4)

ה   

הליי תגמלו זאת עם נבל ולא חכם

(דבר' לב 6)

ו   

ואת ויזתא

(אסתר ט 9)

ו   

כל הולך על גחון וכל הולך על ארבע

(ויק' יא 42)

ז   

זכרו תורת משה עבדי

(מלא' ג 22)

ז   

לבז אתן

(ירמ' טו 13)

ח   

חור כרפס ותכלת

(אסתר א 6)

ט   

יסר מעלי שבטו

טוב שם משמן טוב

( איובאיוב ט 34)

י   

 ועתה יגדל נא כח א/דני

(במד' יד 17)

כ   

וכנה אשר נטעה ימינך

(תהל' פ 16)

ל   

וישלכם אל ארץ כיום הזה

(דבר' כט 27)

ל   

לא/דני א/להינו הרחמים והסליחות

(דניאל ט 9)

מ   

משלי שלמה בן דוד

(משלי א 1)

נ   

ליני הלילה והיה  אם יגאלך

(רות ג 13)

ן   

ויקרב מש' א' משפטן

(במד' כז 5)

ס   

סוף דבר הכל נשמע

(קהלת יב 13)

ע   

שמע ישראל יי אל'

(דבר' ו 4)

פ   

בשפרפרא

(דניאל ו 20)

צ   

צפיו עירים כלם

(ישע' נו 10)

ק   

ודרור קן לה

(תהל' פד 4)

ק   

כי יקרא קן צפור

(דבר' כב 6)

ר   

כי לא תשתחוה ל"ר

(שמות לד 14)

ש   

שיר השירים אשר

(שיר' א 1)

ת   

ותכתב אסתר

(אסתר ט 29)

ת   

את כל תקף לקים

(אסתר ט 29)

תנ"ך

 

 

 

 

תנ"ך

ואלו האותיות הקטנות בתנ"ך:ת

(על פי המסורה בכתב יד לנינגרד)

א   

ויקרא אל משה

 

(ויק' א 1)

ב   

לעלוקה שתי בנות

(משלי ל 15)

ב   

בני ציון היקרים

(איכה ד 2)

ג   

גורו לכם מפני חרב

(איוב יט 29)

ד   

ודוד בא מחנימה

(שמ"ב יז 24)

ד   

אדם עשק בדם

(משלי כח 17)

ה   

אלה תולד' הש' וה' בהבראם

(ברא' ב 4)

ה   

כי המרו את רוחו

(תהל' קו 33)

ו   

דנפשו

(??)

ו   

וישפל איש

(ישע' ב 9)

ז   

זרמי מים עבות קול

(תהל' עז 18)

ח   

לשום חתול לחבש'

(יחז' ל 21)

ט   

טבעו בארץ

(איכה ב 9)

ט   

וטהרתים מכל

(נחמ' יג 30)

י   

צור ילדך תשי

(דבר' לב 18)

כ   

לספד לשרה ולבכ'

(ברא' כג 2)

כ   

וממכותיך ארפאך

(ירמ' ל 17)

ל   

לוא אליכם כל עברי

(איכה א 12)

ל   

עליזי גאותי

(ישע' יג 3)

מ   

כי מרתה באלהיה

(הושע יד 1)

ן   

נטע ארן וגשם

(ישע' מד 14)

ן   

ונבושזבן רב סריס

(ירמ' לט 13)

ן   

דברי נרגן כמ'

(משלי כו 22)

ס   

בסופה ובשערה

(נחום א 3)

ס   

סורו ממני כל פע'

(תהל' ו 9)

ע   

לעות אדם בריבו

(איכה ג 36)

ע   

עצו עצה ותפר

(ישע' ח 10)

פ   

בשפרפרא

(דניאל ו 20)

ף   

בשצף קצף

(ישע' נד 8)

צ   

וצוחת ירושלם

(ירמ' יד 2)

צ   

צפו עורים כלם

(ישע' נו 10)

ץ   

יפרצני פרץ על פני

(איוב טז 14)

ק   

קצתי בחיי

(ברא' כז 46)

ר   

אלחנן בן יערי

(שמ"ב כא 19)

ש   

בעד אשנבי נשק'

(משלי ז 6)

ש   

ואת פרשנדתא

(אסתר ט 7)

ת   

ואת פרמשתא

(אסתר ט 9)

ת   

תם עונך

(איכה ד 22)

 

 

פרשות נוספות

  • האזינו
  • וילך
  • ניצבים
  • כי תבוא
  • כי תצא
  • שופטים
  • ראה
  • עקב
  • ואתחנן
  • מסעי

ליאור מזור – בניית אתרי וורדפרס

  • ראשי
  • אודותינו
  • קטלוג יצירות
  • צור קשר