הקמיעים- וצירופי האותיות
צירוף של תפילות, בקשות , פסוקים נבחרים שמות מלאכים , צפונות של מילים ואותיות שאינן מובנות לכל.
הקמיעים נכתבו בעיקר לסגולות לתת כוח השפעה לדברים חיובים, להצלחה, לרפואה להגנה ועוד.
להלן חלק מהשיטות לפענח את הדברים הכמוסים והמוצפנים בקמיעים (או בקמיעות)
בעידן המודרני, יש מהאנשים הנושאים איתם אבני חן בתכשיטים או בצורה אחרת ומייחסים לאבני חן תדר מסויים אשר יכול לגרום להשפעות מסוימות.
הבה ונראה את מספר השיטות:
שיטת ההצפנה:
שיטה זו לכתוב פסוקים או מילים משמעותיות בשיטת ההצפנה.
במה עוזרת ההצפנה? להצלחה ! על פי מה שנאמר: 1
: אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין…
דוגמא א':
מגלים באחד הקמיעים את הצורה הבאה:
מ י ה י ם
י ה ל ה י
ה ל א ל ה
י ה ל ה י
מ י ה י ם
מה טומנת בחובה צורה זו?
המתחיל לקרוא מהאמצע , מהאות א' שבמרכז לכל כיוון שירצה, ומכל נקודה יכול להמשיך לכל כיוון יגלה כי הוא קורא את השם "א-לוקים"
אפשר ליצור בצורה זו שמות קודש נוספים..
דוגמא ב'
מגלים בקמיע את הצורה הבאה:
ב ט ד
ז ה ג
ו א ח
מה משמעותו?
יש כאן "פיזור" מאורגן של האותיות החל מ' עד ט'
לכל אות יש ערך מספרי. המחבר את ערך המספרי של האותיות בכל שורה יקבל 15. יש 16 אפשרויות לכל הכיוונים בטורים ובשורות הלוך וחזור כולל באלכסונים.
בשיטה הזאת מצאנו אפשרויות רבות
מצאנו גם רבוע עם פיזור אותיות הנותן צירוף של כל שורה כמספר שם הוי'ה סך 26 בכל שורה
כמספר שם הוי'ה ב"ה. כאן יש 20 אפשרויות, לכל הכיוונים בטורים ובשורות הלוך וחזור וגם באלכסונים
א י ז ח
ח ז ב ט
ו ה יב ג
יא ד ה ו
דוגמא ג':
צירוף אותיות
ו ה ד ו ג ב
ל ו ו ל ל א
ה ה י ל ו א
מ ו ע ה ל א
מה משמעות האותיות?
כאן מוצפן הפסוק :ויתן לך הא-לוקים מטל השמים ומשמני הארץ…" ברכת יצחק ליעקב.
הפסוק מוצפן בראשי-תיבות. יש להתחיל מהאות ו' בפינה העליונה ימנית ולרדת בטוא ולגלות ר"ת של הפסוק הנז' עד "אוררך ארור"
מכבי
מכנב
נתעפ
השורות הן ר"ת של הפסוק : מי כמכה באלים ה'
דוגמא ד'
ו פ ו ו ה
י י י ת מ
ע נ פ ע ג
מ ח ל צ פ
ד ס ל ר ה
יש כאן כתיבה של חלק מפסוק :"ויעמד פינחס ויפלל ותעצר המגפה" החל לקרוא מהפינה קיצונית ימנית , לאורך הטור , מלמעלה למטה את כל האותיות הראשונות, קריאה רגילה…
דוגמא ה'
א פ ר ל ת ש
ת א ע י מ י
ר ו ם א מ ב
מ ש י פ ו ת
ח א ב ד ת א
יש כאן הצפנה של הפסוק : "אל תירא מפחד פתאם ומשואת רשעים כי תבא" בצורה זו החל לקרוא אות קיצונית עליונה בצד ימין במקבץ הראשון והמשך לקרוא במקביל אות קיצונית ימנית במקבץ השני, המשך אות ראשונה בשורה השניה והמשך אות ראשונה בשואה השניה במקבץ השני….
בשיטה הזאת גם נכתב הקמיע הבא:
יקע הרל ועכ השן
אטי ינש שנמ מגר
לדב חיס מכפ השר
יבמ הטל ורח הצמ
האותיות הראשונות בכל קבוצה "הוי'ה איש מלחמה הוי'ה"
האותיות השניות קר"ע שט"ן נג"ד יכ"ש בט"ר צ (ר"ת של חלק מ"אנא בכח- שם מ"ב)
האותיות השלישיות מצאו בעצמכם…
החלפת אותיות:
ב-מ סב שצב סב מו
כאן שינו את האותיות המקוריות באותיות העוקבות בסדר אל"ף בי"ת:המשפט המקורי הוא חלק מפסוק :א-ל נא רפא נא לה"
כ-וזו ב-מוכסז כ-וזו
בעיקר מוצאים שם זה מאחורי כל מזוזה במקביל לחלק הפנימי של שמות ה' הנמצאים בפסוק הראשון :"שמע ישראל.." הפיענוח הוא : שמות ה' : "י-ה-ו-ה א-ל-ה-י-נ-ו י-ה-ו-ה באותה שיטה של החל]פת האותיות המקוריות באותיות העוקבות אחריהן.
היגל"ק.
זה שם "צמרכ"ד" (ראה להלן) הוחלפו אותיותיו על פי שיטת א"ת ב"ש
היגל"ק גימ' 148 בגימ' :"הצלחה"
צירוף ושילוב שמות:
קיימת שיטה המצרפת את אחד משמותיו הקדושים של הבורא יחד עם שם האדם הזקוק להגנה או צירוף שמות שונים של הבורא ב"ה.למשל אדם ששמו אברהם" יצרף שם הוי'ה בתוך שמו, אות אחרי אות בדילוגים
לדוגמא בשם אברהם :"י א ה ב ו ר ה ה ם"
מצאנו שילובים ב"מנורות" התלויות בבתי כנסת ספרדים או תימנים בעיקר.
שילוב "הוי'ה ואדנות : י-א-ה-ד-ו-נ-ה-י (אמן דברכות)
או שילוב אדנות והוי'ה א-י-ד-ה-נ-ו-י-ה (אמן דקדישים)
שילוב א-להים ו-א-היה" "א-א-ה-ל-י-ה-ה-י-ם"
"ר"מ זכות אמר כי שם זה אין דבר העומד נגדו:
שילוב שם "ש-די" והמילה :"חזק" ש-ח-ד-ז-י-ק
א יי ב צע ר חק מ קב
במיצרף זה מצורפים שלושת האבות : אברהם יצחק יעקב
"איי השש ילמ החר " צירוף המשפט: א-הי'ה ישלח ישמר
השאהלהוויימ"ה:
שם מצורף מהשמות "הה"ו (אחד מע"ב)שלום א-היה"
הדוגמאות הן רבות
צירוף שלושת האבות:
שמות "ידועים"
א) הנמצאים בשם ע"ב או בשם מ"ב או בשם כ"א
לדוגמא שם :"מ-ה-ש" נמצא בשם ע"ב (שם חמישי) ואנו מוצאים אותו במספר אפשרויות : בתפילה :"…מנעולם הוא שמך…" או משיר השירים : "מ'עלי ש'ומרי ה'חומות" (הסדר אינו קובע…)
גם שם הפרנסה סא"ל נמצא בתוך שם ע"ב., גם השמות :"אני והו" שני שמות הנמצאים בתפילות חג הסוכות
שם :"קר"ע שט"ן" נמצא בשם מ"ב (ר"ת של התפילה :"אנא בכח..)
שמות שבמסורת
המתקבלים מתוך חלקי פסוק
שמות קדושים ומקורם
נמצאים שמות קדושים שאינם כלולים בתוך עשרת השמות הקדושים של הבורא הידועים והכתובים בורה כגון "י-ה-ו-ה, א-ל, א-לוקים, ועוד…)
להלן שמות הקודש הנמצאים בקמיעים וגם נמצאו ב"מנורות" התלויות בבתי כנסת לרוב ספרדים או תימנים.
שם א-ז-ב-ג-ה.
פענוח: כל זוג אותיות (א-ז, ב-ו ג-ה) מצטרף למספר 8. המספר 8 מסמל כוחות ומושגים על טבעיים.
לפי ספר רזיאל המלאך שם זה הוא אחד משמותיו של הקב"ה, מיוחש לשם של גבורה. לפי ר"מ זכות זה אחד משמות מ-טטרון.(שר הפָּנים שגימ' של שם זה 314 , כשם ש-די)
שם א-ג-ל-א:
השם הזה נמצא בר"ת בתחילת תפילות העמידה הנאמרות לפחות 3 פעמים בכל יום. במילים :"א'תה ג'בור ל'עולם א'-דני..". המקור של שם זה שערכו 35 כשם המילה :"יהודי" נמצא ברמז ברור, ומשם הוא נלקח, בבקכת יעקב לבניו, אמר יעקב את ברכתו ליהודה (שמשם נגזר השם:"יהודי") בסגנון זה. תחילה היתה פניה "יהודה"!
המשיך יעקב ואמר את הפסוק כאשר תחילתו האו א' "א'תה יודוך אחיך…
הפסוק הבא , האות הראשונה,היא האות ג' = ג'ור אריה יהודה…
הפסוק השלישי מתחיל באות ל= ל'א יסור שבט מיהודה.
הפסוק הרביעי מתחיל באות א'- א'וסרי לגפן עירו…
שם ב- ו-ו-ו-ו או שם צ-מ-ר-כ-ד
שם הנובע מהאותיות הראשונות של חמשת הפסוקים הראשונים של בראשית הוא שם :ב-ו-ו-ו-ו
שם הנובע מהאותיות האחרונות של חמשת הפסוקים הראשונים של בראשית הוא שם : צ-מ-ר-כ-ד
שם א-כ-ד-ט-ם:
שם היוצא מתהילים פרק כ"ז "לדוד ה' אורי וישעי ממי אירא…" במזמור זה יש קמ"ח (148) מילים שהם פעמיים 74 . שהם בגי' א-כ-ד-ט-ם.
האותיות הפנימיות של השם הזה :"כ-ד-ט" שהם ר"ת של "כ'י ט'ובים ד'ודיך…" שהם בגימ' 33 כערך המילה :"גל". מצטרף לכאן הפסוק "ויעקב קרא לו גלעד"
את המילה "גלעד" אפשר לחלק לשני חלקים (גל=33 עד=74)
השם צ-ד-נ-ל-ב-ש
שם זה יוצא מר"ת של הרשימה של המתנה ששלח יעקב ליוסף בנו."צ'רי ד'בש, נ'כאת,ל'וט, ב'טנים ש'קדים".
יש הרואים שם זה שערכו במספר קטן(כל אות מייצגת ערך לא גדול מ-9) צ=9, ד=4, נ=5, ל=3, ב=2, ש=3 סכומם יחד 26 הרומז לשם הוי'ה ב"ה שערכו 26.
יש המוצאים שם זה רמוז בתוך שם של מ"ב (42) במילים "צדקתך תמיד גמלם..נהל עדתך…ברוך שם כבוד מלכותו…"
השמות : ל-ק-י או ל-ס-י
הפעם היחידה שהזכיר יעקב בברכותיו את שם ה' הוא בפסוק הקשור לברכתו לבנו דן :"ל'ישועתך ק'ויתי י'ה.." התרגום של הפסוק הוא ר"ת של השם :"ל-ס-י""ל'פורקנך ס'ברית י'ה…"
יש מקומות היוצרים את השם הזה באותיותיו בצירופים שונים: כמו : לק"י,קי"ל,יל"ק,לס"י,סי"ל,יל"ס. גם ראינו בשם ש-ד-י" צירופים שונים כגון: די"ש יש"ד
אוסף של שמות מיוחדים הנמצאים בקמיעים או ב"מנורות"
בקמיעים וב"מנורות" השתמשו ב"שמות" אשר חלקם הגדול הוא ר"ת של פסוקים שלמים או חלקי פסוקים משמעותיים. כיום קיימות תוכנות מחשב בהישג יד שיכולות לפענח את הפסוקים על פי ראשי-תיבות או סופי תיבות…ואידך זיל גמור.
הדוגמאות הן רבות מאות רבות של דוגמאות. להלן יבואו ר"ת של פסוקים המופיעים בשכיחות מאוד גבוהה או שיש משהו מיוחד בארגון וסדור האותיות. לפעמים הן מביעות חלקי תפילה שאינם חלקי פסוקים, או צירופים שיש בהם שיטה מיוחדת. .
הערה : לעיתים קרובות מוצאים בתוך ראשי התיבות את האות "י". היא יכולה לייצג שם הוי'ה המתחילה באות "י" לדוגמא :
השם : יאמי"ש– הפענוח שלו : י'-ה א'יש מ'לחמה י'-ה ש'מו"
או השם:יההיב"ק: י-'ה ה'ושיעה ה'מלך י'עננו ב'יום ק'ראנו.
א:
אאד"ה – ס"ת של ל'א תיר'א מפח'ד ליל'ה
אדמ"ע- ר"ת של : א'-להא ד'רבי מ'איר ע'נני
אהאגאקו"ש – ר"ת של א'חד ה'וא א'-להינו ג'דול א'דוננו ק'דוש ו'נורא ש'מו
אוא"א= א'לוהינו וא'לוהי א'בותינו.
אוח"ל- א'דם ו'חוה ח'וץ ל'לית
אמרצקדשב"ע -= ר"ת של המשפט: אנא מזרעא דיוסף צדיקא קאתינא דלא שלטא ביה עינא בישא.
אמשרשל"ע – ר"ת :אבינו מלכנו שלח רפואה שלמה לחולי עמך
אנייצ"ו – ר"ת: א-דני נצח ישראל ישמרהו(ה) צורו(ה) ויחיהו(ה)
אצי"א ר,ת: א-לוהים צ-באות י-ה א-לוה.
אקנ"ב – ר"ת : את קשתי נתתי בענן, משם א'ב"ג…ק'ר"ע נ'גד…ב'ט"ר…
אראית"א: ר"ת :אחד ראש אחדותו ראש יחודו תמורתו אחד
ארארכת"א : ר"ת: אנא רחמיך את רוגזך כבוש תעביר אשמותינו.
ארגמ"ן: ר"ת שמות המלאכים הנזכרים בפה: אוריאל רפאל גבריאל מיכאל נוריאל
ב:
באא ואב : ר"ת: ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך
באיש"ת: ר,ת: ברוך אתה י-ה..שומע תפלה
בהנ"ו " : בשם י-ה..נעשה ונצליח
בט"ד : ר"ת: בטל דינא
במט"ע: ר"ת: ב'ני מ'לכים ט'ובי ע'ין
בפ"י בפע"ע: ר"ת של :: בן פורת יוסף בן פורת עלי עין
ברז"ל: ר"ת: שמות האמהות נשות יעקב: בלהה רחל זלפה לאה
בשד"ע: בריך שמיה דמארי עלמא.
בש"י: בצל –ש-די יתלונן. ב'רוך ש'ומר ישראל.
בשכמל"ו: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
ג:
גאע"א: גבורת א-להים עמנו א-ל
ד:
דאאאוב"ש: דע את א-להי אביך ועבדהו בלבב שלם
דלמאעלממההקב"ה: ר"ת: דע לפני מי אתה עומד לפני מלך המלכים הקב"ה
ה:
האע"ל הנה א-להים עוזר לי
הבויתש"א: ר"ת: הבורא יתברך שמו אמן.
הימ"ל: ר"ת: הוא ישלח מלאכו לפניך
השתפ"א: השם "צ-באות" בחילוף אותיות בשיטת א"ת ב"ש
ו:
ואאיוא"מ:ר"ת : ויהי א-דני את יוסף ויהי איש מצליח
ואיאואלומומ"מ:ר"ת: ועבדתם את י-ה..א-להיכם וברך את לחמך ואת מימך והסירותי מחלה מקרבך
וההטשהו"ה ר"ת: וזהב הארץ ההיא טוב שם הבדולח ואבן השוהם
וטיו"א ר"ת: והיה טרם יקראו ואני אענה
ויאיוא"מ:: ר"ת ויהי י-ה..את יוסף ויהי איש מצליח
ויל"ה: ויתן י-ה ..לה הריון
וכשעפ"מ ר"ת: והיה כעץ שתול על פלגי מים
ולי"ב: ר"ת ונגע לא יקרב באוהליך
ז:
זהלצי"ב: ר"ת : זה השער לה' צדיקים יבואו בו
זשלוזל"ד: ר"ת "זה שמי לעולם וזה זכרי לדור דור
ח:
חמיסל"ו: ר"ת : חונה מלאך י-ה..סביב ליריאו ויחלצם
חמש ג"ב: ר"ת חושך משפט שלום גאולה בטחון
חת"ך: שם של פרנסה ס"ת של פותח את ידך…"
ט:
טיו"א: ר"ת :טרם יקראו ואני אענה
טילל"ת: ר"ת:טוב י-ה..לקוויו לנפש תדרשנו
י:
יאי"א= ר"ת: י'-ה… א'-לקינו י'-ה…א'חד
יאיי"ה:= ה' א-לוהי ישראל יושב הכרובים
יאי ייל"ו= ה' א-לוקי ישראל י'מלך ה' ל'עולם ו'עד
יאי ייל"ו: ה' א-לוקי ישראל י'תברך ה' לעולםועדאו ה' א-לוקי ישראל י'תעלה ה' ל'עולם ועד
יבמ"י= ישא ברכה מ'את ה'
יב"ע בש"י= יושב בסתר עליון בצל ש-די יתלונן
יב"ק = יעננו ביום ק'ראנו או : י'חוד ב'רכה ק'דושהיההיב"קה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו
יה"ו: ישמרנו השם ויחייהויה"ל = ישמרנו השם לנצח
יהלאאהאהלמא"ב: יפתח השם לך את אוצרו הטוב את השמים לתת את מטר ארצך בעתו
יהמהי"ה: ס"ת: מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה
יוה"ך: ר"ת : יחיד ורבים הלכה כרבים וגם יום הכפורים
יוה"ך כל"ך: ס"ת: כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך
יועא"ב ר"ת: יקראני ואענהו עמו אנכי בצרה
יחר"נ: ה' חנני רפאה נפשיע
ייאא"ה: ר"ת: יצוה ה' אתך את הברכה
ייב"ץ ישא"ו: יענך ה' ביום צרה ישגבך שם א-לוהי יעקב
ייהאנ"ש: ה' יושב הכרובים אשר נקרא שם
יי"י: ר"ת: יברכך יאר ישא
יי"י לל"ו : שני שמות משם ע"בייי"י: יגל יעקב ישמח ישראל
ייכ"מ: ימלא ה' כל משאלותיך"
יילות: ה' ילחם לכם ואתם תחרישון
ימימייל"ו: ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד
יעמ"ת: אות שניה מהמילים "כי תעבור במים אתך" אני
ירל"א: ה' רועי לא אחסר
כ:
כאיוחוי"ל: כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך…כאי"ר: כי אמני ה' רופאך
כב"כ: ר"ת:כ-זו במוכסז כ-וזו (ראה לעיל )
כיאוי"א: כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא
כימ"ל: כי ילך מלאכי לפניך
כמב"א: כי מימיני בל אמוט
כמי"ל: כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל גדרכיך
כעמ"ח בנ"א: כי עמך מקור חיים מקור חיים באורך נראה אור
ל:
לטבל"א: לב טהור ברא לי א-לוקים
ליא"ב : לא יתיצב איש בפניך
לי"י: למען יחלצון ידידך
ליקבה"ו : לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיהלשי"ג: לב שמח ייטיב גהה
לתארולי"ב: ךלא תאונה אליך רעה ונגע לא יקרבבאהלך
מ:
מו"א: מחצתי ואנ ארפא
מיג"י: מי ימלל גבורות ה'
מל"ת: מכשפה לא תחיה
מעש"י : מגדל עוז שם ה'
מצפ"צ: שם הוי'ה בחילוף א"ת ב"ש
מצ"ה: מכל צרה הצילני
מק"י: מורשה קהילת יעקב
נ:
נא"ש: נפתלי אילה שלוחה
נחלנעוו"ו: נוצר חסד לאלפים נושא עוון ופשע וחטאה ונקה
נל"ד: נר לרגלי דברך
נר"ו: נטריה רחמנא וברכיה, נטריה רחמנא וקיימה, נצרו רם ונשא
נתע"פ: נורא תהלות עושה פלא
ס:
סא"ל: סוד א'ד..ל'יריאיו, (שם משם ע"ב)
סת"פ רת"מ לס"א: מהסוף להתחלה ר"ת של הפסוק : אתה סתר לי מצר תצרני רני פלט תסובבני סלה.
ע:
עבע"ל": עלי באר ענו לה (שם נגד עין הרע)עהל"ת: על המזבח לא תכבה
עויול"ל: עזי וזמרת י-ה ויהי לי לישועה (שם להינצל מכל צרה)
עמ"י עש"ו: עזרי מעם ה' עושה שמים
עסכ"ה: עד סוף כל הדורות
עעאלוש"ו: עשה עמי אות לטובה ויראו שונאי ויבושו
עשצי"י:ר"ת של המילים הנמצאות בתהילים קכ"א: "אשא עיני אל ההרים.."
….ה' ע'ושה…ה' ש'ומרך .ה' צ'לך…ה' י'שמרך…ה' י'שמור…
פ:
פגח"פ : ר"ת שמות הנהרות בגן עדן: פישון גיחון חידקל פרת
פ"י: ר"ת: פחד יצחק (שם אדיר וקדוש)
צ:
צאוהאבוכא"ו: צא אתה וכל העם אשר ברגליך ואחרי כן אצא ויצא (שם להקל בלידה)
צושוצ"ה: צעקו וה' שמע ומכל צרותם היצילם
צרעד"א: צלח רכב על דבר אמת
ק:
קהסמג"ת: שם צדנלב"ש: בחילוף אותיות סמוכות
קטנו"ע: קליפות טמאות נחשים ועקרבים
קיל"ק: קרוב ה' לכל קוראיו
קרוב"ץ: קול רנה וישועה באהלי צדיקים
ר:
רהואניך: ס"ת של הפסוק : מאשר שמנה לחמו והוא יתן מעדני מלך
רו צם בה' למ נה תה: ר"ת וס"ת של כל מילה בפסוק : רננו צדיקים בה' לישרים נאוה תהלה"
(שם שנחשב טוב למעוברת שלא תפיל)
רח"ש פמי"פ: שם שמסר יעקב לפניו להזכירו בעת צרה. רק"ת של מידות הבורא: רחום חנון שומר תמים מציל ישר פודה
ריוה"ו: רפאני ה' וארפא הושיעני ואושעה כי תהלתי אתה
רתה מהא התא: ס"ת של תהילים קכ"ז."שיר המעלות לשלמה אם ה' לא יבנה בית שוא" (עמלו בוניו בו)
ש: שא"ו : שועתי אליך ותרפאני
שהל"ן: אות שניה בביטוי : "נשבע י-ה..ולא ינחם"
שייאי"א: שמע ישראל י-ה א-הינו י'-ה אחד
שיל"ת כמב"א : שויתי ה' לנגדי תמיד כי מימיני בל אמוט
שיקאו"ו : שמע ה' קולי אקרא וחנני וענני
שע"י: שלום על ישראל
שר הת אי כל יא: ר"ת וס"ת של כל צילה :שיר המעלות אשרי כךל ירא
שררו"ל: ר"ת שמות האמהות: שרה רבקה רחל ולאה
שש"ט: שים שלום טוהבה וברכה" (לפחד במקום סכנה)
ת:
תיי"ט: תפתח ידך ישבעון טוב
תמי"פ : ר"ת תומך מציל ישר פודה
תעא"ו בזי"כ : תפוךל עליהם אימתה ופחד בגדל זרועך ידמו כאבן
תצלממק"י: תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב
תתעי"א: תמים תהיה עם ה' א-לוהיך"