תפילת "שמונה עשרה" "על הסדר"
מאמר לעידוד תשומת לב וכוונה בתפילת שמונה עשרה
כלי עזר לכוונה בתפילה
כאשר סיים אחד המתפללים את תפילת העמידה, נגש אליו הרב ואמר לו "שלום עליכם, יהודי" הגיב האדם בתמיהה, מה מקום לברכה זו? הרי הרב ראה אותי כבר לפני כן שאני נמצא בתפילה ומדוע יברכני בברכה המקובלת לאדם הבא ממרחק…? ענה הרב: יש תמיד סבירות כי המתפלל נוסק וגולש למרחקים אפילו ליריד שם הוא קונה ומוכר מרוויח ומתכנן מה לעשות בכסף חושב על אתמול ומתכנן את המחר…ושוב חוזר ליריד…"והנה אתה היית שם… וכאשר אמרת "עושה שלום במרומיו" התעוררת וחזרת חזרה לבית הכנסת..לכן ברכתי אותך בברכה של ברוך הבא.
קצת מצחיק וקצת עצוב..מה כאמת אין מה לעשות נגד הטבע של האדם הרגיל האם אנו מתפללים תפילות שנטרפות ע"י עושקים. קרי: מחשבות זרות ומטרידות…
הרמב"ם במורה נבוכים ח"ג פ' נ"א מציין לפנינו:"אם תתפלל בהנעת שפתיך ופניך אל הכותל ואתה חושב במקחך ובממכרך, ותקרא התורה בלשונך ולבך בבניין ביתך, מבלי בחינה מה שתקראהו….לא (אל) תחשוב שהגעת לתכלית, אבל תהיה קרוב ממי (לאלה) שנאמר בהם "קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם. מציין בפנינו הרמב"ם כי יש צורך בתשומת לב וריכוז. כי החזרה המתמדת על דברי התפילה גורמת לשיגרה להיות "דש" בתפילה והתפילה חלילה הופכת ל"אמירה" בהיסח הדעת.
הדרישה המינימאלית היא לתשומת לב, למתן הדעת על הדברים היוצאים מן הפה, כמאמר הרמב"ם בהלכות תפילה פ"ד , הל' ט"ז) יפנה לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאילו עומד לפני השכינה"
וכבר שגור בפי העם: "תפילה ללא כוונה כגוף ללא נשמה"
מה , אם כן, נוכל לעשות?
תפילת שמונה עשרה: השם הזה למה?
האם באמת יש בה 18 ברכות? ידוע שיש בה 19 ברכות וכן קורה שביום צום אנו מוסיפים עוד ברכה ויש לנו 20 ברכות… ועדיין שמה הוא :"שמונה –עשרה" ועוד יותר מדוע לא תיקרא בשם אחר… ובפינו הביטוי השגור : שמונה עשרה"
כנראה שהמספר אכן משמעותי…כנראה יש חשיבות לקרוא לה בשם מספר והברכות המסודרות בה, הן מסודרות במקומן וקשורות למיקום המספרי…וכן נאמר:במסכת מגילה דף י"ז ע"ב: תפלה מנא לן? דתניא: שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה"
הגמרא ממשיכה וחוקרת מה הסיבה שנקבעו הברכות.. והרבה נלמד מתהילים פרק כ"ט והקבלה לשמות ה' הנמצאים באותו פרק…ממשיכה הגמרא ודנה על שתי ברכות…"…ומה ראו לומר גאולה בשביעית?(פירוש:למה קבעו את ברכת הגאולה במקום השביעי מבין שמונה עשרה הברכות?") משיב רבא ואומר: מתוך שעתידין ליגאל בשביעית…"וממשיכה הגמרא "…ומה ראו לומר רפואה בשמינית? אמר רב אחא מתוך שניתנה מילה בשמינית שצריכה רפואה, לפיכך קבעוה בשמינית" "ומה ראו לומר ברכת השנים בתשיעית?כנגד מפקיעי שערים דכתיב בתהילים פרק י' שבור זרוע רשע ודוד כי אמרה- בתשיעית אמרה…(בפרק התשיעי בספרו…יש הסבר למרות היות הפסוק בפרק י')
צא ולמד..יש משמעות למיקום הברכה בתפילת שמונה עשרה.
אפשר לראות כי אכן קיים רמז לכל ברכה למספר המיקום שלה בתפילת העמידה.
להלן מוצע הסבר לכל ברכה וברכה בהתאם למספרהִּ ולמיקומהּ .
כאשר המתפלל יזכור תמיד בזמן תפילתו באיזה מספר ברכה הוא נמצא… הרי שכוונתו בתפילה תתרכז יותר ותגיע למצב שלא "יתעורר פתאום" מה אני בכלל אומר עכשיו? באיזה קטע אני נמצא עתה? מה קרה לכל הברכות שאמרתי ולא שמתי לב…
יש קשר ישיר למספר הברכה ומיקומה בתפילת שמונה עשרה!!!!
כל ברכה במיקום שלה במסגרת תפילת שמונה עשרה, נחשבת לצינור ממנו אנו מעבירים את תפילתנו לבורא הכל. המספר ישמש אותנו להיות קשורים לתוכן הברכה, אם נצליח להזכיר לעצמנו להתבונן בתוכן הברכה והקשר שלה למיקומה "על-הסדר" של שמונה עשרה, נצא מרוויחים כוונה את מספר הברכה…שיטה זו נוסתה ומי שהתמיד בשיטה זו – לא הפסיד…ההיפך הוא הנכון – הרוויח…!!!!
נסו ותווכחו!
כאשר העומד בתפילה יזכיר לעצמו "אני נמצא בצינור מספר.." .והתוכן של הברכה מתואם עם מספרו הסידורי של הצינור, בודאי יהיה עירני לכוון את משמעות הברכה..והיה זה שכרו
צינור מספר 1 הברכה הראשונה: – אבות
ברכת אבות- כאן מוטלת עלינו חובה לכוון, כי אנו עומדים לפני ה' שהוא אחד ויחיד.מזכירים את האבות שהם שלמות אחת ומסיימים: בא"י מגן אברהם ורמז: "אחד היה אברהם" (יחזקאל "ל"ג כ"ד)
צינור מספר 2 הברכה השניה – גבורות
האב השני הלוא הוא יצחק , שמידתו מידת הדין- גבורות. המספר 2 רומז למידת הדין, מידת הגבורה.
צינור מספר 3- הברכה השלישית – קדושה
יעקב השלישי שבאבות.המושג קדושה היא חיבור עולם החומר עם עולם הרוח, והתוצאה הנובעת מחיבור של שני היסודות הללו היא קדושה. גם במקום זה, בצינור השלישי אנו מקדשים בקדושה משולשת: קדוש קדוש קדוש…
צינור מספר 4- בינה
חכמה ובינה היא ידיעת ההבחנה בין דברים שונים. אדם ללא דעת אין לו הבחנה…ולכן אנו גם מוסיפים במקום זה את ההבדלה…כדי לזכור: מומלץ להיזכר בפסוק: "ומשם ייפרד והיה ל-4 ראשים." (בראשית ב' י'), דע את ההבחנה בין הדברים הנפרדים… רצונך רמז נוסף:"דעת" בא"י חונן הדעת" (האות "ד" ערכה 4)
צינור מספר 5 ברכת התשובה
המספר "5" רומז לאות "ה" הרומזת לעולם התשובה. ראינו הרבה רמזים . לעומת האות "ח" הסגורה הרומזת לחטא- נפתח פתח מילוט בקצה העליון השמאלי ונוצרה האות "ה"
עוד רמז: הברכה מתחילה באות "ה" השיבנו…ומסתיימת באות :"ה" הרוצה בתשובה"
צינור מספר 6 – ברכת הסליחה
6 רומז לעולם החומר שיש בו 6 קצוות. המתבוסס בעולם החומר אינו יכול להישאר שם אלא צריך להתנער ולבקש סליחה מהבורא.
רמז נוסף: הברכה מתחילה במילה "סלח…" באות "ס" במספר קטן -6
צינור מספר 7– ברכת הגאולה
בודאי נקבל את דעתו של רבא: גאולה במקום השביעי משום שעתידין להיגאל בשביעית
צינור מספר 8– רפואה
בודאי נקבל את דעתו של רב אחא (ראה לעיל) שאמר.."שניתנה מילה בשמינית שצריכה רפואה"
צינור מספר 9– ברכת הפרנסה, ברכת השנים.
נזכור את דברי הגמרא לעיל
וכן מומלץ לראות במספר – 9 את המספר הגבוה ביותר מבין כל המספרים המייצגים אֲחָדות, ולכן מספר זה מבטא שפע והצלחה בפרנסה…המספר -9 רומז למידת האמת ופרנסה והצלחה וברכה באה אך ורק ע"י הגינות יושר ומידת האמת.
צינור מספר 10– תקע בשופר- גאולה
שופר קשור למספר 10. תזכורת בתפילות ראש השנה בברכות שבתפילת מוסף בו תוקעים בשופר יש בכל ברכה 10 פסוקים. (יש לרס"ג מאמר בו הוא מפרט 10 סיבות לתקיעת שופר)
צינור מס' 11– השיבה שופטינו
המספר 11 יכול לרמוז לפסוק "איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם".(במדבר כ"ז פס' ט"ז, י"ז) מדבר על מנהיגים ושופטים. עדה נחשבת ל-10 אנשים והמנהיג מעליהם הוא נרמז במס' 11
צינור מס' 12 – ברכת המינים
המספר 12 בד"כ מבטא פירוד וקריעה (המילה "גט" ערכה 12 ומספר השורות בה 12.) 12 קרעים…"ויקרעה 12 קרעים (מלכים א' י"א, ל) זו הברכה באה לרמוז על אותם חלקים שנקרעו מכנסת ישראל והם המינים והנוצרים…
צינור מס' 13– על הצדיקים..
הס' 13 רומז לערכים גבוהים ביהדות ובמיוחד רומז למילה :"אחד" שערכו 13. ה' אחד ושמו אחד..ומי אלה המכריזים באורח חייהם כי ה' אחד ..הלוא הם הצדיקים… וכל עם ישראל
צינור מס' 14 יתחלק ל-2 ברכות: 14 א': בנין ירושלים 14 ב': מלכות בית דוד
יש להבהיר כי הברכה הקשורה לבנין ירושלים ומלכות משיח בן דוד, על פי המקורות, היתה ברכה אחת שהתפצלה לשתיים במשך הדורות. כן מצאנו נוסח תפילת שמונה עשרה בגניזה כאשר שתי ברכות אלה היו ברכה אחת ,בסגנון זה:רחם ה'א-ל' ברחמיך הרבים על ישראל עמך ועל ירושליים עירך ועל ציון משכן כבודך ועל היכלך ועל מעונך ועל מלכות בית משיח צדקך בא"י א-להי דוד בונה ירושלים. ראה נספח תפילת שמונה עשרה על פי מה שנמצא בגניזה
ברכה זו שמספרה 14 הרומזת למילה:"יד" ועל המקדש נאמר" ה' כוננו ידך" כביכול שתי ידיים ולכן נראה כי יש לראות רמז בברכה זו יד א' ויד ב'
ואם תרצו בברכה הראשונה מוזכר :"כסא דוד" ובברכה הצמודה מוזכר :"צמח דוד" . המילה :"דוד" ערכה 14
צינור מס' 15– קבלת התפילה
המספר 15 רומז לשם "י-ה" שם של חיבור (רוחני וגשמי, עולם הבא+עוה"ז, איש ואשה ועוד..)
כאן בברכה ה-15 רומז לחיבור התפילות שלנו כאן על הארץ שהגיעו עד שמי מרום ובחיבור זה שומע ה' את תפילתנו…
צינור מס' 16 –עבודה, תפילה וקרבנות
המספר 16 רומז לאותיות :"י-ו" הנחשבות גם הן לאותיות שם ה'
מצאנו רמז לעבודת בית המקדש במספר זה- 16 במיוחד בהקרבת העומר המקשר בין חג הפסח – יציאת מצריים וחג השבועות קבלת התורה. אימתי הקרבת העומר ב-16 לחודש הראשון ("ממחרת השבת") ובסיום כל ספירה במעלה לקראת חג מתן-תורה, אנו חוזרים 49 פעם! "הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת בית המקדש…."
צינור מס' 17– הודאה
המילה הראשונה בתורה שערכה 17 היא המילה :"טוב" (וירא א/לוהים את האור כי טוב)
הודאה על הטוב משתלבת בצינור מס' 17 והביטוי בברכה זו חוזר פעמים רבות:"הטוב ! כי לא כלו רחמיך..""..לעולם כי טוב..""הא/ל הטוב.." בא"י הטוב שמך…"
צינור מס' 18
המספר 18 רומז למילה "חי" (אנשים תורמים לצדקה "חי" או מספר פעמים "חי")
אין כלי מחזיק ברכה בחיים כמו השלום ואכן הביטוי "חיים" חוזר מספר פעמים בברכה זו: "חיים חן וחסד.." "תורת חיים" או "תורה וחיים" "..ורחמים וחיים ושלום" ובעשי"ת: "ובספר חיים.….לחיים טובים ולשלום"