בשבת שעברה – בשמחת תורה- ערכנו מסיבת סיום להשתלמות הממושכת.
מאחורינו כל ההשתלמות הממושכת שהתחלנו מר"ח אלול וסיימנו בשמחה גדולה בשמחת תורה. הרהרנו, חשבנו, עשינו חשבון נפש, העצמנו את הביטחון שלנו בקב"ה, הראנו לקב"ה שאנחנו בוטחים אך ורק בו, חסינו בסוכה בצל האמונה,
ועתה… מה נותר לראות…. איזה אדם יוצא מאיתנו?"
פרשת בראשית תמיד נקראת אחרי שמחת תורה..מה קוראים אנו בפרשה? יצירת האדם!
וייצר ה' א/לקים את האדם עפר מן האדמה וייפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" (בראשית ב' ז)רש"י אומר : ברא הקב"ה את האדם מן העליונים ומן התחתונים.
רבי ישראל מסלנטר ז"ל מסביר:
ראוי לו לאדם שידמה עצמו לעליונים. פרוש מכל עניני העולם הזה, מכל חמודות התבל יהיה פרוש ושוכח מגופו . אך כשהדבר נוגע לאחרים יהיה דומה לתחתונים, שידע מה חסר להם מצרכי העולם הזה, שירגיש בצערם ובסבלם ולמיזוג כזה התכוון השם יתברך בזמן היצירה.
אכן נאמר בפרשתנו: "זה ספר תולדות אדם" (פרק ה' א)
נזכור יש ספר מיוחד בעולם הזה. בספר הזה יש בערך 26,000 עמודים אולי 28,000 עמודים, אולי יותר..הספר הזה מחולק ל80– או תשעים או יותר פרקים (עד 120 ! שנה ולא יותר!)
לספר הזה יש שם. הוא השם שלך ! השם שלי שלו שלה, של כל אחד מאיתנו…
הדפים הם הימים שלנו בחיים, והפרקים הם השנים. מי כותב בספר את ה"עלילה"? כל יום ויום, כותב האדם עמוד אחד בספר הזה, וכך נוצרת יצירה שלמה של מסכת חיים שלמה. יש בו עמודים עם ספורים מרתקים יש בו דפים עם ספורים קצת עצובים, יש בו דפים המתארים מה עשה? מה יצר? וחותם יד כל אדם בו. הנשמה כותבת בכל יום ויום את תפריט המזון שקבלה…זה ספר תולדות האדם!
במסכת תענית דף י"א ע"א, : אמרו בשעת פטירתו של אדם לבית עולמו כל מעשיו (נפטרין) לפניו ואומרים לו: כך וכך עשית במקום פלוני ביום פלוני והוא אומר(הן) ואומרים לו: חתום" וחותם, שנאמר ביד כל אדם יחתום… ולא עוד אלא שמצדיק עליו את הדין ואמר להם יפה דנתוני לקיים מה שנאמר:"למען תצדק בדברך.."
לא נשכח כי יש יד הנמצאת מאחורינו וכותבת את כל מעשינו כך מי שיבוא לקרוא בספר שאנחנו כותבים אכן יהיה ראוי לקריאה וממנו ילמדו אחרים..
ונסיים ברעיון המתאים לפתיחה של הפרשה: "בראשית ברא א/לקים את השמים ואת הארץ". כל סיפור בראשית המטרה היא להבין את תכלית יצירת האדם. ומטרתו בעולם. לא ספר ארכיאולוגיה ולא היסטוריה, אלא משימת חיי האדם בעולם הזה שהגיע אל מלון האורחים. אכן "בראשית" רומז ל"א' בתשרי " (אותן אותיות)יום יצירת האדם .(עפ"י מדרש רבה ויקרא פרשה כ"ט).
יש לזכור כי האדם נברא מהשמים ומהארץ, אבל יש לזכור עוד יותר "בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" על פי ההסבר שבעניינים הרוחניים –הקשורים לשמים, נסתכל על מי שנמצא מעלינו ונשאף עוד יותר להגיע אל רמתו הרוחנית של מי שנמצא מעלינו. אבל "בארץ" בעניינים הגשמיים הארציים, נביט "מתחת" נראה את אלה שמתחתינו, נתעודד , ב"ה שיש לנו יותר וצריכים אנו להשלים למי שחסר מבחינה גשמית חומרית . כפי שקראנו בהפטרה של יום הכפורים "הלוא פרוס לרעב לחמך" לתת לו מהלחם שלך, לא מהלחם המיותר שלך, אלא ממה שאתה בטוח שזה שייך לך.
נמלא את חיינו בתוכן רוחני וגם נזכה לעושר גשמי אמן.