בחומש בראשית, התורה מספרת סיפורים מענינים . מה תכליתם של הסיפורים הללו. חז"ל כבר אמרו לנו :"דרך ארץ קדמה לתורה". מכל סיפור מכל משפט שנאמר, מכל מעשה לומדים דרך חיים.
בפרשתנו: אברהם שולח את עבדו המושל בכל אשר לו… למצוא אשה לבנו יחידו, ליצחק. אותה אשה תבנה את הבית היהודי השני שימשיך את אשר נטע וביסס אבינו הראשון… מעניין מאוד מאין הוא הולך לחפש? הרי נאמר : טוב שכן קרוב מאח רחוק…" למה לא לרחת מבנות כנען? למה ללכת לקצה הארץ לקחת אשה ועוד יותר שם בחרן באור כשדים הרי כולם היו עובדי אלילים..וכי עדיף לקחת מעובדי האלילים הנמצאים במרחק..שיקח כבר מהמקום…עוד יותר אברהם מזהיר את עבדו לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אנכי יושב בקרבו.
בכל זאת מה ההבדל?
אברהם הכיר את אנשי כנען. הם ידועים בתועבותיהם בזימה גזל ולמודי-מרמה וערמה ואילו אנשי חרן ידועים כמכניסי אורחים, ואפילו לבן הארמי התפאר בהכנסת אורחים "בא ברוך ה' למה תעמוד בחוץ…? .
אברהם אבינו לא בדק את האדם על פי תפיסתו ואמונתו, עובדה שהוא מכניס אורחים אשר נידמו לו כערביים המשתחוים לאבק רגליהם.
במאמר מוסגר כדאי להסביר את המושג: "משתחוים לאבק רגליהם". אחד ההסברים הוא שיש אנשים כאלה היום, במציאות, לצערינו. אותם אנשים אשר סומכים אך ורק לרגליים שלהם וסוגדים לכוחם האישי. אומרים :כוחי ועוצם ידי עשו לי את החייל הזה, הם מאמינים אך ורק במאמץ האישי ללא בטחון בבורא יתברך, הם בוטחים רק על הכסף שבכיס שלהם על ההשקעה –ולא יותר, . אין להם שום תפישת עולם שיש מנהיג לבירה שהוא הקב"ה מעשיר ומוריש , אין להם את האמונה של :"עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכם" אין להם את התפיסה של "כולם אליך ישברון לתת אכלם בעתו" הבטחון המוגזם באיגו , במרוצת הרגליים שלהם, היא סכנה גדולה ואמונה מנוגדת ליהדות כולה, הדוגלת שילוב של השקעה ותפילה לבורא ביחד.
הבה ונחזור לענינינו: נכון יש אנשים שיש להם תפישות עולם קלוקלות, אולם אמונות אלה אינם מהווים אצלם נכסי צאן ברזל, ובכלל לא חייבים להמשיך ולהאמין באותה אמונה. זה דבר משתנה. אברהם הבין: תפיסות עולם , אפילו עבודה זרה, זה לא פוסל את האדם. תוכל להשפיע עליו לשנות את עמדותיו. רואים זאת הרבה מאוד במציאות ( תחליט אם להגיד הדברים דלהלן או שתביא דוגמא אחרת..אפילו בפוליטיקה מי שהאמין בערך עליון של ארץ ישראל…פתאום נראה אחרת..איך אמר אותו איש: "מה שרואים מהכסא הזה לא ראיתי כשהייתי בצד ההוא".) לכן אברהם לא דחה אנשים כאלה..ולעומת זאת תכונות רעות- שנאה , קנאה, נקמה, אכזריות, תלויות במזג האדם עוברות בירושה הן חקוקות אצלו וקשה מאוד מאוד להיפטר מהם, ואילו עניני אמונה תלויים בחינוך ובלימוד. אברהם ידע שאם תבוא אחת , בת זוג לבנו יצחק, מחוננת בתכונות נפשיות של "אהבת-חסד" שבה הצטיין אברהם אבינו "חסד לאברהם". היא תמלא את מקומה של שרה.
צא ולמד מה התורה מלמדת אותנו כוח המידות הנעלות שהם מהווים בסיס חזק לאמונת ישראל.
שנזכה להיות ראויים בתכונות נפש שלנו כאברהם ושרה יצחק ורבקה. אמן.