פרשת משפטים באה אחרי פרשת יתרו.יתרו מקבל את פני משה רבינו
יתרו שואל את משה :אתם הוצאת את עם ישראל ממצרים, מה באמת התכניות שלכם?
משה אומר: אנחנו הולכים להקים מדינה.שואל יתרו : איך תקימו מדינה?
אומר: נקים צבא, יצאנו מזוינים ממצריים, נקים לנו שר חקלאות, נקים לנו, שר מסחר ותעשיה,..
שואל יתרו:הרי כל המדינות בעולם הן כאלה , יש להם צבא, יש להם חקלאות…
אבל אתם עם ישראל מה המיוחד שבכם?
לכם יש חוקים א-לוהיים את מערכת המשפט הא-לוקית אתם צריכים לפתח..ואכן משה לומד מיתרו את מערכת המשפט הא-לוקית, איך וכיצד להנהיג ולשפוט את העם..
מיד לאחר פרשת יתרו באה פרשת "ואלה המשפטים.."
מערכת המשפט המיוחדת..חייבים להבין עד כמה המשפט היהודי מיוחד הוא..
בפירוש..עד היום לא השכילה האנושות להגיע לדרגת המשפט העברי היהודי
נקח מספר דוגמאות מפרשת משפטים
דיני העבד:
עבד פירושו "עובד" = WORKER ולא ח"ו "עבד"slave
זה אדם שנכשל, שמעד בגלל קשיים בחברה, שלא הצליח לפרנס את בני ביתו ..שקע בחובות..הלך וגנב..
נוצרה מציאות:"אין לו לשלם" .
מה עושה חברה "מתוקנת" מכניסה לבית –סוהר, לבית מדרש לעבריינים .ללמוד שיטות נוספות לפשע..
החברה היהודית, מוצאת לאדם שמעד בעל-בית נאמן שישלם לו משכורת למפרע של שש שנים קדימה..ה"עבד" לוקח את הכסף ופורע בזה חלק מחובותיו, ואת השאר שומר ב"בנק".ה"עבד" מקבל אצל האדון שירות מלכים!!! לדוגמה-לדוגמא אם לאדון יש רק מזרון אחד מי ישן עליו בלילה ? האדון או ה"עבד" תשאלו את החברה המודרנית היא בודאי תענה לכם..פשוט שבאדון..אבל תורת ישראל אומרת אם יש רק כרית (מזרון) אחד יישן עליו ה"עבד" והאדון יישן על הרצפה..חכמים הגדירו זאת "קנה עבד=קנה אדון לעצמו" ועוד רבות ההלכות הקשורות כולן לטובתו של העבד=העובד..
אין פלא ש"עבד" כזה יצהיר בסוף שש שנות עבודה ולא עבדות.."אהבתי את אדוני….לא אצא חפשי.." אינני רוצה לצאת לחופשי באיזו תרבות בהיסטוריה היתה מציאות כזאת..?לפני מאה שנה בארצות הברית? בתרבויות החושך לפני דור בדרום אפריקה..?
הבה ונראה תורת ישראל לפני יותר מ3300 שנה ידעה מה באמת צריך אדם בחברה..נו האם אפשר להשוות תורת ישראל לפני אלפי שנים לחוקים של היום? איזה פער אדיר בין מה שמייצגת התרבות היהודית לבין כל תרבות נאורה כיום ע"פ הגלובוס!!!
רצוננו להבין מה עוצמתה של תורת ישראל עפ"י פרשת משפטים?
הבה ונשאל האם יש כיום תרבות או חברה בעולם כולו, המחייבת אדם לעזור לאדם אחר? (אינני מתכוון לחובה להציל חיי אדם..) הריני מתכוון כאשר אני רואה אדם שיש לו בעיה אפילו טכנית במכונית שלו והוא "תקוע" האם יש תרבות כיום שתחייב על פי חוקי המדינה שכל אדם הרואה מציאות של אדם שיש לו פאנצ'ר בגלגל, חייב הוא על פי חוק לעצור ולעזור לו..עוד יותר אם אדם רואה את שונאו בבעיה כזאת..האם חוקי המדינה יחייבו אותו לעצור ולסייע בידו..
אלה אולי חוקים שחברה מתוקנת תגיע לרמה הזאת בעוד אלפי שנים..אולי..?אבל להזכיר לכולם, תורת ישראל חוקקה חוקים כאלה כבר לפני אלפי שנים..עיינו בפרש "משפטים" פרק כ"ג פסוק ה'
וכך אפשר ללמוד מהי תורת ישראל, לאיזו רמת חשיבה הגיעה תרבות ישראל לפני אלפי שנה…
מי יצר חוקים אלה..?בודאי רק מי שברא את האדם יודע מה חסרונותיו..מה תיקונו..וכיצד תתנהג חברה אמיתית, חברה בריאה שיש בה אמת וצדק.