"צדקו יחדיו"
הקשר בין מנהגי יהודי תימן והגר"א
ערך : בר-עמ"י בן-ציון, רב ביכנ"ס "צעירי-תימן" מרכז רחובות
מחבר הספרים : "נפלא-אות" ו"ממלכת האותיות"
לכאורה , דבר מוזר! מה הקשר של יהדות תימן והגאון מוילנא ?
קיים ספר הנקרא מעשה רב שהתחבר ע"י אחד מגדולי ההוראה בווילנא , מבאי בית מדרשו של הגר"א, הרה"ג ר' יששכר דב ב"ר תנחום, מחבר ספר "פעולת שכיר" על הרי"ף. את הדברים ליקט כאשר ראה בעצמו פנים אל פנים , או קבל מתלמידים מובהקים ומכתביהם אשר הובאו לפניו. הספר כולל דברים שנחלקו בהם הפוסקים והגאון הכריע כאחד מהם.
הספר :"מעשה רב" זכה להתייחסות והערכה מיוחדת ע"י גדולי ישראל. ה"חפץ-חיים" מזכיר את מעשה רב" בחיבורו משנה ברורה" כחמישים פעם, ומדקדק מדבריו להכרעת ההלכה. הגדיל לעשות ה"חזון-איש" (קובץ אגרות ח"ב סימן ל"ב) וכותב: "אנו מתייחסים להגר"א בשורה של משה רבינו ע"ה עזרא ע"ה רבינו הקדוש רב אשי והרמב"ם".
בספר הידוע מנהגי הגאון:"מעשה רב". סדנא דארעא חד הוא! נמצאו הלכות ומנהגים זהים בשניהם, בעדת תימן ובמיוחד על פי הנוסח המקורי (הבאלאדי) ומנהגי הגאון- ענינים שוים
להלן נביא חלק מהם:
1) בנוסח הבאלאדי אין עונים ברוך הוא וברוך שמו בברכות חזרת הש"צ
עיין מעשה רב סימן מ"ג
2)אין הציבור אומר נקדישך ונעריצך יחד עם הש"צ. –מעשה רב סימן מ"ד
3)נפילת אפיים על צד שמאל גם בשחרית – מעשה רב סימן נ'
4)אין אומרים לדוד ה' אורי וישעי מר"ח אלול עד סוכות- מעשה רב נ"ג
5) אין אומרים פיוטים בתוך התפילה- מעשה רב סימן נ"ז
6) לפני תפילת מנחה נוטל ידיו ומברך (הרמב"םהלכות תפילהפ"ד ופ"ז) –מעשה רב סימן ס"ג
7)מתפללין מנחה בטלית ותפילין(של תענית) מעשה רב- ס"ג
8) ערבית אומרים :"והוא רחום.." ומיד ברכו ללא קדיש או פסוקים- מעשה רב סימן ס"ו
9)נוסח ספירת העומר "בעומר" (בעומרא") ולא לעומר: מעשה רב- סימן ס"ט
10)ספירת העומר:אחד מברך לכל הקהל, עונים :"אמן" ומיד סופרים –מעשה רב ס"ט בהערה
11) מזוזה קובעים אותה זקופה ולא באלכסון- מעשה רב סימן ס"ז
12) מקדש מיושב(חוץ מליל סוכות)- – מעשה רב סימן קכ"א
13) אין קוראים בשבת יותר משבעה קרואים- מעשה רב סימן קל"ב
14) נוסח הפטרת "פרה" "בהקדשי בכם לעיניהם" (ולא כפי המקובל ברוב המקומות :"לעיניכם")וכן תרגם יונתן "לעיניהון" – מעשה רב סימן קל"ז
15) בשני חמישי ומנחה של שבת אין קוראים עד "שני" אלא עשרה פסוקים או קצת יותר (בגלל סיום פרשה סמוכה) מעשה רב- סימן קמ"ט
16) הבדלה מיושב- מעשה רב סימן ק"נ
17) הברכה לאחר הלל (שלם) יהללוך י"א כל מעשיך…(ולא על כל מעשיך..) מעשה רב קנ"ג
18)בקידוש לבנה הנוסח: "פועלי אמת" (ולא "פועל אמת") מעשה רב סימן ק"ס
19)אין אומרים פסוקים בזמן ברכת כהנים- מעשה רב קס"ו
20) בשבת חוה"מ או ביו"ט שחל בשבת הנוסח:"והשיאנו"..ואמרת לברכנו,קדשנו במצוותיך וכו' ואין אומרים או"א רצה במנוחתנו.." מעשה רב- קס"ט
21) בליל הסדר ברכה "על נטילת ידיים" לפני אכילת הכרפס מעשה רב סימן קצ"א
22) בליל הסדר מברכים על כל כוס וכוס- מעשה רב סימן קצ"א
23)בליל הסדר מחזיק מצה שלמה ופרוסה בלבד ובוצע משתיהן. מעשה רב- סימן קצ"א
24)אין לשטוח עשבים ואילנות בחג השבועות- מעשה רב- קצ"ו
25) אין מנהג תשליך בראש השנה, מעשה רב סימן ר"ט
26) אין מברכין על נר בערב יום הכפורים , מעשה רב רי"א
27) בחג הסוכות מברך כל פעם שנכנס לסוכה אפילו מאה פעמים ביום. מעשה רב סימן רי"ח
28) אין להפוך האתרוג לפני הברכה מעשה רב סימן רכ"ד
29) בשבת חוה"מ חותם בברכות ההפטרה מקדש השבת לבדו ואינו מזכיר של חג מעשה רב- סימן רכ"ו
30) נר חנוכה במוצאי שבת.נר חנוכה קודם להבדלה מעשה רב סימן רל"ח
מומלץ ביותר לעיין פרטי פרטים בספר "הגר"א וחכמי תימן אשר חיבר הרה"ג פינחס ב"ר יהודה עמר הלוי בהוצאת "אור עולם". בספר הנז' יש השוואות של 160 מקרים שונים. מומלץ לקרוא את כל הפרטים "להגדיל תורה ולהאדירה"